Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A T-Mobile MTI által ismertetett elemzése szerint már idén januárban is több előrejelzés mutatta, hogy 2011 az okostelefonok éve lesz. Igaz, az év első hónapjában még csak 15 százalékos arányt értek el ezek a készülékek a magyar piacon.

Az előrejelzés beigazolódott: a számok folyamatos, biztos növekedést mutatnak, mára pedig már minden ötödik telefon valamilyen okos készülék. A T-Mobile friss, karácsony előtti adatai is igazolják a trendet, hiszen az új előfizetést vásárlók 80 százaléka okostelefont választ.

Az okostelefonok világméretű elterjedésére jellemző, hogy napjainkban a Földön használt 5 milliárd telefonból már több 1 milliárd ebbe a kategóriába tartozik. Ráadásul az előrejelzések szerint valamikor 2014 elején már többen használnak mobilinternetet, mint vezetékest, s az előbbiek száma 2015-re eléri a 2 milliárdot.

A mobilinternet a magyar piacon is gyorsan terjed, amit mutat az is, hogy míg 2008-ban mintegy négyszázezren használták a mobilnetet, addig az idén év végén már több mint másfél milliónyian.

A T-Mobile elemzése idézi Ságvári Bence szociológust, aki elmondta, a hírek olvasása és a böngészés korosztálytól függetlenül nagy részben átterelődött az asztali számítógépekről a telefonokra, csökkentve ezzel a hagyományos gép előtt eltöltött időt és egyúttal a digitális szakadékot is. Az okostelefonoknak is köszönhetően megnőtt ugyanis azoknak a száma, akik állandó internet eléréssel rendelkeznek. A szociológus úgy látja, hogy a mai okostelefonosok többsége - bár használ valamilyen clouding alapú technológiát - nincs tisztában vele. A clouding azt jelenti, hogy egy bárhonnan elérhető helyen, egy úgynevezett számítástechnikai felhőben tárolják az adatokat, ami azt az előnyt nyújtja, hogy a készüléktől függetlenül elérhetik az előfizetők a saját tartalmukat.

Bár az elemzések szerint még mindig főként e-mailezésre, böngészésre és játékra használják az emberek a telefonjukat, egyre inkább előtérbe kerülnek az olyan, a mindennapi tájékozódást segítő applikációk is, mint például az árfolyam-figyelő, a műsorújság vagy a mobilvásárlás. Ebben főként az úgynevezett Y generáció, a pergő életritmusú húszasok, harmincasok járnak élen.

Tari Annamária pszichológus szerint a felgyorsult életvitel nem véletlen: amennyire szerették a korábbi generációk a csendet, amely alkalmas volt gondolkodásra, annyira nem élvezi ezt az Y generáció. Így alakul ki a "multitasking üzemmód", azaz amikor valaki szinte egy időben különböző információkat szerez be és többféle tevékenységet végez.