Melyik slágerautó tartja a legjobban az értékét?

A magyar magánszemélyek körében legnépszerűbb autóknál szinte mindegy, hogy ötéves korukig 50 vagy 75 ezer kilométert tesznek meg, az árkülönbség 80-130 ezer forintra rúg. Az alábbiakban kiderül az is, hogy a slágerautók ligájában melyik modellek tartják a legjobban az értéküket.
Csernátony Csaba, 2017. június 11. vasárnap, 19:02

A használt autóknál több fontos paramétert érdemes nézni, többek között a korát, az extrákat vagy a futásteljesítményt, ám utóbbi sajnos sok autónál nem mindig fedi a valóságot. Mindenesetre a futásteljesítmény befolyásolja az autó értékét, kérdés csak az, hogy mennyire.

Az értékvesztésről szóló cikksorozatunk első részében a Napi.hu szerkesztőségi blogja, a Buksza bemutatta, hogy öt év és ötvenezer kilométer után mennyit veszítenek az értékükből a magyar magánszemélyek körében az első negyedévben legnépszerűbb autók.

A mostani cikkből pedig az Eurotaxtól kapott több ezer adat alapján kiderül, hogy mennyit jelentenek a további kilométerek, azaz mi a különbség, ha ugyanaz az autó öt év alatt 50 ezer helyett 75 ezer kilométert, azaz másfélszer akkora távot tesz meg. Az eredmény érdekes.

Ötven vagy hetvenöt?

A szóban forgó autók - Daciák, Toyota Yaris, Renault Clio, Opel Corsa - leegyszerűsítve, azaz nominálisan, infláció nélkül számolva - havonta átlagosan 10-30 ezer forintot veszítenek értékükből, ha öt év alatt - évente átlagosan 10 ezer kilométert - összesen 50 ezer kilométert tesznek meg.

Ha másfélszer nagyobb a futásteljesítmény, azaz évi 15 ezer kilométert, összesen 75 ezer kilométert mennek, akkor alacsonyabb lesz az értékük. Ez természetes, ám a különbség viszonylag szerénynek mondható. A vizsgált autók közül az 5 éves 75 ezer kilométert megtett autók értéke 80-130 ezer forinttal volt alacsonyabb, mint a szintén ötéves ötvenezret futottaké.

Mi a különbség megtett távolság alapján?
Autó
Eredeti listaár (millió forint)Ennyit ér 5 év 50 ezer km után (millió forint)Ennyit ér 5 év 75 ezer km után (millió forint)Különbség (forint)
Dacia Sandero 1.2 Access (benzines, 75 lóerő)1,841,281,1988 600
Dacia Logan MCV 1.6 Access (benzines, 90 lóerő)2,091,471,37101 050
Dacia Duster 1.6 Access (benzines, 105 lóerő)2,742,12,0283 908
Toyota Yaris 1.0 ECO (benzines, 69 lóerő)2,911,861,73131 525
Opel Corsa 1.0 Selection (benzines, 65 lóerő)2,811,571,46107 395
Renault Clio Campus 1.2 16V Authentique (benzines, 75 lóerő)2,491,151,0779 051
Ford Fiesta 1.25 Ambiente (benzines, 60 lóerő)3,191,71,59114 149
Forrás: Eurotax, Datahouse, Buksza-kalkuláció

A másfélszer annyi kilométer tehát 4-8 százalékkal csökkenti az árat, ötéves időtávon ez havi szintre vetítve minimális, 1-2 ezer forintos többletet jelent az 50 ezres futásteljesítményhez képest.

Hogyan tartják az árukat?

Az is kiderül az Eurotax-adatokból, hogy a kérdéses modellek hogyan tartják az árukat. A statisztikák szerint a Dacia Dusterek és a Toyota Yarisok kivételesek az értékvesztés szempontjából, azaz nagyon jól tartják az árukat. A Dusterek 5 év 75 ezer kilométer után 25-30 százalékot veszítenek értékükből, felszereltségtől, motortól függően ez 0,75-1,4 millió forintos tétel 5 év alatt.

 

A Toyota Yaris szintén jól tartja az árát: az eredeti listaár 40 százalékát veszíti el 5 év és 75 ezer kilométer után, így 1,7-2 millió forintot ér. Ez azt jelenti, hogy 1,2-1,3 millió forinttal csökken az ára.

Mi az az értékvesztés?

Egy-egy új autó megvásárlásánál számos tényezőt kell mérlegelni, többek között a vételárat, a megbízhatóságot, a fogyasztást, valamint az értékvesztést, amit jelentős tényező. Az értékvesztés ugyan jelentős tétel az autó használata során, de cserébe az autós garanciát, a legtöbb esetben biztonságosabb, környezetbarátabb, kényelmesebb autót kaphat.

Az értékvesztés százalékos arányban mutatja meg, mennyiben csökken az autók értéke, így egy drágább autónál nagyobb összeg jön ki. A cikkben szereplő, a magánszemélyek körében legnépszerűbb autók a magyar autópiacon a takarékosabb megoldást jelentik, tehát a többi eladott új autónál döntően jóval nagyobb összeget tesz ki az értékvesztés.

A kalkulációk az Eurotax adatain  alapulnak, egyes modelleknél a felszereltségtől, futásteljesítménytől függően máshogy alakulhat az értékvesztés. Emellett fontos, hogy az értékvesztés a most - 2017-ben - 5 éves autókra vonatkozik, az egyed modelleknél jöhettek ki teljesen újak vagy felfrissített verziók. Cikksorozatunk harmadik részében azt mutatjuk be, hogy miként befolyásolja a használat autók értékét az idő, azaz az eltelt évek.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

ezvan, 2017.06.12 09:52

Régi szép idők, amikor a használtautót el lehetett adni drágábban, mint az új ára. Egyetlen kivétel a Dacia volt...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html