A Regio Játékkereskedelmi Kft. felmérése szerint karácsonykor a nagyobb méretű és értékesebb termékek kerülnek a kosárba. A november elejétől december végéig tartó időszak a kft. éves árbevételének felét adja. A cég idén karácsonykor a tavalyinál 5-7 százalékkal nagyobb forgalomra számít, de az új üzletek nyitása miatt az összes bevétele idén várhatóan 30 százalékkal nőhet.

A teljes magyarországi játékszektor méretét nehéz megbecsülni, ilyen mérést jelenleg egyik nagy piackutató intézet sem végez. A magyar piac nagyjából 40-50 milliárd forint nagyságú, ebből a játékbolthálózatok 30, az online játékboltok 10 százalékkal részesednek, a maradékot pedig a hipermarketek dömpingárui fedik le - véli Gyaraki József, a Regio Kft. ügyvezetője, a Játékkereskedők Országos Szövetségének alelnöke.

A felmérések szerint a karácsonyi szezonban nincs különbség a vásárlók összetételében az év többi hónapjához képest, nagyjából 75 százaléka 25-44 év közötti nő. Idén is egyre népszerűbbek a kreatív és készségfejlesztő játékok, de Magyarországon regionális szinten is kiemelkedően kedveltek a családi társasjátékok. Emellett folyamatosan nő az érdeklődés az interaktív játékok iránt.

A játékkereskedő és importőr Formatex Kft. szerint a játékboltok forgalma számít a leginkább szezonálisnak a kiskereskedelemben. A háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásaiból származó összforgalomnak csupán mintegy 10 százaléka esik az év utolsó hónapjára, bizonyos műszaki cikkeknek a negyede realizálódik a karácsonyi szezonban, sőt az online kiskereskedelemnek is körülbelül 25 százaléka, szemben a játékboltokban tapasztalható 60-70 százaléknál. A második legfontosabb időszak a játékkereskedelemben a húsvéti, ami az éves forgalomnak akár 16-20 százalékát is jelentheti, majd azt követi a gyereknap, de az tíz százalék alatt marad. A Formatex szerint a karácsonyi forgalom idén 8 százalékkal nőhet a tavalyihoz képest, az idei éves árbevétel pedig 8-10 százalékkal bővülhet.

Karácsonykor az ajándékozási cikkek köre lényegesen nem változik: nagyobbrészt különböző könyv, játék, műszaki cikk, számítástechnika, elektronikai termék ruhaféle, háztartási felszerelés lesz a fenyőfák alatt - véli a Játéksziget bolthálózatot üzemeltető, a magyarországi játékpiac harmadik legnagyobb szereplőjévé előlépett Formatex Kft. Borhi János ügyvezető szerint az internetes vásárlás dinamikusan fejlődik, az év során a kiskereskedelmi forgalomban értékesített termékeik 9 százalékát online értékesítik. Az online üzletágukban a tavalyihoz képest kiugró, 230 százalékos a növekedés.