A francia tulajdonú Vinci Construction által vezetett Bamco irreálisan magas, közel 35 milliárd forintos többletkövetelést nyújtott be a DBR-nek, miközben a teljes munkát a szerződés szerint hozzávetőleg 62 milliárd forintért kellene elvégeznie - közölte a DBR Metró Projekt igazgatósága.

A DBR nem tartja jogosnak a követelést, ezért felszólította a konzorciumot a munka folytatására, amelynek az 14 napon belül köteles eleget tenni, máskülönben a DBR a szerződés felbontását fogja kezdeményezni.

A szerződésbontással már a Vinci is fenyegetőzött: ennek lehetőségét akkor helyezte kilátásba, amikor ultimátumszerűen 35 milliárd forintos követelést nyújtott be a DBR-nek. A DBR hónapok óta folyamatosan vizsgálja a 62 milliárd forintos szerződéshez kapcsolódó, és egyre szaporodó többletköveteléseket, amelyekből eddig közel 190-et nyújtott be a konzorcium, ez pedig több mint az összes többi kivitelező által eddig benyújtott követelések összesen. A társaság vitatja a többletkövetelések jogosságát, különösen azok - a DBR szerint mértéktelenül túlzó - összegét és a leállás megindokoltságát is.

A konzorciumnak a döntőbizottsághoz kell fordulnia akkor, ha nem ért egyet a mérnökcég határozataival. A DBR álláspontja szerint azonban azzal, hogy a Bamco leállt a munkával, megteremtette a jogalapot ahhoz, hogy a megbízó felmondja a szerződést. Amennyiben a kivitelező hibájából kerül sor szerződésbontásra, úgy kötbért köteles fizetni és minden olyan költség a Vinci által vezetett konzorciumot terheli, amely a szerződésszegés miatt keletkezik.

B-tervek a DBR-nél

A DBR projektigazgatóság forgatókönyvvel készül arra az esetre is, ha a francia kivitelező nem változtat álláspontján. Az alagútépítésre a társaság más kivitelezőt találhat, ezt egyébként a BKV saját hatáskörében is megteheti. A szerződés szerint a vállalkozónak minden eszközét a helyszínen kell hagynia, és szabályszerűen át kell adnia a munkát a következő vállalkozónak, vagy a DBR-nek.

Szerződésszegés, illetve -bontás esetén várhatóan hosszú pereskedés kezdődik majd a Bamco és a BKV között, a konzorcium esetleges levonulása jogi és technikai szempontból egyaránt rendkívül bonyolult és komplikált helyzetet teremt. Szerződésbontás esetén a munka befejezésére két módon kerülhet sor: a BKV/DBR új közbeszerzési eljárást ír ki a hátralévő alagútszakasz befejezésére, amely hozzávetőleg egyéves leállást jelentene az alagútépítésben, de a BKV/DBR saját hatáskörben is befejezheti a munkát, joga van építeni. Ez azt jelenti, hogy a BKV lényegében saját alkalmazottakkal fejezi be a beruházást, közbeszerzést ír ki, vagy bérbe vesz minden szükséges anyagot, eszközt, gépet, emberi erőforrást. A DBR Metró Projekt igazgatóságának közleménye szerint a konzorciumban legnagyobb befolyással bíró francia Vinci más országokban is dolgozott már - sajtóhírek szerint - hasonló, a zsarolást súroló eszközökkel.