Melyik üdítőben van a legtöbb cukor? És melyikben a legkevesebb?

A márkás üdítők cukortartalmában több mint háromszoros különbség lehet. A cukrosabbakból egy háromdecis adaggal megvan az egész napos ajánlott mennyiség. Ranglista és cukoriránytű a Bukszától.
Csernátony Csaba, 2016. szeptember 8. csütörtök, 08:20
Fotó: Napi.hu

Magyarországon az utóbbi években egyre több szénsavas üdítő fogyott. A Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség adatai szerint tavaly fejenként közel 55 liter szénsavas üdítőt ittak a magyarok, ami 2014-hez képest 8 százalékos emelkedés, 2013-hoz képest pedig 11 százalékos növekedést jelent. Ugyanakkor elmarad a 2003-ban mért 70 literes fogyasztástól. Tehát hetente fejenként több mint 1 liter szénsavas üdítő fogy.

Cukortartalom a főszerepben

A szénsavas üdítők között minőség és ízek alapján nem igazán szerencsés különbséget tenni. Ezért ebből a szemszögből rangsorolni sem lehet őket, mert embere válogatja, hogy neki melyik ízlik. Ugyanakkor van olyan paraméter, amely alapján sorba lehet őket rendezni, ez pedig a cukortartalom.

A Buksza, a Mindenár.hu élelmiszerár-összehasonlító oldallal közös összeállításában a cukortartalom alapján sorba rendezett egy rakás népszerű márkás szénsavas üdítőt. (Az összeállítás kizárólag az üdítők címkéin feltüntetett cukortartalmat vette figyelembe, a többi összetevőt és a szénhidráttartalmat nem.)

Íme a lista

A legnagyobb cukortartalmú italok közé tartozik a Coca-Cola és a Pepsi Cola, valamint a Mirinda narancsízű itala és a citromízű Fanta. A legcukrosabbak közé tartozó Mirindának van olyan változata, amelyben cukor és édesítőszer egyaránt van, abban csak 7,4 gramm cukor van, de ezzel is csak a középmezőnyben foglal helyet.

Forrás: Mindenár.hu
Napi.hu

Az összeállításban szereplő üdítők között a legalacsonyabb cukortartalmú üdítő a Traubisoda volt, 1 deciben mindössze 3,6 gramm cukor van, ami harmada a legtöbb cukrot tartalmazó üdítők eredményének. Viszonylag kevés cukortartalma van a Márka és Queen üdítőknek, ezekben 4-5 gramm cukor van decinként. Utóbbiak jó eredménye azzal is magyarázható, hogy a cukor mellett édesítőszert is tartalmaznak. (A részletes rangsort itt nézheti meg.)

Mennyi az ajánlott?

Az összeállítás apropóját részben az adta, hogy a cukorfogyasztás egyre jobban fókuszba kerül a táplálkozástudományban. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) egyik friss - egyébként tavaly megjelent - ajánlása szerint érdemes a teljes kalóriabevitelnek csak a tizedét hozzáadott cukorral rendezni, még jobb, ha ez az arány 5 százalék alatt marad.


Dömötör Csaba, Kummer János

 

Az 5 százalékos szint 25 gramm - 6 teáskanál - cukrot jelent. Tehát a legcukrosabb üdítőkből egy háromdecis pohárral már túl is lépjük a WHO-ajánlásban szereplő 25 grammos limitet. Az összeállításban szereplő üdítők közül a legkevésbé cukrosakban és a legcukrosabbak között több mint háromszoros a különbség.

Cukor, cukorbetegség és a többiek

A már említett WHO ajánlás mellett pár dolgot még érdemes tudni. Szigeti Tamás, az élelmiszer-vizsgálatokat is végző Wessling független laboratórium szakembere általánosságban a cukorfogyasztásról és a cukortartalomról a Mindenár.hu-nak azt mondta, a magyar szabályozás szerint határérték nincs a cukorra, de azok a termékek, amelyek egy bizonyos mennyiség felett tartalmaznak cukrot, adókötelesek. Erről a Népegészségügyi Termékadó (NETA) rendelkezik: decinként (100 milliliter) 8 gramm feletti hozzáadott cukortartalom esetén a termék már adóköteles.

Fontos, hogy az üdítőitaloknál ez alól kivételt jelentenek azok a termékek, amelyek gyümölcs- vagy tejtartalma meghaladja a 25 százalékot. A cukros üdítők fogyasztása növelheti a cukorbetegség kialakulásának kockázatát. A szervezetbe rendszeresen bevitt nagy mennyiségű cukor szerzett cukorbetegséget alakíthat ki. "A rossz inzulinrendszer ugyanis nem csak öröklődik, hanem szorgos munkával is kialakulhat" - mondta a szakember. A cukros üdítők fogyasztásától tartósan megnő a  vércukorszint, és a fogak is sokkal jobban szuvasodnak, mert a szuvasodást okozó baktériumok lényegében cukron élnek. A kóláknál mindehhez még hozzájön a foszforsav, amely kis mennyiségben természetesen nem okoz problémát, de rendszeres, nagy mennyiségű bevitele rongálhatja a fogakat.

Mindazonáltal egy-egy pohár szénsavas cukros üdítő nem jelent számottevő veszélyt, csak a túlzott fogyasztás lehet káros.

Ha tetszett a cikk, a Bukszát szeretheti a Facebookon is.

HOZZÁSZÓLÁSOK