Mit iszik a magyar? (részletes)

A jelenlegi fogyasztási adatok alapján idén az egy főre jutó ásványvízfogyasztás elérheti a 80 litert, ami az elmúlt évihez képest nagyjából 13 százalékos növekedésnek felel meg. A nagy meleg sörben is meghozta az élénk forgalmat.
NAPI Online, 2006. augusztus 18. péntek, 07:00
Fotó:

A jelenlegi fogyasztási adatok alapján idén az egy főre jutó ásványvízfogyasztás elérheti a 80 litert, ami az elmúlt évihez képest nagyjából 13 százalékos növekedésnek felel meg. Az ásványvíz fogyasztása jó ideje látványosan emelkedik, az idei kimagasló eredményben azonban a háromhetes kánikula is szerepet játszott. Fehér Tibor, a Magyar Ásványvíz Szövetség elnöke a NAPI Gazdaságnak elmondta: az idei szezonban háromszorosára nőtt a fogyasztás, szemben az átlagos nyári másfélszeres ugrással. Az augusztus eleji hideg némi forgalomcsökkenést hozott, de a szezonból még két-három hét hátravan, és várhatóan ebből egy hét biztosan "húzós" lesz, ugyanis rekkenő hőséget jósolnak a meteorológusok. Miközben volumenben erős volt (lesz) a növekedés, addig értékben nem várható nagy változás: a gyártók az inflációval vagy az alatt növelték az áraikat, tekintettel arra, hogy a piacot a nagy forgalom, de kis haszon jellemzi. A volumennövekedéshez a gyártók némelyike árat csökkentett, de Fehér Tibor szerint volt ellenpélda is, így az átlagárak nem nagyon változtak. Idén azonban sok volt az akció, ami ugyancsak a fogyasztás növekedését segítette. Az ásványvíz egyébként már rég nem szezonális termék, a gyártók szerint a fogyasztók főleg a saját márkás termékekkel váltották ki a csapvízfogyasztást. Ennek köszönhetően a téli időszakban is sok fogy belőle, ugyanakkor nyáron egészségvédelmi okok növelik a termék forgalmát.

A nyári meleg napok meghozták a sörfogyasztás élénkülését. Az augusztus eddig hűvös volt, így most a gyárak az elkövetkező kánikulai napokban bíznak.
Úgy tűnik, az idén - két rossz szezon után - jó évet zárhat a hazai söripar, legalábbis erre utalnak egyes gyárak nyári időszakot értékelő válaszai. A nagy meleg meghozta az élénk forgalmat - mondta Horváth Zoárd, a Borsodi Sörgyár Zrt. munkatársa. Szerinte a június is jó volt, ám a július kiemelkedő eredményeket hozott. A kereslet az utolsó jó évet, 2003 ugyanezen időszakát idézte. Az augusztussal kapcsolatban még nem tudott tájékoztatást adni, de mint mondta, a hónap eleji hűvös idő biztos nem volt jó hatással a forgalomra, kár a most előre jelzett meleg még sokat javíthat a helyzeten, ezért változatlanul bíznak abban, hogy egy erős nyári időszakot zárhatnak.

Visszafogottabban nyilatkoztak lapunknak a Dreher Sörgyárak Zrt.-nél, ahol csupán annyit mondtak: mivel még tart a nyár, korai lenne a sörfogyasztási adatok összegzése. Úgy látják azonban, hogy a hazai sörpiacon nem észlelhető jelentős változás a korábbi évek nyári időszakaihoz képest. Jelenleg a standard sörök uralkodó pozícióját semmi nem veszélyezteti, ezek értékesítése tavaly 4 százalékkal, 5,236 millió hektoliterre növekedett az előző évhez képest. A prémium kategória eladásai 2 százalékkal, 1,423 millió hektoliterre nőttek, míg a speciális söröké 9 százalékkal, 193 ezer hektoliterre esett vissza. A magyarországi sörpiacot jelenleg négy nagy hazai gyártói csoport uralja: a Borsodi Sörgyár, a Brau Union Hungária Sörgyárak Nyrt., a Dreher Sörgyárak Zrt. és a Pécsi Sörfőzde Zrt. Rajtuk kívül számos kisebb sörfőzde működik az ország különböző részein. A négy nagy csoport árbevétele tavaly 100-120 milliárd forint volt, ebből a Borsodi - továbbra is vezetve a hazai sörpiacot - az előző évhez hasonlóan 38,8 milliárd forintot ért el, 2,2 millió hektoliter sör értékesítésével. A négy gyártó a megelőző évinél 4 százalékkal többet, 6,77 millió hektoliter saját termelésű sört adott el úgy, hogy a belföldi fogyasztás 4 százalékkal csökkent. A növekedés annak köszönhető, hogy a 2004. évi 15 ezer hektoliternyi export 171 ezer hektoliterre ugrott. Az egy főre jutó fogyasztás 70 liter körül van évente, a valamikori, 100 litert is meghaladó fogyasztási szint elérésére a tendenciák alapján nincs sok esély.

HOZZÁSZÓLÁSOK