Véget érhet az évezred autós biztosítási botránya

Befejezéséhez közeledik a felszámolt biztosító társasághoz kapcsolódó hűtlen kezeléses bűnügy - adta hírül a Fővárosi Törvényszék. "Egy közlekedési céghez köthető" biztosító vezetőit ítélhetik el végre. Ezzel végre pont kerülhet a MÁV ÁBE-botrány végére.
Herman Bernadett, 2020. június 18. csütörtök, 10:10
Fotó: Shutterstock

A Fővárosi Törvényszék az év elején kihirdetett elsőfokú ítéletével "egy közlekedési céghez társított" biztosító társaság elnök-vezérigazgatójának vagyonkezelési kötelezettségét sorozatosan megszegő, 2005-2008. évek közt több százmilliós vagyoni hátrányt okozó tevékenységéhez segítséget nyújtó három bűntársat 1, illetve 2 évi, végrehajtásában 3, illetve 4 évi próbaidőre felfüggesztett börtönbüntetésre ítélte, előzetes mentesítésük mellőzésével.

Az elnök-vezérigazgatóval szemben egészségügyi állapota miatt felfüggesztésre került büntetőeljárásban a Fővárosi Fellebbviteli Főügyészség másodfokú indítványával kezdeményezte, hogy a Fővárosi Ítélőtábla a vádlottaknak és védőiknek felmentést, illetve a kiszabott büntetések további enyhítését célzó fellebbezéseinek alaptalansága miatt az elsőfokú ítéletet hagyja helyben.

Botrányos kötelezős cég

A bíróság közleményében csak közlekedési céghez társított biztosítónak nevezett cég a MÁV ÁBE ( Általános Biztosító Egyesület) volt. A vasúttársaság 2000-ben alapította a biztosító egyesületet, 2006-tól azonban kiszállt belőle. Onnantól fogva folyamatosan hozta a határozatokat az egyesület ellen a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF). A biztosító agresszívan árazott kötelező gépjármű-felelősségbiztosításairól (kgfb) híresült el, és arról, hogy az olcsó biztosítást megkötő autósok által okozott károkat vonakodott megtéríteni.

Az egykori PSZÁF (ma Magyar Nemzeti Bank) 2008 közepén vonta vissza végleg a biztosító engedélyét, de még ekkor is sokáig tartott a huzavona, hogy ki térítse meg a fizetésképtelen egyesület tagjai által okozott károkat. Szóba került, hogy a tagoknak kell összedobniuk az egyesület több milliárdos hiányát, felmerült, hogy az állam fizeti majd ki a károkat, végül a többi biztosító állt helyt a MÁV ÁBE helyett.

A károsult autósoknak sok esetben éveket kellett várni a pénzükre, a 2008-ban felfüggesztett működésű biztosító ügyfelei által okozott károkat csak 2013 elején kezdték el megtéríteni a biztosítók.

HOZZÁSZÓLÁSOK