A Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi célvizsgálatot folytatott le az OVB Vermögensberatung Általános Biztosítási és Pénzügyi Szolgáltató Kft.-nél (OVB, többes ügynök). A vizsgálat a 2019. január 1. napjától 2020. január 24. napjáig terjedő időszakot tekintette át.

Az MNB-hez érkezett fogyasztói bejelentések szerint a többes ügynökkel megbízási jogviszonyban álló egyes közvetítők az ügyfeleknek küldött elektronikus tájékoztató levelekben - a nyugdíjbiztosítás kimagasló előnyeinek bemutatása mellett - a versenyterméknek számító egyéb nyugdíjcélú megtakarítási formákkal kapcsolatos jövőbeni negatív változásokról közöltek információt.

Hazugságokkal akarták eladni a nyugdíjbiztosítást

Az OVB alig fél évvel ezelőtt kapott egy 35 millió forintos bírságot egyebek között az ügyfelek hiányos tájékoztatása miatt. A mostani vizsgálat azt tekintette át, hogy a többes ügynök fogyasztókat érintő tájékoztatási gyakorlata - különösen a tájékoztató levél kereskedelmi kommunikációja - összhangban volt-e a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény rendelkezéseivel.

Az MNB megállapította, hogy a tájékoztató levelek valótlan állításokat közöltek, illetve a valós tényeket megtévesztésre alkalmas módon, a vélt, vagy valós piaci folyamatokat önkényesen, egyoldalúan negatív felhanggal jelenítették meg (pl. "a már régen elavult...önkéntes nyugdíjpénztárak hamarosan megszűnnek létezni a jelenlegi formájukban", a "legütőképesebb megtakarítási forma a nyugdíjbiztosítás", a "nyugdíjkötvény nem fog biztonságos megtakarítást nyújtani").

Az OVB kereskedelmi kommunikációja emellett egyoldalúan a - számára magas jutalékot eredményező - nyugdíjbiztosítás, mint termék előnyeit - hozam, bónusz, adókedvezmény - hangsúlyozta, szembeállítva az önkéntes nyugdíjpénztárakkal, illetve a magyar állam által nyújtott megtakarítási formákkal. Az azokba vetett bizalom hiányát hangsúlyozta, amit semmilyen tény nem bizonyít, viszont hasonló vélemények hangoztatása valóban rongálhatja az irántuk tanúsított közbizalmat.

Ráadásul (az ügyfelekre nyomást helyezve) nyomatékosan említette meg, hogy a nyugdíjbiztosítások termékválasztéka is 1-2 hónapon belül bizonytalanná válik, hiszen az ezekhez járó adókedvezmény már csak korlátozott ideig, gyors szerződéskötés esetén érhető el. Ezen állítások alkalmasak a fogyasztói ügyleti döntés torzítására, annak befolyásolására, torzítására.

Az OVB mossa a kezeit

A feltárt jogsértés miatt az MNB ma közzétett határozatában az OVB biztosításközvetítő részére 24 millió forint fogyasztóvédelmi büntetést szabott ki. A jegybank a bírság összegének meghatározásakor a társaság piaci pozíciója és mérete mellett figyelembe vette, hogy a tájékoztató levelek tartalma rombolja a magyar államba vetett közbizalmat, aláássa a pénzügyi tudatosságot, és alaptalanul leminősíti az önkéntes nyugdíjpénztári rendszert.

Súlyosító körülményként értékelte még az MNB a vizsgálat során a többes ügynök hozzáállását, megbízottjaiért való felelősségtől történő teljes mértékű elzárkózást is. A cég ugyanis az ügynökök magánakciójának minősítette a nyugdíjpénztárakról és az adókedvezményekről szóló valótlan állításokat. Ez egy piacvezető közvetítő esetében különösképpen aggályosnak és a működés szempontjából is kockázatos magatartásnak minősül.