Megbénulhat a főváros - büntetik az autósokat

Hiányzik a fejlett közösségi közlekedés (hibátlanul közlekedő járművekkel), a megfelelő viteldíjstruktúra. Hiányoznak a város széléről azok a P+R parkolók, ahonnan egy jó minőségű elővárosi vonattal be lehetne jutni a központba - vélekednek a dugódíj bevezetéséről a szakértők.
Diószegi József, 2012. április 27. péntek, 09:21
Fotó: Napi.hu

A Napi Gazdaság pénteki számának cikke

"Támogatható, hogy elinduljon valami, ami jó" − fogalmazott lapunknak Berényi János, a KTI Nonprofit Kft. szakértője a fővárosi dugódíj tervezett bevezetése kapcsán, de a szakember hozzátette: "attól félek, hogy megvalósítása a nullához fog konvergálni". A kialakítását ugyanis csak rendszerszinten szabad kezelni, és nem csak az elektronikus útdíjnak, a dugódíjnak, illetve a fővárosi teherautókra vonatkozó behajtási díjnak kell műszakilag illeszkednie egymáshoz, hanem ezek mellett több dolgot is ki kell alakítani, mert egyelőre nincsenek meg a dugódíj bevezetésének feltételei.

Hiányzik például a fejlett közösségi közlekedés (hibátlanul közlekedő járművekkel), a megfelelő viteldíjstruktúra, ha valakinek ugyanis nincs bérlete, annak sokba kerül a jegy, amellyel a város széléről beutazhatna a központba. Hiányoznak továbbá a város széléről azok a P+R parkolók, ahonnan egy jó minőségű elővárosi vonattal be lehetne jutni a központba, mellesleg az utóbbi sem adott ma még − tette hozzá a szakértő.

A dugódíjnak nem a bevétel növelését, hanem elsősorban a forgalom csillapítását kellene szolgálnia, hogy távol tartsák a nem kívánt − vagyis az átmenő és a közösségi közlekedéssel is lebonyolítható − forgalmat. (Ha csak a bevétel növelése a cél, akkor az sarc.) Márpedig ma még a közösségi közlekedés versenyhátrányban van az egyénivel szemben, és ráadásul Budapesten nincs olyan úthálózat, amely a védendő terület elkerülését szolgálná − tette hozzá Berényi.

Jelenleg az európai nagyvárosok közül Londonban és Stockholmban működnek ilyen forgalomcsillapító megoldások, illetve Oslóban használnak egy kissé erre emlékeztető rendszert. Több európai városban − köztük Németországban − pedig egy környezetvédelmi alapú módszert alkalmaznak. Korábban Bécsben is tervezték a dugódíj bevezetését, de a lakosság elutasította a tervet. A forgalom elterelésére, csillapítására a dugódíjas megoldás mellett vannak más lehetőségek is, ilyen például a Belváros Szíve program keretében átalakított útvonal, amelyet az autósok maguktól is elkerülnek. A jól előkészített díjszedési rendszerek egyébként célravezetőek és a kezdeti kételyek elmúltával társadalmi elfogadottságuk is megfelelő.

A szakértő az elektronikus útdíj bevezetésének korábbi halogatása miatt is szkeptikus a dugódíjrendszer startjával kapcsolatban, ugyanakkor a BKV jelenlegi helyzete elkerülhetetlenné teszi az újabb bevételi forrást. Mellette szól az is, hogy az állam bár fokozatosan, de ki akar vonulni a budapesti közösségi közlekedés finanszírozásából, miközben a dugódíj bevezetése miatt az utasok egy része átszáll a villamosra, metróra (feltéve, hogy ez valós alternatívává válik). A fővárosnak így egy nagyobb utasszámmal rendelkező BKV-t kell finanszíroznia a csökkenő állami források mellett, s kérdés, hogy ehhez mekkora forrásra lesz szükség és ezt mennyiben fedezi a dugódíj, illetve az önkormányzat más, új bevételei.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

juliann, 2012.04.29 22:33

@StanLee: írtam választ csak nem jelent meg .Két nap mulva újra megpróbálom...finomabban fogalmazva.
Mit freundliechen Grüßen : juliann
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

hari1, 2012.04.29 20:12

Tisztelt Urak és Hölgyek!

Hogyan lehet pedálozni mémet példákkal.

Az ország és főváros járműveinek átlagos életkora 13-14 év.

Gondolkodik itt valaki vagy csak imitálja a Magyar valóság alapján történő szabályozást.

A demokraták a legvidámabb szoc barakknak jelölték, most a legsötétebb és élhetetlen demokratikus forradalmi "demokráci" lett.

Ki a fenének kell egy nem élhető demokratikus rabszolgasor?!

Ki a fenének kell egy demokrácia melyben a "lerablás" privatizációjában milliárdosság vált MSZMP és KISZ vezetők sötétítik be az eget?!

Ej,ej, le kell szállni a földre!

Ha,ha,ha..............
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

StanLee, 2012.04.29 16:56

@juliann: Bajorországban most elsőre csak München és Augsburg belvárosát találtam meg, ahová nem szabadna behajtani már lassan 2 éve piros besorolású járgánnyal. Kérdés, hogy ha áthajtok rajta magyar rendszámú autóval és vezetői engedéllyel, mennyire lesz visszatartó erő a 40 euro-s bírság és az 1 pont Flensburgban. A magyar autós max. a 40 euro miatt venne matricát, de ha be kell menni, akkor be kell menni autóval.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

brunn, 2012.04.29 14:11

Nálunk igazán a forgalom csökkentés, az élhetőbb belváros, az egészség csak huszadlagosan merült fel. Magasan elsődleges az autósok megsarcolása. Ezért -előre jósolható- nem lesz "rendszer"-szerűen kezelve, nem lesz elegendő P+R parkoló, nem lesz megfelelő tömegközlekedés a parkolók és a belváros között, nem lesz megfelelő (belső) elkerülő útvonal kialakítva a dugósarc bevezetése előtt.
Csak halkan megjegyzem: ha fizetünk a behajtásért, akkor nem lesz egészségtelen és káros az általunk kibocsájtott pöff? És a fenti intézkedések elhagyása okán alig fog csökkenni a behajtók száma. Csak a sarckassza fog telni...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

juliann, 2012.04.27 23:59

@tino: Te általánosan fogalmazod ,hogy a""" német nagyvárosokban
tilos zöld/ sárga vinnyetta nélkül behajtani"""
Legyél szíves mondani egy Bajorországi várost ,ahol ez érvényes !!!
Badenwürtembergben , valóban majdnem minden városban kell a zöld/sárga
vinnyetta ! 10 Euróba kerül.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html