Két érvényes ajánlat érkezett a Komárom és a szlovákiai Komarno határon átívelő új Duna-híd kivitelezésére tavaly szeptemberben kiírt közbeszerzésen, négy pályázó ajánlata pedig érvénytelen volt - tudta meg a Napi.hu.

A közbeszerzési dokumentumokból kiderül, hogy a Hídépítő Zrt., valamint a Mészáros és Mészáros Kft. közös ajánlata az ár szempontjából kedvezőbb volt a másik pályázó Magyar Bau Holding Zrt. ajánlatánál. Az utóbbi társaság az osztrák Strabag AG út- és autópálya-építő cége, amely 104,5 millió eurós (mintegy 32 milliárd forintos) árajánlatot tett, míg a Hídépítő-Mészáros konzorcium 91,2 millió eurósat (28 milliárd forint).

Az új Duna-híd építésébe a Hídépítő-Mészáros páros bevonja alvállalkozóként - ajánlata szerint - az állami közbeszerzéseken szintén sikeresen szereplő, tiszakécskei Duna Aszfalt Kft.-t és Hódút Kft.-t, továbbá az alsónémedi székhelyű HSP Hídépítő Speciál Építő Kft.-t.

A közbeszerzési eljáráson hat ajánlattevő indult önállóan vagy konzorciumban, a cégek közt volt két olasz, két osztrák és két szlovák hátterű vállalkozás is a magyarok mellett.

Pályázók
Érvényes ajánlat
Magyar Bau Holding Zrt.104,5 millió eurós ajánlat
Hídépítő Zrt. - Mészáros és Mészáros Kft.91,2 millió eurós ajánlat
Érvénytelen ajánlat
Rizzani de Eccher S.P.A.határidőn túl tett ajánlatot
Porr Építési Kft. - Porr Bau GmbHaz ajánlati biztosíték határidőre nem állt rendelkezésre
Itinera S.p.A. - Váhostav-Sk a.s.az ajánlata nem felelt meg a kiírásnak
Dömper Kft. - Supterra-Raab Kft. - Pannon-Doprastav Kft.nem nyújtott be határidőre hiánypótlást, ajánlata nem felelt meg a kiírásnak
Forrás: NIF közbeszerzési dokumentum

A hídépítést Magyarország és Szlovákia közösen, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) 85 százalékos támogatásával finanszírozza. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és a Slovenská správa ciest (SSC, szlovák útfelügyelet) közösen írta ki a hídépítési tendert. A vezető partner azonban Magyarország, a közbeszerzést a magyar jogszabályok szerint bonyolították le, az ajánlattétel nyelve a magyar volt.

Az ajánlati felhívás szerint egy 600 méteres, egy (acél) pilonos, ferdekábeles Duna-híd épül. A Komárom és Komarno közötti hídon átvezető útszakasz a magyar oldalon az 1-es főutat köti össze a szlovákiai 63-as számú főúttal. A kivitelezési munkákat 33 hónap alatt kell elvégezni.

Szeptemberben indul a kivitelezés

A két ország közötti infrastrukturális kapcsolatok bővítéséről beszélt pénteken Pozsonyban Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az MTI tudósítása szerint, beszédében utalt arra, hogy a Komáromot és a felvidéki Révkomáromot összekötő, 91 millió eurós beruházásnak tervezett híd építése szeptemberben elindul.

A Hídépítő-csoport Apáthy Endre és családtagjainak többségi érdekeltségébe tartozik. A felcsúti székhelyű Mészáros és Mészáros Kft. pedig a felcsúti polgármester, agrárgazdasági, építőipari, ingatlanos, idegenforgalmi, energetikai és médiabefektető Mészáros Lőrinc és felesége építési vállalkozása, amely 2006 és 2015 között több mint ezerszeresére, 21 milliárd forintra tudta növelte az árbevételét. (Mészáros a Napi.hu kiadásába megjelenő A 100 leggazdagabb 2017 friss becslése szerint 120 milliárd forintos becsült vagyonnal az ötödik legmódosabb magyarnak számít - ráadásul az ő vagyona nőtt abszolút és relatív mértékben is a legtöbbet az utóbbi egy esztendőben az élmezőnyben.)

Ugyanezen a listán Mészáros üzlettársa, Szíjj László 40 milliárddal a 21. helyre került, ő a Duna Aszfalt tulajdonosa. A Hódút pedig a szintén üzlettárs Varga Károlyhoz köthető vállalkozás (az ő vagyonát a Napi.hu 39 milliárd forintra becsülte.)