Már a megfelelő rendelet is elkészült arról, hogy a kormány támogatja a Budapest és számos nyugat-balkáni város közötti légi járatok feltámasztását - jelentette a Népszabadság. Eszerint közszolgáltatásként indulhatnak gépek Podgoricába, Pristinába, Szkopjéba, Szófiába és Tiranába. A kormány koncesszióba adja ezek üzemeltetési jogát, amihez anyagi támogatást nyújt.

Az indoklás szerint ezeknek a légi kapcsolatoknak jelentős a külgazdasági, politikai, turisztika és kulturális haszna, ugyanakkor piaci alapon nem fenntarthatók. A Népszabadság a Malév csődjének negyedik évfordulóján, február elején emlékezett meg arról, hogy amikor a kormány hagyta bedőlni a nemzeti légitársaságot - nem indított helyette azonnal egy újat -, akkor lemondott a cég kínálta régiós összeköttetésekről.

Benyomultak - nyílhat a persely

A szakemberek akkor úgy látták, hogy a Malév megfelelő működtetésével a cég nyereséges járatainak hasznából lehetett volna finanszírozni a veszteségeseket. Az előbbieket azonban azóta megszerezték a konkurens légi társaságok, így a kormánynak az adófizetők pénzéből kell - becslések szerint több milliárd forintot - betolni a veszteséges légi járatok üzemeltetésébe.

Az állami támogatást nyílt pályázaton ítélik oda, így kérdéses, hogy megszerezhetné-e ezt egy olyan társaság, amely az orosz Szuhoj repülőgépgyár és a két Malév-utódcég együttműködésével jönne létre, vagy bármely más légitársaságnak lenne-e rá esélye.