Megtorpant az árnyékipar

Az árnyékolástechnikai szektor forgalma átlagosan 30 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbihoz képest. Főként az olcsóbb szegmens volt érintett, a további kilátásokat pedig nagyban rontja az építőipari aktivitás csökkenése.
Leszák Tamás, 2009. július 31. péntek, 18:22
Fotó:

Az elmúlt évhez képest jelentős visszaesés tapasztalható az árnyékolástechnikai szektorban, főleg az építőipar teljesítményének csökkenése következtében - mondta lapunknak Takács Sándor, az Építési Vállalkozók Országos Szövetsége (ÉVOSZ) árnyékolástechnikai tagozatának elnöke.

A lakó- és irodaházak építése visszaesett, amely tendencia várhatóan jövőre is folytatódik, ezért Takács szerint a közeljövőben leginkább az épületfelújítási programokra kell koncentrálnia az iparágnak. Az energiatakarékossághoz ugyanis nagyban hozzájárulhat a megfelelő árnyékolás - tette hozzá a szakember.

Összességében mintegy 30 százalékos lehet a forgalom visszaesése, ennél valamivel alacsonyabb, 20 százalék körüli a napellenzők esetében. A piacon komoly tisztulási folyamat zajlik, ami már a válság előtt megindult, a mostani helyzet azonban felerősítette a tendenciát.

Az iparági szereplők száma 8-10 százalékkal csökkent a recesszió hatására - mondta az elnök. Az olcsóbb, silányabb minőségű termékekre egyre kisebb a kereslet, a visszaesés nagy részét ez a szektor szenvedte el, a minőségi cikkek esetében gyakorlatilag alig érezhető az apadás az előző évhez viszonyítva.

A tavalyi forgalomhoz képest mintegy 30 százalékos volt a forgalom visszaesése az év első felében, azután némileg normalizálódott a helyzet, azonban jelenleg így is mintegy 5 százalékkal kisebb a forgalom a tavalyinál - mondta a Napinak Banna Ádám, az Atenád Árnyékolástechnikai Kft. ügyvezetője. Tapasztalataik alátámasztják, hogy az olcsóbb kategória forgalma esett vissza leginkább, az eladásaikban 40 százalékot kitevő magasabb minőségi osztály gyakorlatilag a tavalyi szintet hozza.

Az Alu-Redőny Kft. árbevétele az év első öt hónapjában megegyezett a tavalyival, de ez elsősorban a gyenge forintnak volt köszönhető a 30-35 százalékban exportra gyártó cég tapasztalatai szerint - tudtuk meg Máté Gabriella pénzügyi vezetőtől. Júniusban még csak 10-15 százalék volt a visszaesés, júliusban viszont ismét a tavalyinál mintegy 30 százalékkal kisebb forgalmat bonyolítottak. Takács Sándor szerint az idén az egyébként március végétől szeptemberig tartó szezon is lerövidült, július végén gyakorlatilag megtorpanni látszik a piac, a vásárlók inkább elhalasztják ilyen jellegű beruházásaikat.

HOZZÁSZÓLÁSOK