Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Mi lesz pontosan a LUSS Kft. feladata?

Idén februárban 10 éves üzemeltetési szerződést kötöttünk az FTC stadionjára, ezen kívül pedig a labdarúgó csapat marketing jogainak értékesítése is hozzánk kerül. A lépés előnyös mindkét fél számára, mivel Magyarországon az elmúlt 40 évben nem épült nemzetközi minőségű stadion, profittal kecsegtető komoly üzleti modellel a háta mögött, így nincs is olyan magyar üzemeltető akinek a Lagardere-hez hasonlítható nemzetközi kapcsolatrendszere és üzemeltetési tapasztalata révén a marketing és stadion jogok sikeresebben kerülhetnének értékesítésre.

Milyen bevételek maradnak teljes mértékben a klubnál?

A játékosok értékesítéséből származó pénzek, a TV-közvetítésekből jövő források, az UEFA-tól befolyó összegek és az ajándéktárgyak értékesítésének jogai is a klubnál maradnak. Fontos kiemelni, hogy a Lagardere évente egy nagyobb összeget garantál a klub kasszájába, ami egyfajta garancia a klub számára, hogyha nem úgy alakulnak a dolgok, ahogy azt elterveztük, akkor is biztosítva legyen a forrás a csapat működtetéséhez. Amennyiben viszont túlteljesítünk, úgy a klub is jobban jár, hiszen az összes bevétel legnagyobb része minden esetben őt illeti.

Mennyi az az összeg, amit be kell fizetniük az FTC kasszájába?

Ez üzleti titok.

Miért pont a Ferencvárost választották?

A Ferencváros Magyarország legnagyobb és legnépszerűbb csapata, amely rengeteg potenciált rejt magában. A stadion építésekor egy német tanácsadó cég segítsége hozzájárult ahhoz, hogy a stadion adottságai üzemeltetési szempontból rendben legyenek. Ez nagyon fontos szempont volt, hiszen a célok meghatározásával szinte egyidőben kell üzleti tervet készíteni, majd terveztetni és megépíteni a stadiont. Ha ez fordítva van, akkor komoly gondok adódhatnak, a létesítmény adottságait már nem biztos, hogy lehetővé teszik az üzleti terv teljesítését.

A Lagardere-nek Közép-Európában nincs még olyan stadionja, ahol bármilyen konstellációban részt vett volna az üzemeltetésben annak ellenére, hogy a világ számos országában jelen van. Kijelenthetem, hogy jelenleg az anyavállalat az egyik legfontosabb projektjének tartja a Fradival való együttműködést és ez a stadion felszereltségét, adottságait és az FTC-ben rejlő potenciált nézve számomra abszolút nem meglepő.

Tehát már az első év végére profitot várnak?

Igen, bár azt mindenképpen hozzá kell tennem, hogy az első év még csak egy átmeneti időszak, ekkor még csak felmérjük a magyar piaci igényeket, lehetőségeket, így nem lehet tehát ugyanazokat a számokat várni, mint egy több éves üzem után. A stadion maga egy új termék, de egy nagyon jó termék. A nemzetközi példák és a szurkolók óriási várakozása láttán megvalósíthatónak tartjuk a 12-14 ezres nézőszám elérését. A legkevésbé optimista várakozásaink esetében is nyereséggel számolunk.

Mi okozhat gondot?

Mint említettem, optimisták vagyunk, ám nem lett volna baj, ha valamivel hamarabb sikerül aláírnunk a szerződést. Általában ugyanis kell legalább egy teljes évnyi felkészülési időszak, hiszen számos olyan kérdés van, amit az építkezés vége felé már nem lehet megváltoztatni és az üzemeltetést alapvetően befolyásolják. Vehetném példaként a beléptetés kérdését is, hiszen hiába van meghatározva a Magyar Labdarúgó Szövetség (MLSZ) által, hogy teljes magasságú forgókapukat kell alkalmazni, az már üzemeltetői kérdés, hogy a beléptetőkapuk koncentráltan vagy szétszórtan legyenek kialakítva. Minden beléptetőponthoz biztonsági kamerákat kell telepíteni, így annyival több kamerára van szükségünk, amennyivel több beléptetőkapu-együttest építünk. Sok ilyen aprónak tűnő kérdés a végén nagyon sokba kerülhet.

Meddig mehet el az üzemeltető, dönthet például a stadion nevének megváltoztatásáról?

Erre is megvan a lehetőségünk, de fontos kiemelni, hogy az FTC-nek mindenben vétójoga van, ha például nem tetszik nekik egy általunk hozott szponzor vagy esemény, akkor vétójoggal rendelkeznek. Ugyanakkor közös célért dolgozunk, így mindannyiunk érdeke, hogy minél több bevétel kerüljön a klubkasszába, ezáltal több költhető az utánpótlásba, az első csapatra, az infrastruktúrára.

Mennyire fontos a csapat jó szereplése?

Az FTC az egyetlen olyan magyar csapat, melyet előbb-utóbb nagyértékű brandként is lehet értékesíteni Európában, így a jó szereplés nélkülözhetetlen a sikerhez.

Mit jelent a sikeresség önöknek?

Azt, hogy a csapat rendszeresen megjelenik a nemzetközi színtéren. Bár külföldön a Fradi a legismertebb magyar csapat, az utóbbi időben elkerülték a klubot a sikerek, a Bajnokok Ligája csoportkör óta nem volt semmilyen komolyabb eredmény, talán csak az Európa Liga csoportkörét említhetném. Ahhoz, hogy fel lehessen zárkóztatni a klubbot, szükség van arra, hogy legalább megduplázódjanak, de inkább megtriplázódjanak a bevételek - és a Fradi költségvetése még ekkor is csak az európai középmezőny aljához fog tartozni.

Az új stadion hogyan járulhat hozzá a bevételek növeléséhez?

Előzetesen megjegyzem nem véletlen, hogy a német harmadosztályban is új stadionok épülnek. Tudják, tapasztalják, hogy egy jól működtetett stadion profitot hoz, ma már nem érvényes az a nézet, hogy a stadion csak sporteseményre alkalmas és deficitet termel. Ez a létesítmény inkább szórakoztató központként definiálható, melynek minden pozitív hozadékát kihasználnánk.

Az elképzeléseink szerint évi akár 100 rendezvényt is meg tudunk rendezni. Természetesen nem 100 nemzetközi óriáskonferenciára gondoltam, hanem ebből 15-20 egy-kétezer fős rendezvény, és 70-80 húsztól kétszáz főig terjedő rendezvény. A stadion otthonául szolgálhat céges fogadásoknak, tréningeknek, báloknak, esküvőknek, szalagavatóknak, koncerteknek is, hiszen nem szabad elfelejteni, hogy - a rendkívül elavult Puskás-stadionon kívül - nincs Budapesten még egy olyan méretű stadion, ahol egy 25-30 ezer fős koncertet meg lehet tartani. A nagyobb zenei programokat egyébként egyelőre a két bajnokság közé tervezzük, később elképzelhető, hogy egy nagyobb, mondjuk, kéthetes szünetben is lehetne ilyen rendezvényt szervezni.

Vannak már szerződött felek?

Konkrét megállapodás nincs, mert rendezvényeket csak a következő bajnoki idény sorsolása után lehet majd tervezni. Fontos igény lesz a stadion üzemeltetői és a Ferencváros részéről az MLSZ felé, hogy legalább egy fél évre, de inkább egy egész bajnoki idényre előre meg legyenek határozva a mérkőzések kezdési időpontjai. Jelenleg ez még nem így van, ám jó hír, hogy a szövetség részéről is igyekeznek megoldani a problémát. Egy példával illusztrálva: amennyiben a szombati meccset átrakják vasárnapra 2 héttel a kezdés előtt és nekünk éppen akkor rendezvényünk lenne, akkor a rendezvény elmaradása miatt jelentős kár ér minket.

Egyelőre tehát inkább érdeklődők vannak, de abból szerencsére nagyon sokan. Hasonló a helyzet a VIP-páholyok esetében is, de itt már a szerződéskötések is megkezdődtek.

Szurkolók nélkül viszont mit sem ér az egész. Mivel tudják őket becsábítani a stadionba?

A stadionban minden olyan technológiai megoldás biztosított, ami Európa legbiztonságosabb stadionjai közé emelheti. Az MLSZ előírásai miatt Európa egyik legszigorúbb kamerarendszerét telepítettük, amivel minden rendbontó kiszűrhető. Ezen kívül kiemelném, hogy a stadion sokkal hangosabb lesz a réginél és a tető nem csak akusztikailag jelent előnyt, de az eső elől is védve lesznek a szurkolók. Jelentősen gyorsítanánk a büfék kiszolgálását a készpénzkímélő fizetőeszköz ún. cashless kártya hadrendbe állításával, így megvalósulhat az egy perc alatti kiszolgálás és remélhetőleg kevesen lesznek azok, akiket nem tudunk kiszolgálni.

Nagy figyelmet szenteltünk a technológiai újításokra is, így amerikai példára több ezer ember számára lesz egyszerre elérhető a nagy sávszélességú nyílt wifi-hálózat, de dolgozunk olyan megoldásokon is, hogy az élőkép is látható legyen a telefonokon. Ez természetesen csak a stadionon belül működne, innen 5-10 méterre már nem. Ezen kívül olyan applikáció tartalmakra is gondoltunk melyek segítségével egy meccselemző rendszer adatai is online követhetők, azaz minden játékosról egy kattintásra megtudható, hogy mennyit futott, merre passzolt, hány párharcot nyert meg.

Tervezzük a könnyebb elérhetőség miatt a mobilon keresztül való jegyrendelést is, de ami a közeljövőben megvalósulhat, hogy a következő szezonra a regisztrált szurkolók már online is rendelhetnek jegyet. Fontos változás lesz, hogy az eddigieknél jóval nagyobb kijelző lesz a stadionban, ahol rengeteg új információt tudunk elhelyezni, de adott esetben akár élő meccsképet is tudunk közvetíteni.

Lesz még, egy, eddig csak a Világ- és Európa Bajnokságokon megkövetelt gólvonal technológia, ami egyből jelzi a játékvezetőnek, ha a labda áthaladt a gólvonalon. Ennek képeit alkalmasint a kijelzőre is el tudjuk helyezni. A technológia alkalmazásához az MLSZ engedélyét is kell kérnünk, de nagyon bízunk benne, hogy ez nem jelent majd gondot.

Mennyi nézővel számolnak, mennyi kellene a nyereséges működéshez?

Tévedés, hogy a nézőszámnak döntő szerepe lenne a profitban, az ebből befolyó bevétel a klubok összes bevételének mindössze 15-20 százaléka. Mi egyébként 12-14 ezer közötti átlag nézőszámmal számolunk, mivel úgy gondoljuk, hogy az első évben sok telt házunk lesz, utána pedig, ha a csapat jól teljesít, akkor meg lehet tartani ezt a számot.