Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

- Mi pezsdítette fel az idén a fogyasztást?

- Május-június során az Euronics-nál és a többi szereplőnél is szinte minden a televíziókról szólt, az érdeklődés óriási volt e téren. Az első négy hónapban még csendes volt a piac, ám május közepétől, amint érkezett a labdarúgó-Eb előszele, a kereslet látványosan megugrott. Ezt követően pedig olyan napok is jöttek, amikor éves bázison mérve 2-300 százalékkal nőttek az eladások.

Működésünk kezdete óta a hazai futball válogatott nem jutott ki világeseményre, így eddig az volt a forgatókönyv, hogy a bajnokságok első mérkőzéseit követő két hétben nagyon erős volt a kereslet, míg a második héten már inkább lecsengést lehetett érzékelni. Ez követően pedig már csak a középdöntő elérkeztével volt néhány jobb értékesítési nap.

Ám most, hogy a magyar csapat kijutott, már az első sípszó előtt megindult felfelé a kereslet, s amint elindult az Eb, óriási kiugrás történt. Amikor érkeztek a magyar válogatott eredményei, gyakorlatilag azok is tévét vettek, akik egyébként nem tervezték ezt. A szép eredmények pedig akár július első heteiben is jellemzőek maradhatnak.

A GfK adatai szerint 2016 első 25 hete során 22,4 százalékkal nőtt a televíziók piaca, előző évhez képest. Némileg kedvező lehet még az olimpia hatása is, bár ez az esemény sosem szokott a nemzetközi labdarúgó tornákhoz mérhető kiugrást hozni. Úgy látjuk, aki az olimpiára tervezett tévét venni, az már beszerezte az Eb-re, ezért nem készülünk extra készlettel sem.

Érdemes megjegyezni ugyanakkor, hogy a tévépiacon nagyon alacsony az árrés, mert az online értékesítés hatalmas árletörő hatást gyakorol, az emberek fejében mára igen alacsony árpontok alakultak ki.

- Hogyan alakult a forgalom a háztartási nagygépek körében?

- A kormány hűtő-, illetve mosógépcsere programjának köszönhetően 2015-ben a magyar műszaki cikk piac eladásai hosszú lejtmenet után értékben és mennyiségben egyaránt visszakapaszkodtak a 2008-as szintre. A két program rengeteg előrehozott vásárlást is generált, ami jó hír, mert a kutatások szerint a magyar piacon nagyon magas a mosó- és hűtőgépek átlagéletkora.

Ha csak a darabszámot nézzük, akkor 2014-el összevetve 2015-ben csak 1,6 százalékos növekedést láthatunk a teljes piacon, ám értékben már 8,6 százalékot tett ki a bővülés. Amennyiben csak a nagygépeket nézzük, darabra 13,83 százalékos, értékben pedig 20,81 százalékos volt a megugrás, ami egyértelműen a csereprogram hatását tükrözi. A legnagyobb nyertesek a prémiummárkák, illetve a 100 ezer forint feletti értékű gépek voltak. Maga a program olyan szinten sikeres volt, hogy a végén már csak az nyerhetett vele, aki jobban tudott készletezni, ám olyan eset is előfordult, hogy már a gyártók sem bírták kapacitással.

Mivel az Euronics jellemzően vidéki városokban van jelen, mint nagy fehérárus cég, a program előnyeit nagyon jól ki tudta használni és jelentősen a piaci átlag felett tudott nőni e szegmensben is.

- Az Otthon Melege Program keretében idén is lehetőség lesz gépcserére. Mire számítanak?

- A tavalyihoz hasonló piacbővülést várunk, s bár egyelőre "csak" 500 millió forintot különítettek el a programra, azt reméljük, hogy - akárcsak 2015-ben -, az idén is megemeli az állam a megpályázható keretet. Az elhúzódó pályázati időszak miatt, azonban a többletkereslet csak szeptember-október körül jelenhet meg az üzletekben. A hűtőszezont ugyanis hagyományosan a július- augusztusi időszak jelenti, hiszen a tartósan 30 Celsius-fok feletti a hőmérséklet miatt sok hűtő romlik el, főleg az öregek, így pedig sokak számára kényszerré válik a gépcsere. A hűtőpiac egyelőre nem mutat kiugró eredményeket, így azt várjuk, hogy e két nyári hónapban a tavalyinál mindenképp nagyobb lesz a forgalom.

Vöröskő Kft.- adatok (millió Ft)
201320142015
Értékesítés nettó árbevétele36 346 71040 671 57546 341 001
Üzemi eredmény343 3451 171 648946 203
Adózás előtti eredmény440 2611 531 6331 025 807
Saját tőke3 678 9124 173,9804 671 136
Forrás: Céginfó.hu

- Milyen részpiacokat érdemes még kiemelni?

- Érdekes, hogy a kisgép-szegmens nagyon szépen jön fel. Ez egy stabilan fejlődő piac, amelyen érződik, hogy Magyarország jelenleg a gazdasági fellendülés időszakában van, így az emberek megtehetik, hogy adjanak magukra. Nagy előny, hogy ezek a gépek szinte azonos árponton vannak, mint 5-10 éve: egy évtizede például ugyanannyiért lehetett vasalót, vagy kézimixert vásárolni, mint most.

Piaci szinten és nálunk is nagyon szép eladási számokat mutat a beépíthető eszközök részpiaca, amely a lakásépítések beindulása után még nagyobbat dobhat. Komoly fejlődés, hogy míg 6-8 éve még a középkategória mozgatta meg a piacot, immár "no name" beépíthetőt alig-alig lehet eladni, sőt az olcsóbb árfekvésű cikkek már a branddel rendelkező beépíthetők körében sem érdeklik az embereket. Sokat számít az élettartam és megnőttek az igények: az emberek nagyobb tudást várnak egy gázsütőtől, vagy egy páraelszívótól. Ugyancsak komoly fellendülést mutat a szárítógépek piaca, amely gyakorlatilag a semmiből nőtte ki magát.

- Még mindig reneszánszukat élik az okos eszközök?

- A telefonokat nézve töretlen a siker. Lényegében ötödik esztendeje - a kártyafüggetlen telefonok elterjedése és a szolgáltatók háttérbe szorulása óta - évi mintegy 40-50 százalékot fejlődünk e piacon. Körülbelül két éve érezhető trend, hogy egyre kevesebb embert érdekelnek a 20-30 ezer forintos árkategóriában lévő telefonok. A mobil már egyre inkább arról szól, ne csak okos legyen, hanem plusz-tudása legyen. Az értékesítések döntő része az 50 ezer forint feletti kategóriára összpontosul: a fogyasztókat a presztízsszempontok mozgatják, így rendkívül fontos, hogy az adott készüléknek milyen a brandje. Szinte hihetetlen, hogy az emberek nagyon sok mindenen spórolnak, ám a telefonra nem sajnálják a pénzt, s átlagosan kétévente lecserélik a mobiljukat.

Nem véletlen tehát, hogy mi is úgy alakítjuk át az üzletek berendezését, hogy a mobilok legyenek elől és olyan nyílt kihelyezést próbálunk bemutatni az ügyfeleknek, olyan választékkal, hogy rögtön "elvarázsolhassuk" őket. Ha úgy tennénk, mint öt éve, amikor bent voltak a vitrinekben, akkor biztos, hogy nem tudnánk ekkora fejlődést elérni.

Kedvezőtlen viszont a helyzet a táblagépek piacán, amely óriási - 20-30 százalékos - bukásokat él meg. Ez a forgalmi zakó már a tavaly megkezdődött, de mostanra vált kiterjedté. Nem jött be az a néhány évvel ezelőtti jóslat, mely szerint a tablet ki fogja váltania laptopokat, ezzel szemben egyre inkább kezd jelentéktelenné válni. Ugyan van még némi fogyasztás, el lehet mondani, hogy túlzó volt a hype. Míg korábban a rengeteg olcsó tablet jelentette a húzóerőt, ma már nem divat a 10-20 ezres táblagép. A gyártóknak ki kellene találnia valamit, mert különben a süllyesztőbe kerülnek ezek az eszközök. Nagy kérdés, hogy meddig lesznek hajlandóak finanszírozni ezt a szegmenst, s meddig hajlandóak tartani az árpontokat. A Samsung például már kilépett és az Apple is már csak a nagyobb kijelzős gépekkel foglalkozik.

A laptopok viszont maradtak és megtalálták a helyüket: eladásaik lényegében stagnálnak. A laptop piacon jellemzően nem a kiskerforgalom hoz kiugrást, az eladott darabszámok többnyire egy-egy nagyobb kormányzati tender idején tetőznek.

- A kutatások szerint a fogyasztók legnagyobb részben műszaki cikkeket rendelnek online. Hogyan állnak az e-kereskedelemhez?

Nálunk nem működik az a modell, hogy a keresőrobotot ráállítjuk a konkurensekre, hogy mindig alájuk árazzunk ötszáz-ezer forinttal, majd nagy reklámkampány és díjtalan házhoz szállítás mellett hihetetlen forgalmat érünk el. Ez a működés csak az offline üzlet forgalmát kannibalizálná és többszázaléknyi veszteséget hozna.

Magyar tulajdonú vállalkozásként jövedelmezőségben kell gondolkodnunk, muszáj megtermelni azt a profitot, amelyet üzletberuházásra és a kollégák képzésére, megbecsülésére tudunk befektetni. Szeretnénk a dolgozóinkat megfizetni, és ez be is határolja a mozgásterünket: nem tudunk és nem is szeretnénk olyan webáruházat működtetni, ami csak árban harcol a piacon.

Abban hiszünk, hogy az online és az offline csatornáknak egymást kell erősítenie kell: az omnichannelre, vagy más néven hibrid-értékesítésre építünk, amely egy sokkal lassabb és kevésbé látványos növekedési folyamatot tükröz. A bővülés jellemzően ahhoz köthető, hogy az online megrendelt termékeket az üzletben veszik át. Ennek előnye, hogy a boltban a vevő számíthat egy szakértő segítségére, akihez ráadásul vissza lehet jönni.

Továbbra is hiszünk az offline csatornában és úgy számolunk, hogy az online-ban nem az ár lesz a kulcs a jövőben, hanem hogy milyen hozzáadatott értéket, milyen vásárlói élményt kínál az adott áruház. A vásárló pedig nagyon hálás, ha érzi, hogy megbecsülik és így hajlandó egy termékért akár többet is fizetni. Miután már nagyon sokan égették meg magukat tiszavirág életű, no name webáruházakkal, fontos maga a tudat, hogy a kiszemelt üzlet 2-3 év múlva is ott lesz, ahol most és nem fog átirányítani például egy csak postán elérhető külföldi szervizbe. Az árak vonzerejét most felváltja a vásárló megbecsülése, amelyet az is támogathat, hogy a kormány következetes az áfacsaló webáruházak visszaszorításában és újabb és újabb előírásokkal nehezítik meg az online csalók dolgát.

Mindamellett tartjuk a lépést a piaccal: webáruházunk vadonatúj webmotorral jelenik meg az ősszel és jelentősen bővítettük az online csapat létszámát, új szervezeti felépítést hoztunk létre.

- Milyen különbségek láthatóak a magyar, illetve a fejlett országok műszaki cikk piacai között?

Egyre inkább eltűnik a különbség. Ezelőtt 4-5 évvel például az Euronics német és belga tagvállalata hatalmas eladási számokat mutatott fel a magas kategóriás terméknél, miközben a magyar leány csak az olcsó márkákra tudta építeni bővülését. Ez a trend 3-4 évvel ezelőtt - épp az online boltok előretörése idején - hirtelen megváltozott, immár nyugaton is egyre erősebb lett árverseny. S bár most is eladnak sok eszközt a prémium szegmensből, ám felnőttek melléjük az alacsony árkategóriás termékek is. Néhány éve szinte teljesen egyforma lett a keleti és a nyugati piac.

Olyan nagy - elsősorban mennyiségi - volumeneket azonban messze nem tudunk hozni, mint ők, hiszen a nyugat-európai vásárlóerő, de még a cseh is sokszorosa a magyarnak.

- Mekkora kihívás számukra a kereskedelmi ágazatban kiterjedt munkaerőhiány?

- Óriási! Nehezíti a helyzetünket, hogy mi nem pusztán eladókat, hanem szakértékesítőket is keresünk. Olyanokat, akik valóban tudnak plusz hozzáadott értéket adni, s akikhez valóban visszamennek a vásárlók. Így még a hozzánk forduló kevés jelentkezőt is tovább kell szűrnünk.

Igyekszünk megbecsülni a kollégákat: ez bérben is többet jelent egy átlagos kereskedelmi fizetésnél. Tavaly igyekeztünk extra juttatásokkal honorálni kollégáinkat, különös tekintettel a seniorokra. Az idei évben azt tervezzük, hogy a dolgozók alapbérét is emelni fogjuk. A béremelés mértéke üzletenként, régiónként, városonként eltérő lehet, mivel nem egységes bérezéssel dolgozunk. A nyugati országrészben már óriási a fluktuáció, a keleti országrészben viszont még lojálisabbak az emberek és nehezebben mozdulnak.