Meddig tart még az áldatlan állapot Ferihegyen?

Ötvenmilliárd forintos fejlesztésre készül a Budapest Airport. A várható beruházások között reptéri szálloda és új utasmóló is szerepel, de egy sor szükséges fejlesztésről, mint például fedett parkolóról, reptéri shuttle buszról és korszerű csomagkezelési rendszerről továbbra sincs hír.
Szakonyi Péter, MTI, 2016. június 30. csütörtök, 15:11
Fotó: Napi.hu

Nagyszabású fejlesztési elképzeléseket jelentett be a Budapest Airport (BA). De ezek csak a mostani komoly hiányosságok egy részét érintik, így csak részben enyhülnek a ferihegyi feszültségek.

A BA által most közreadott tervek öt év alatt  ötvenmilliárd forintos beruházási programot tartalmaznak. Az újdonságok jó része már évekkel ezelőtt felvetődött, de a beruházások  eddig elmaradtak.   A BA hivatalos közleménye  és a vezérigazgató  Jost Lammers HVG interjújában sem tér ki arra, hogy miért nincs - és úgy tűnik a közeli jövőben sem lesz - fedett parkoló vagy parkolóház a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtéren.

Katasztrofális a reptéri parkoló megközelítése

Hasonlóképpen érthetetlen, hogy miért nem tervezik shuttle  buszok beállítását a parkolók és a terminál között, és arról sincs hír, hogy mit kívánnak tenni a biztonsági ellenőrzés időnként kaotikus viszonyainak oldásáért és enyhül-e a csomagszállító szalagok melletti  zsúfoltság. A nemzetközi szinten is magasnak számító parkolási díjakat ugyan most enyhíteni kénytelenek, de a termináltól távolabbra levő parkolók megközelítése továbbra is katasztrofális. ( A hosszútávú, úgynevezett Holiday parkolót például esőben-hóban, fedél nélkül, gyalogszerrel tudja csak elérni az utas. Pontosabban most úgy sem, mert az odavezető utat lezárták, ezért az utas  az autók között kofferjeivel keringve, közúton kénytelen a parkolót megközelíteni - és ezért még fizetnie is kell!

A repteret üzemeltető BA az MTI-hez eljuttatott közleménye szerint új utasmóló  épül a B terminálon,  lesz  repülőtéri hotel, és fejlesztik a logisztikai és biztonsági területeket is.  Az utasmóló vélhetően gyorsítja majd az utasforgalmat, de nem enyhíti a központi épületben átadott, és valóban impozáns SkyCourt zsúfoltságát.

Lesz hotel, de mikor?

A reptéri hotel - amelynek létrehozását korábban hatósági engedélyek hiánya miatt  tologatták - átadására sincs időpont megjelölve, márpedig Európában alig találni olyan légikikötőt, ahol nincs reptéri szálloda - és persze fedett parkoló.  A fejlesztési tervet azért készítette el a repülőtér, mert az utóbbi két-három évben dinamikusan fejlődött az utasforgalom, tavaly már  10,3 millióan fordultak meg Ferihegyen, ráadásul az idei év első öt hónapjában 12,5 százalékkal kezeltek több utast, mint egy évvel korábban.

A BA közleménye szerint az új utasmóló kivitelezési tendere már megjelent, a munkálatok az év végén kezdődnek és másfél évig tartanak, vagyis a  zsúfoltság enyhülésére 2018 előtt nem lehet számítani. A program másik kulcseleme a repülőtéri szálloda, amely az építkezés megkezdése után 15-17 hónappal fogadhatja az első vendégeket.

Új terminál?

Öt éven belül 15-18 milliósra ugrik a ferihegyi repülőtér utasforgalma ezért elkerülhetetlen lesz egy új terminál építése. A legutóbb, a múlt század '90-es éveinek végén átadott 2B terminál  annak idején 100 millió dolláros költséggel készült el - de még ebben sincs olyan mindenütt megszokott és szükséges reptéri "kellék", mint a mozgójárda és a mozgólépcső. Ezeket később sem pótolták, csak a SkyCourtban készültek az éttermi szintet kiszolgáló mozgólépcsők. A ferihegyi terminálban  több milliárd forintos biztonsági beruházást is terveznek.  Minden biztonsági kaput ellátnak a legkorszerűbb technológia alapján megépített testszkennerekkel, - ezekre a reptéri merényletek fényében már most nagy szükség lenne.

HOZZÁSZÓLÁSOK