"Meglepő" döntés született az M3-as metró felújításról

Az orosz cég Mertrowagonmash újíthatja fel a kidobásra érett negyven éves metrókat a 3-as vonalról. A főváros négyoldalas sajtóközleményben magyarázza a magyarázhatatlant. az oroszok 70 milliárd forintos üzletet nyertek el.
Napi.hu, 2015. július 8. szerda, 14:17
Fotó: Napi.hu

A 3-as metró kocsiparkja a végletekig leromlott, potenciális balesetveszélyesek, emiatt a negyven éves metrókocsik cseréje rég esedékes lenne. Ennek ellenére a főváros nem a csere, hanem a közel hasonló költségű felújítás mellett döntött.

A felújításra kiírt közbeszerzésen nem meglepő módon az orosz pályázó nyerte, holott nem biztos.  A BKV Zrt. igazgatósága döntése alapján a közbeszerzési eljárás nyertese a a kocsikat eredetileg is gyártó Metrowagonmash orosz részvénytársaság - közölte a főpolgármesteri hivatal.

A felújítás a Nemzeti Közlekedési Hatóság által kiadott elvi előzetes típusengedélyben meghatározottak alapján 37 db, hat kocsiból álló szerelvényre terjed ki, ami a metróvonal hosszabbítására irányuló döntés esetén, további 7 szerelvénnyel megnövelhető.

A tender részvételi szakaszában 22 cég jelezte érdeklődését, majd a 2014. december 30-ai jelentkezési határidőig hét cég nyújtotta be jelentkezését. Az érdekelt cégek száma alapján tehát a közbeszerzési eljárásban a széleskörű verseny biztosított volt.  A közbeszerzési eljárás részvételi szakasza eredményesen zárult, a hiánypótlásokat követően öt jelentkező - Skinest Rail, Skoda Transportation, Alstom Transport, Mertrowagonmash, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) - felelt meg a jogszabályban meghatározott, illetve előírt feltételeknek. Két jelentkező, akinek részvételi jelentkezését érvénytelenné kellett nyilvánítani, a megalapozott szakmai döntést nem vitatta.

Az ajánlattételi felhívás és dokumentáció öt érvényes részvételi jelentkezést benyújtó cég számára történő megküldésével kezdődött az eljárás második, ajánlattételi szakasza. A tárgyalási alapul szolgáló ajánlatok beadási határidejére ajánlatot adott a Skinest Rail, a Metrowagonmash, a Skoda Transportation és a CAF. Az Alstom Transport jelezte, hogy nem kíván részt venni a felújításban.

Az ajánlattevőkkel lefolytatott háromfordulós tárgyaláson előadott ajánlattevői észrevételek alapján a kedvezőbb ajánlati árak elérése és a verseny fenntartása érdekében a BKV a szerződéstervezet és műszaki leírás egyes pontjait módosította, ennek alapján végleges ajánlattételre kértük fel a négy ajánlattevőt.

A bírálóbizottság az ajánlatok és hiánypótlások vizsgálatát követően megállapította, hogy három ajánlat a Skoda Transportation, a CAF és a Skinest Rail ajánlata érvénytelen a következő indokok miatt. A Skoda Transportation nem nyújtott be végleges ajánlatot. A CAF egy levélben köszönetet mondott a BKV-nak az eljárás során tanúsított professzionalizmusáért, segítségéért és együttműködéséért, és jelezte, hogy nem vesz részt a végleges ajánlati szakaszban. E két pályázó nem kötelező érvényű ajánlatát érvénytelennek minősítette a bírálóbizottság. A Skinest Rail végleges ajánlata több az ajánlatkérésben kötelezően és egyértelműen előírt műszaki követelménynek nem felel meg, valamint egyes további dokumentációk hiányosságai miatt az ajánlata érvénytelen.

A bírálóbizottság megállapította, hogy a Metrowagonmash ajánlata hiánypótlást követően mindenben megfelel az ajánlattételi felhívás és az ajánlattételi dokumentáció előírásainak, érvényes. Az egyetlen érvényes ajánlatot adó Metrowagonmash 37 darab, hat kocsiból álló szerelvényre korszerűsítéssel egybekötött felújítására és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások és eszközök szállítására 219,2 millió eurós ajánlatot tett. A felújított korszerű járművek garantált élettartama 25 év.

A főpolgármesteri hivatal közleménye szerint  "a végső ajánlati árat tekintve a felújítás alternatívája jelentősen kisebb össz-élettartamköltséggel valósítható meg, mint ami új járművek beszerzése esetén adódna. A BKV 2006-2012 között vásárolt Alstom metrószerelvényeinek fajlagos kocsiára 1,2 millió euró volt. Az orosz ajánlat ugyanilyen műszaki tartalomra átszámított korrigált ára 864 ezer euró. (A közlemény ugyanakkor a felújított kocsik élettartama 25 év, míg az új kocsiké ennél lényegesen.)

A budapesti M3 metróvonal járműparkjának korszerűsítéssel egybekötött felújítása és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások és eszközök szállítására kiírt tenderben a BKV és a Metrowagonmash közötti szerződéskötésre tervezetten 2015. július 20-án kerül sor. Az első szerelvények a szerződés hatálybalépését követően 16-18 hónap múlva megérkeznek, majd a prototípus szerelvények sikeres próbáit követően havonta két felújított szerelvény kerülhet forgalomba állításra, ezáltal az utazó közönség a biztonságot nyújtó, felújított és korszerű metró kocsikban megbízhatóbban és komfortosabb körülmények között tud majd utazni.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

krix, 2015.07.09 12:12

A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

K_Toth, 2015.07.09 12:09

@isabella 2015. július 8., szerda 22:33:

Sajnálom kedves @isabella, de nálam leküzdötte magát abba a kategóriába, hogy már időpocsékolásnak tartom elolvasni a hozzászólásait, mert annyira szinvonaltalanok.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

isabella, 2015.07.08 23:03

Az oroszok lehet, hogy már nem is gyártanak ilyen metrókocsikat, ezt azért jó lenne tudni. Bár amennyit vártak itt az életveszélyes metróval, tényleg csak az ott dolgozó embereknek, és a szerencsének köszönhető, hogy nagyobb tragédia eddig még nem történt! Miért nem gyártunk mi metrókocsikat?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

isabella, 2015.07.08 23:03

Az oroszok lehet, hogy már nem is gyártanak ilyen metrókocsikat, ezt azért jó lenne tudni. Bár amennyit vártak itt az életveszélyes metróval, tényleg csak az ott dolgozó embereknek, és a szerencsének köszönhető, hogy nagyobb tragédia eddig még nem történt! Miért nem gyártunk mi metrókocsikat?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

isabella, 2015.07.08 23:03

Az oroszok lehet, hogy már nem is gyártanak ilyen metrókocsikat, ezt azért jó lenne tudni. Bár amennyit vártak itt az életveszélyes metróval, tényleg csak az ott dolgozó embereknek, és a szerencsének köszönhető, hogy nagyobb tragédia eddig még nem történt! Miért nem gyártunk mi metrókocsikat?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html