Minden második magyar saját vállalkozásba kezdene

A magyar lakosság közel 48 százaléka érez magában kedvet önálló cég indításához, vagy ahhoz, hogy betársuljon egy már meglévő vállalkozásba – derül ki a Budapest Bank reprezentatív kutatásából.
Napi.hu, 2016. június 3. péntek, 20:49

Kategorikusan csak a megkérdezettek ötöde zárkózott el attól, hogy céget alapítson. A vállalkozó kedvet érzők közül kiemelkedik a 18-24 éves felnőtt fiatal korosztály, amelynek több mint kétharmada (68 százaléka) nyitott arra, hogy saját céget alapítson.

Azonban hiába magas a vállalkozásra nyitottak aránya, ez nem feltétlenül társul konkrét tervekkel: a vállalkozó kedvűek közül is csak minden negyedik (27 százalék) rendelkezik pontos vállalkozási tervvel, és mindössze 6 százalék kezdte már el az előkészítést is.

A vállalkozás megvalósulását ráadásul csak minden második vállalkozó kedvű érzi reálisnak (54 százalék), biztosra pedig csak minden tizedik veszi. Ugyanakkor a fiatalabbak itt is optimistábbak, 64 százalékuk valószínűsíti, hogy a saját cégükkel kapcsolatos álmokat valóra is fogják váltani.

Mi szól mellette?

A megkérdezettek 83 százaléka számára az önállósággal összefüggő tényezők a legfontosabbak egy saját vállalkozásban: olyan munkavégzési lehetőségnek tartják, ahol a maguk urai lehetnek, és amely lehetőséget biztosít arra, hogy megvalósítsák ötleteiket, és a saját hasznukra dolgozhassanak. A motivációs tényezők közül második helyen a rugalmas munkaidő áll (30 százalék), a harmadik helyen pedig az alkalmazottinál magasabb jövedelem ígérete (24 százalék).

Vannak kételyek is

A vállalkozás beindítását leginkább gátló tényezőként a válaszadók 78 százaléka jelölte meg az anyagi korlátokat, amelybe a beindításához szükséges tőke és anyagi tartalék hiánya, a kiszámíthatatlanság és az anyagi biztonság kockáztatása egyaránt beletartoznak. Szintén sokakat riaszt vissza a gyorsan változó szabályozói környezet: a vállalkozók által fizetendő adók és járulékok, a nehezen átlátható jogszabályok és a bonyolultnak vélt cégindítás. A vállalkozáshoz szükséges kapcsolatok hiánya (46 százalék) és a hiányos vállalkozási ismeretek (37 százalék) ugyancsak többeket elrettentenek.

A többség a saját cég alapítása esetén nem akar teljesen új területre lépni, kétharmaduk a korábbi munkatapasztalataihoz, tanulmányaihoz kapcsolódó területen tevékenykedne. A szűk többség annak is szükségét érzi, hogy vállalkozása előtt külön képzésen vegyen részt, nekik elsősorban pénzügyi, jogi, adózási ismeretekre, marketinggel kapcsolatos tanácsokra és értékesítési szaktudásra lenne szükségük.

Önerő nélkül elképzelhetetlen

A felmérésben résztvevők több mint fele (64 százalék) saját forrással vágna neki egy vállalkozás beindításának. A vállalkozás beindításának másik legnépszerűbb pénzügyi eszköze a válaszolók szerint a pályázati forrás vagy az állami támogatás. Pályázati forrásból átlagosan a szükséges belépő összeg ötödét, állami támogatásból további tizedét finanszíroznák. A vállalkozó kedvűek negyede banki finanszírozást is felhasználna vállalkozása elindításához.

A felmérés további érdekessége, hogy majdnem minden második vállalkozó-jelölt (42 százalék) egyedül vágna bele egy üzlet beindításába, és befektetőkre sem tartana igényt.

HOZZÁSZÓLÁSOK