A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

Az egész fővárost átszelő forgalomlassító demonstrációt hirdetett meg mára a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete, a délután egy órától várhatóan negyed négyig tartó akcióhoz csatlakozott az Országos Taxis Szövetség is − mondta a Napi Gazdaságnak Metál Zoltán, a szövetség elnöke. A taxisok azért választották a figyelemfelhívásnak ezt a módját, mert a fővárossal évek óta tartó levelezgetés, tárgyalás után a számukra legfontosabb témákban nem jutottak eredményre.

Petíciójukban azt kérik az önkormányzattól, hogy a taxiszolgáltatásban vezesse be a rögzített hatósági árakat. Jelenleg azok az utasok, akik nem állandó partnerként − például céges ügyfélként − ülnek taxiba a fővárosban, 72-féle tarifával találkozhatnak. A taxisszervezetek szerint tisztább lenne a kép, ha más európai országokhoz hasonlóan nálunk is egységes tarifákat alkalmaznának a fővárosban. (A taxisok tehát nem egész Magyarországra szeretnének egységes árakat.) Metál kiemelte, elvileg nagyon magas árakra lenne szükség, de a taxisok nem kívánnak díjat emelni. Azt szeretnék, ha az a tarifa, amit 11 évvel ezelőtt − 200 forintos literenkénti benzinár mellett − megállapított a főváros, életbe lépne.

240 forintos tarifát szeretnének a taxisok

A közgyűlés anno úgy döntött, hogy a maximált ár nappal kilométerenként 240 forint, éjszaka pedig 330. A taxisok úgy látják, hogy nincs szükség nappali és éjjeli tarifára, egységesen kilométerenként 240 forintban kellene megállapítani az árakat. Ezzel megszüntethető lenne a taxisokból élő fuvarszervezők irreálisan alacsony ára is.

A taxis cégek nem támogatják

Nem támogatja viszont a forgalomlassító megmozdulást a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetsége, szerintük ugyanis éppen a TGFSZ tehet arról, hogy elakadt az egyeztetés a tarifáról. A szövetség elnöksége az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta, hogy a fővárossal folytatott szakmai tárgyalásokon a TGFSZ vállalta magára a tarifakérdés előkészítését, a javaslattételt és annak gazdasági alátámasztását, ám azt két hónapos csúszással sem tudta "szakmai tárgyalásra alkalmas formában és tartalommal előkészíteni". Emiatt - folytatták - a TFTSZ októberben "egy megújuló tarifarendszerre vonatkozó, szakmailag megfelelően alátámasztott egyedi kérelem beadását támogatta" a fővárosi önkormányzatnak.

A szervezetek petíciójukba foglalták a létszámstopot is, vagyis azt szeretnék elérni, hogy ha valamilyen uniós jogszabály miatt nem lenne mód a taxiengedélyek számának korlátozására, akkor a kiadható drosztengedélyek számát korlátozza a főváros. Ma ugyanis körülbelül 1500 férőhely van Budapesten s erre 5700 engedélyt adtak ki. Ráadásul a fővárosi közgyűlés májusban autónként évi 25 ezerről 37,5 ezer forintra emelte a drosztdíjat. Ez januártól 27 százalékos áfával számítva 40 ezer forint lesz. A taxisok nemcsak azt nehezményezik, hogy nélkülük született meg ez a döntés, hanem azt is, hogy az emelt összeg fejében nem kapnak semmit.