Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

Elsőként a Telenor jelezte, hogy ha nem változik az akkor még tervezet formájában létező törvény, akkor a terhet kénytelen a fogyasztókra hárítani. Konkrét árváltozást viszont a Vodafone jelentett be először: úgy döntött, hogy a lakossági előfizetői tarifáknál sávosan változik a havidíj, azaz arányosan a díjcsomagokban foglalt percek mennyiségét veszi alapul; a cég szerint az emelés sehol sem haladja meg a törvényben plafonként meghatározott nettó hétszáz forintot . A "vodások" egymás közti ingyenes beszélgetéseinél nem lesz változás, a feltöltőkártyás ügyfelek percdíjai azonban emelkednek (a megengedett nettó két forintnál kevesebbel). Éves szinten 8-10 milliárd forintra becsülhető az új adó hatása a Vodafone-nál, ez meghaladja azt az összeget, amit a cég jelenleg ágazati különadóként fizet.

A Telenornál július 16-án lépnek életbe a változások: a lakossági ügyfelek havidíjai nem változnak, a sok hívást bonyolító kis- és középvállalati ügyfelek hívásköltségei pedig nem a használat alapján módosulnak. A Vodafone-hoz hasonlóan a Telenornál is emelkedik a kártyás ügyfelek percdíja, a Telenor Családi Csomag keretein belül pedig csak havonta ezerpercnyit beszélhetnek majd ingyen egymással a családtagok (eddig ez korlátlan lehetőség volt).

Vannak olyanok társaságok − főleg a kisebbek körében −, mint például a BTel vagy a Tesco Mobile, amelyek teljes egészében lenyelik az új adót, és olyanok is, mint például a UPC, amelyek még készülnek a módosításra. A költségek növekedése miatt a UPC Magyarországnak is változtatnia kell egyes díjain − mondta lapunknak Szűcs László kommunikációs igazgató −, a változás augusztus 1-jétől lép életbe. A legnépszerűbb (Bronz) tarifacsomag havidíja változatlan marad és minden csomagban továbbra is korlátlan ideig lehet ingyenesen hívni a hálózaton belüli számokat. Más esetekben viszont a percdíjak nőnek és emelkedik a fix lebeszélhető percdíjat tartalmazó csomagok havidíja is. A változás összességében havi 300−600 forint növekedéssel jár az ügyfeleknek.

Néhány cég egyelőre kivár − beleértve az Invitelt és a Magyar Telekomot. Utóbbi most is azt közölte lapunkkal, hogy a "június 4-i közleményünkhöz képest további információnk jelenleg nincs e témában, és a Magyar Telekom a távközlési adó kapcsán eddig semmit nem tett közzé a díjakról és árakról". Az említett közlemény szerint a cég vizsgálja, hogy az adónak milyen hatása lesz a társaságra. Szakmai körökben elképzelhetőnek tartják, hogy rövidesen a Telekom is lép, mások viszont úgy vélik, a cég megpróbálja új ügyfelek szerzésére kihasználni a helyzetet, ily módon növelni piaci részesedését; szakértők azt sem zárják ki, hogy a társaság így tovább erősödve később dönt a díjak áthárításáról.

A cégeknek a bevezetés előtt harminc nappal tájékoztatniuk kell ügyfeleiket a díjváltoztatás szándékáról, tehát napokon belül lépniük kellene azoknak is, amelyek augusztustól terhelnék át az új adót az ügyfelekre. Ha ezt nem teszik meg, akkor − legalábbis az első havi adagot − kénytelenek lesznek lenyelni. A nagyobb vállalkozások esetében ez havi több száz millió forintot jelenthet, hiszen a költségvetés éves szinten ötvenmilliárd forintra számít ebből a sarcból.