Sokakkal nagyon kiszúr az új MÁV-menetrend - a minisztérium lapít

Bejelentése pillanatától széleskörű elutasítás övezi a Budapest–Szeged vasútvonal 2019. december 15-étől érvényes új menetrendjét, amely összességében hosszabb utazási időket, ritkább és egyenetlen vasúti kínálatot eredményez. A minisztérium viszont a tiltakozások ellenére is csak hallgat - írja a Közlekedő Tömeg Egyesület.
Szabó Zsuzsanna, 2019. december 6. péntek, 18:40
Fotó: Napi.hu

Nagy felháborodás övezte a nemrég kihirdetett vasúti menetrendet, amely december 15-től lépne hatályba, az ugyanis úgy változtatná meg a Budapest-Szeged vasútvonal közlekedését, hogy az teljesen felborítaná az érintett városok és szárnyvonalak közlekedését.

Erre az egyébként is a törvényi előíráshoz képest pár nappal később kihirdetett menetrendre a Közlekedő Tömeg hívta fel a figyelmet a Facebookon és a blogján. A felháborodás pedig azért tört ki, mert az eddigi kiszámítható, magyarországi viszonylatban sűrűnek tekinthető menetrendi kínálatból az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) Közlekedéspolitikai Államtitkárságán meghozott döntés értelmében 2019. december 15-étől kivett két pár vonatot a legforgalmasabb időben és úgy döntött, hogy a Budapest-Szeged között közlekedő napi 40 vonatából a jövőben 4 Budapest-Nyugati és Szeged között nem áll meg. Mindezt minden szakmai egyeztetés nélkül.

Így ugyan gyorsabban halad majd a két Inter City, de e változtatás következtében a Cegléd utáni egyvágányú vasútvonalon 12 vonat csak többletvárakozásokkal, hosszabb menetidővel, az ütemestől eltérő időpontban közlekedhet.

A döntést az egyesület átgondolatlannak és szakmaiatlannak véli, ugyanis rengeteg negatív következményekkel jár a menetrend megbuherálása. Összességében még a két végállomás között is növekszik a vonatok összesített menetideje, hiszen a lassabb vonatok többet veszítenek, mint amennyit a gyorsabb vonatok nyernek - írják legfrissebb blogbejegyzésükben.

A csatlakozó vasútvonalakon jelentősen romlik a közlekedés, sok esetben egy órával növelve az utazási időt az ütemből kimaradó fővonali vonatok miatt - napi 40-ből 16 vonat esetében. Debrecen és Szeged, azaz az ország második és harmadik legnagyobb városa között az átszállások meghiúsulása miatt a vasúti közlekedés esetlegessé válik, Csongrád és Bács-Kiskun megye számos településéről pedig éppen a legforgalmasabb időszakban nem lehet majd eljutni a megyeszékhelyre vagy a fővárosba - mutat rá az egyesület.

Ráadásul azok sem járnak jobban, akik a "felgyorsított" vonatokkal szeretnének utazni, mert a gyorsabb vonatutat ellensúlyozza a hosszabb budapesti helyi utazás. Az "expresszjárat" ugyanis Budapesten belül sem Zuglóban, sem Kőbánya-Kispesten nem áll meg, de kimarad Ferihegy megálló is, így a repülőtérről Szeged felé és viszont pont a légiközlekedés szempontjából legforgalmasabb időszakokban nem lehet majd eljutni.

A minisztérium hallgat

A Közlekedő Tömeg szerint az új menetrendet szinte minden érintett elutasította. Az érintett települések lakói, kormánypárti és ellenzéki polgármesterei, önkormányzati és országgyűlési képviselői egyhangúlag tiltakoznak a közlekedésért felelős minisztérium egyeztetés nélkül meghozott, az utazók számára rendkívül hátrányos, a szakmabeliek által is elutasított döntése ellen. A minisztérium részéről viszont mindeddig csak hallgatás volt a válasz.

A Közlekedő Tömeg - amely a menetrend visszavonását szorgalmazná - elismeri, hogy az eddigi vasúti kínálat színvonala a Budapest-Szeged vonalon messze nem ideális, de ezt szimplán menetrendi változtatással nem lehet javítani. A rendelkezésre álló infrastruktúrát, járműveket és finanszírozást tekintve az eddigi ütemezett menetrend a lehetőségekhez képest a legjobb megoldás. E vonalon a vasúti szolgáltatást érdemben fejleszteni csak infrastrukturális beruházással, járműbeszerzéssel és több vonat közlekedtetésével lehet - vélik.

HOZZÁSZÓLÁSOK