Lassan közhelyszámba megy, hogy a fintech (financial technology - pénzügyi technológia) cégek egyre meghatározóbb szereplőivé válnak a pénzügyi piacnak. A PayPal és az Alibaba ismertebb nevek, de ezeken kívül megszámlálhatatlanul sok startup indult és indul hódító útjára ezen a területen. Hogy áll az MKB a digitalizáció folyamatában?

A folyamat elején, a hazai piac meghatározó szereplőihez hasonlóan. Jelenleg alapszolgáltatásaink megújításán dolgozunk: ide tartozik többek között a számlavezetési rendszer modernizálása, amire a magyar bankrendszerben egyedüli versenyzőként vállalkoztunk, de készül az új mobilapplikációnk, lesz mobilfizetési rendszer és számos egyéb, ügyfélélményt javító fejlesztés. Hamarosan egy digitalizált folyamatrendszerrel működünk, amely sokkal gyorsabb ügyintézést, villámsebes tranzakciókat jelent. Az ügyfelek lényegében mindent elintézhetnek otthonról, a bankfiókban már csak alá kell írni a papírokat. Lerövidül a számlanyitás, a hitel vagy a személyi kölcsön felvételének ideje is.

Milyen fintech cégekkel állnak kapcsolatban?

Előrehaladott egyeztetetéseket folytatunk olyan vállalkozásokkal, amelyek megoldásai nagyban hozzájárulnak az ügyfélélmény javításához, de a részletekről majd akkor tudunk beszámolni, ha megköttettek a megállapodások.

Miért éri meg egyáltalán együttműködni?

A fintech cégek olyan területeken működnek és fejlesztenek most, ahol korszerűbb szolgáltatásokat nyújtanak, mint a bankok. Ezek lehetnek teljesen újak, vagy már meglévő banki szolgáltatások, vadonatúj köntösben. A bankoknak - feltéve, hogy nem akarnak piacot veszíteni - alapvetően két lehetőségük van: vagy maguk fejlesztik az új szolgáltatásokat, nyilván sok pénzért, vagy együttműködnek egy fintech céggel. Az változhat, hogy mikor melyik éri meg jobban, de az biztos: ha egy bank a saját fejlesztés mellett teszi lesz a voksát, az egy nagyon kiterjedt IT-infrastruktúrát igényel. Ezt pedig manapság borzasztóan költséges fenntartani.

Akkor most a bankok és a fintech cégek inkább szövetségesei vagy versenytársai egymásnak?

Ez nem ilyen egyszerű kérdés. Ami biztos: egy banknak sem éri meg, hogy struccpolitikát folytasson. Nem érdemes ragaszkodni a régi típusú, mindent a bankfiókban intéző, papíralapú modellhez. Illetve lehet, de akkor a részvényesek meg fogják kérdezni, hogy ezt mégis miből finanszírozzák. A fintech cégekre ilyen formán nem lehet ellenfelekként tekinteni. Ugyanakkor még jelenleg rengeteg pénz áramlik a fintech cégekbe, tehát ők érezhetik magukat kihívónak, igazi versenytársnak. Azonban eljöhet még az idő, amikor a bankokon lesz a sor, hogy ezeket a vállalkozásokat felvásárolják, integrálják. Véleményem szerint erre sok bank fog komoly összegeket áldozni.

Ez nem is meglepő, hiszen még a legnagyobb technológia cégek is folyamatosan vásárolnak fel kisebbeket, ha egy jó ötlettel találkoznak.

Pontosan, hosszabb távon én is inkább az együttműködés mellett tenném le a voksomat.

Ezek szerint nem olyan a bankok és a fintech cégek kacsolata, mint a taxisoké és az Uberé.

Ez inkább olyan, mint az Uber és az autógyártók kapcsolata. Az uberesek egyszerűen jóval hatékonyabban működtetik azt az infrastruktúrát, amelyet az autógyártó nyújt. A fintech cégek - ha megfelelő együttműködésre lépnek a bankokkal - inkább ügyfeleket hoznak, mintsem visznek. Ugyanakkor semmiképp sem érdekük nyakukba venni a hardvergyártást, éppen ugyanúgy, ahogy az uberesek sem akarnak autókat készíteni.

Az embereket leginkább az érdekli, hogy mennyivel csökkennek a banki költségeik. Hogy járul hozzá ehhez a digitalizáció?

A digitalizáció egyértelműen a legalacsonyabb csatornaköltségeket tudja hozni, ami előnyös az ügyfeleknek. Ugyanakkor a mai nemzetközi és hazai piaci trendek azt mutatják, hogy az úgynevezett multichannel megközelítés iránt van kiemelt igény: az ügyfél saját kényelme szerint akar választani a digitális eszköz, a digitális kapcsolattartás és alkalom adtán a fióki kiszolgálás között. Ehhez nem kell minden bokor mellé egy bankfiók: azok a bankok lesznek tehát előnyben rövidtávon, amelyek megfelelően méretezett fióki infrastruktúrát tudnak kiépíteni és fenntartani. A fentieken túlmenően a digitalizáció nem csak a költségcsökkentésről szól, hanem az extra, innovatív és komfortos szolgáltatásokról, amelyekért adott esetben az ügyfelek - a kapott előnyök tükrében -akár fizetni is hajlandóak.

Fognak tudni NFC (Near Field Communication) chippel ellátott mobillal fizetni az MKB ügyfelei?

Természetesen. Az már most látható, hogy ez a technológia a banki szolgáltatások egyik alapköve lesz, így ebből az MKB Bank sem marad ki. Az egyik partnercégünkkel már elindítottuk az erre irányuló, konkrét fejlesztéseket.

Mi az MKB erőssége a digitális fejlesztés területén?

Az MKB mostani számlavezető, fejlesztési és transzformációs programjának végrehajtása után egy igazi moduláris szolgáltatásokat honosító bankká válik. Ennek egyrészt az lesz az előnye, hogy nagyon széles szolgáltatáspalettával jelentkezik majd. Másrészt gyorsan tudunk - az éppen aktuális piaci igényekre reagálva - újabb és újabb fejlesztéseket végrehajtani. A célunk nem kevesebb, mint hogy a fintech cégeknek az MKB Bank legyen az igazi magyar partner.

Milyen eredményeket vár az MKB a fintech cégekkel való együttműködéstől?

Rövidtávon a fintech verseny és az inkubáció jelenti a legnagyobb potenciált a banknak. Ezért hirdetünk a nyár végén nagyszabású versenyt ennek a szektornak. Ennek keretében megvalósítási képességgel rendelkező cégeket invitálunk együttműködésre, hogy közösen dolgozzunk ki és építsünk fel különféle, az ügyféligényekre reflektáló megoldásokat. Az inkubációs programunk azzal segíti ezeket a cégeket a megvalósításban, hogy minden olyan szolgáltatást nyújtani tud, amely szükséges az ötlet kivitelezéséhez. A partnerségi modell természetesen a kölcsönös előnyökön nyugszik: egyetlen vállalkozást sem fogunk korlátozni az önmegvalósításban, sőt, hozzásegítjük őket ahhoz, hogy nemzetközi cégekké fejlődjenek, hogy akár világverő multik válhassanak belőlük.