A cikk tanácsadó szerzője szerint időben fel kell készülni az új szabályozási környezetre, így azáltal, hogy ismét halasztásra került a jogszabály életbelépése, újabb lélegzethez jutottak a jövedéki szabályozás által érintett cégek. A várhatóan 2017. júliusában hatályba lépő új jövedéki törvény alapján, a korábbi összetett jogszabályi háttér helyett, az ellenőrzésekre egységesen az Adózás rendjéről szóló törvény szabályai lesznek az irányadók.

Fontos eltérés azonban az általános szabályoktól, hogy az új szabályozás alapján a jövedéki ellenőrzésről nem kell előzetes értesítést küldenie a hatóságnak. Továbbá az ellenőrzés lefolytatásához az ellenőrzést végző pénzügyőrnek nem kell külön végzéssel, megbízólevéllel rendelkeznie, elegendő lesz a pénzügyőr szolgálati igazolványának felmutatása, tekintve, hogy az minősül majd az Art. szerinti általános megbízólevélnek.

A jövedéki terület, az új szabályozást tekintve jól láthatóan közelít a normál adózási folyamatokhoz, azonban tartogat olyan egyedi elemeket, amelyek megkülönböztetik a jövedéki adóigazgatási területet a normál adózási folyamatoktól.

A hatóság be is költözhet a céghez

A fentiekben vázolt ellenőrzésektől eltérően, a jövedéki alanyok esetében a hatóságnak módja van úgynevezett speciális ellenőrzések elrendelésére. Ilyen ellenőrzések elrendelése - fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható - határozattal történik, és specialitását az ellenőrzés kivitelezésének módjában kell keresni - olvasható az RSM blogján.

Az alábbi formák jöhetnek szóba:

  • folyamatos jelenléttel és vizsgálattal gyakorolt
  • technikai eszköz felszerelésével folyamatos vizsgálatot lehetővé tévő,
  • többlet-adatszolgáltatási kötelezettséget előíró ellenőrzések.

A folyamatos jelenléttel és vizsgálattal történő ellenőrzés esetén az ellenőrzött társaságnak ellenszolgáltatás nélkül kell gondoskodnia az ehhez szükséges feltételekről. Mindebbe beletartozik a megfelelő irodahelyiség és pihenőszoba rendelkezésre bocsátása, világítása, takarítása, fűtése, és az ellenőrzéshez telepített technikai eszköz biztonságos tárolása, valamint az üzemeltetéséhez szükséges feltételek biztosítása is.

Ez hétköznapi értelemben véve azt jelenti, hogy a jövedéki hatóság beköltözik a gazdálkodóhoz, hogy "mindent jól lásson, és mindent jól halljon". Teszi ezt a hatóság úgy, hogy a költségeket a gazdálkodó állja. Adódik a kérdés azonnal, hogy vajon milyen komfortfokozatú elhelyezésre tart majd igényt a hatóság. Jó hír azonban a gazdálkodóknak, hogy ilyen ellenőrzésre indokolt esetben kerül sor és nem tarthat tovább, adóraktár esetében 1 évnél, egyéb gazdálkodó esetében pedig 3 hónapnál.