A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

- Hogy áll a jövő tavaszra tervezett tesztüzem előkészítése?

- A Mercedes kecskeméti gyárépítése tervszerűen halad. Szeptemberben elkezdtük a gyártóberendezések beszerelését. A lakkozóüzemben kezdődnek e munkálatok. Jövő májusra lesz "kulcsrakész" a gyár, majd kezdődhetnek az első termelési tesztek.

- Megvan-e már a pontos dátum, hogy 2012-ben mikor gördülhet le a gépsorokról az első, Magyarországon gyártott Mercedes?

- Megterveztük, ám a konkrét dátumot csak később árulhatom el - valamennyi gyárunk esetében csak röviddel a kitűzött időpont előtt hozzuk nyilvánosságra a gyártási időpontokat. Továbbra is tartjuk magunkat korábbi kijelentésünkhöz, miszerint az első hazai Mercedes-Benz 2012 elején gördül le a futószalagról.

- Hány beszállítóval szerződött eddig az MBMH? Jelenleg mekkora a magyarországi vállalkozások aránya a beszállítói körben?

- Az üzemépítési fázisban a megbízások csaknem 90 százalékát magyarországi cégek kapták. A gyártósorokkal kapcsolatban mindeddig nem bíztunk meg magyar vállalatokat, mert ezekhez speciális know-how és technológia szükséges. A gyártóberendezések üzemeltetéséhez szükséges műszaki ellátást viszont egyre inkább magyar cégeknek adjuk ki, ezeknek a megbízásoknak a kétharmadát magyarokkal írtuk alá. Jó eséllyel indulnak magyar cégek a 800 millió eurós beruházási összeg nagy részét jelentő berendezési, üzemfelszerelésnél, valamint a logisztikai felszerelésnél.

A gyártási fázisban az MBMH közvetlenül üzemeltetést támogató szolgáltatókat, valamint egyéb (nem alkatrész-) beszállítókat bíz meg. Ezeken a területeken a megbízások zömét várhatóan magyar cégek kapják - többek között üzembiztonságról, fenntartásról, étkeztetésről, hulladékkezelésről, facility managementről van szó. A gyártási alapanyagoknál, vagyis az autóipari beszállításnál nem az MBMH a megrendelő: ezeket a cégeket a központi beszerzési osztály választja ki Sindelfingenben, és ott adják ki a megbízásokat is. Mindeddig 17 magyar beszállító kapott százmillió euró nagyságrendű megrendelést.

- Milyenek az eddigi benyomásaik a magyarországi beszállítókról - összehasonlítva a Mercedes európai tapasztalataival?

- Ha olyan autóipari beszállítókra gondol, akik már eddig is dolgoztak a Mercedes-Benz más üzemeinek, akkor elég, ha annyit mondok, hogy már pusztán ez a tény is bizonyítja: képesek "Mercedes-színvonalon" dolgozni. Azokról a magyar beszállítókról tudok beszélni, akikkel a gyárépítés eddigi fázisaiban együtt dolgoztunk. A tapasztalataim nagyon pozitívak. Az építkezés során azt látjuk, hogy valamennyi cég törekszik betartani a határidőket, a minőséget - és ez sikerül is.

- Hány dolgozót vettek fel a kecskeméti üzembe?

- Eddig 580 munkatárs van a "fedélzeten", és több mint 700 szerződést írtunk alá. Az elkészült üzem összesen mintegy 2500 embert foglalkoztat majd.

- Mi a véleményük a magyarországi munkaerő képzettségéről?

- Jelenleg a magyar törzscsapat összeállításán dolgozunk. Eddig nagyobb probléma nélkül találtuk meg a szükséges embereket. Olyan speciális területekre, mint a lakkozás vagy a karbantartás, intenzívebben kell keresnünk. Mivel mi vagyunk a régióban az első autógyártó, sokat kell invesztálnunk a munkatársaink képzésébe. Jó a magyar munkavállalók elméleti tudása, de a szükséges gyakorlati, főképp autóipari tapasztalat néha hiányzik. Emiatt termékközeli gyakorlati képzésre törekszünk. Sok szakembert nemcsak Kecskeméten oktatunk intenzíven, hanem a német Mercedes-üzemekben is.

- Ön a végzettsége szerint villamosmérnök. Hogyan látja a magyarországi mérnökök képzettségét, szakmai tudását?

- A magyar mérnököknek világszerte kiváló a hírük. Különösen lebilincsel az elméleti képzettségük. Németországban - egy úgynevezett üzemi akadémiai képzés során, az elméleti oktatás mellett - már fiatal emberként gyakorlati ismereteket is kaptam. Ezen a területen látok bepótolni valót, ezért teremtettünk partneri kapcsolatot a Kecskeméti Főiskola műszaki főiskolai karával.

- Kecskeméti terveik része, hogy idővel magyar szakemberek veszik át a gyár irányítását. A menedzsmentben már az induláskor is lesznek magyar szakemberek közép- vagy felső vezetői pozícióban?

- Igen, vannak már magyar középszintű vezetőink. Jelenleg is keresünk továbbiakat logisztikai, minőségbiztosítási és műszaki üzemeltetési/karbantartási területre. A gyártásban van egy további vezetési szint, amely a termelési csoportokat irányítja, itt valamennyi üzemegységbe magyar termelési csoportvezetőket keresünk.