Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

- Pár hónapja az egyik rivális olajcég budapesti benzinkútján egy hiba miatt a gázolajtartályokba benzin, a benzinesekbe pedig gázolaj került, az autósok nem a megfelelő üzemanyagot tankolták, ami a kocsikban kárt okozhatott. Volt-e hasonlóra példa a Molnál? Mit tesz a cég, hogy kizárja az ilyen eseteket?

- Többféle intézkedéssel biztosítjuk, hogy minden kúton a különböző üzemanyagok a megfelelő tartályokba kerüljenek, ha esetleg mégis előfordulna ilyen eset, a minőségbiztosítási protokoll eredményeként nagyon hamar, maximum 1-2 órán belül kiderülne a probléma, és azonnal tudunk intézkedni. Az is előfordul persze, hogy egy-egy autós véletlenül rossz üzemanyagot tankol, évente pár száz ilyen esetről tudunk.

A sietők örülhetnek az automata kutaknak

- A kútfejlesztések folyamatban vannak, de egyelőre csak két olyan budapesti kút van, ahol van teljesen automata egység, és nem kell bemenni a shopba fizetni. Azért van ilyen kevés, mert a Mol szeretné beterelni az üzletbe a vevőket, hogy vásároljanak?

- A budapesti Kerepesi úton és a Mészáros utcában lévő automata egységeket mindenki használhatja, de lényegében még tesztüzemről van szó. A teszteredmények alapján fogjuk továbbfejleszteni ezt a kényelmi szolgáltatásunkat. A Mol valamennyi autós igényeit szeretné kiszolgálni. Vannak autósok, akik tankoláskor szeretnének falatozni, kávézni, csokoládét vásárolni. És persze vannak olyanok is, akik sietnek, mielőbb túl lennének a dolgon, nekik jó megoldás az automata egység. Az automata kutak telepítése egyike azoknak a fejlesztéseknek, amelyekkel a Mol a technológia lehetőségeit a vásárló kényelmére fordítja le.

Benzinkérdés: E5 vs. E10

Orosz Andrásnak felvetettük az E10-es üzemanyagok problémáját, ennek lényege, hogy az E10-esben nagyobb a bioetanol aránya és sok autónál gondot okozhat az üzemanyagrendszerben. A Mol erre közölte: "Az E10-es benzin bevezetése uniós szabály szerint kötelező lépés, a Magyar Ásványolaj Szövetség tagjai, így a Mol is ennek megfelelően járt el. A társaság szerint a gépjárművek üzemeltetési útmutatója tartalmazza, hogy milyen üzemanyaggal működtethető. Kétség esetén az autóforgalmazó tud tájékoztatást adni. Általában elmondható, hogy eddig is volt bioetanol a benzinben, a magasabb etanol-tartalomból adódó esetleges kockázatok pedig minimálisra csökkenthetők szakszerű karbantartással."

Az E10-es témában a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára, Grád Ottó annyit mondott, hogy több európai uniós országban is átálltak a magasabb bioetanol-tartalomra és a tapasztalatok szerint mindez nem okozott műszaki problémát. Esetleg a régi típusú gépkocsiknál szükség lehet a járműre vonatkozó előírások ellenőrzésére. Az E10-es benzin használatával a járművek fogyasztásában lényeges változást nem lehet majd érezni.

- Pont a tankoláskor a kúton lévő boltba járó autósoknak találta ki a Mol a Fresh Corner kávézókat, amelyekben szendvicseket, helyben sütött pékárut és kávét kínálnak. Hány ilyen üzlet van jelenleg?

- Jelenleg Magyarországon és a régióban összesen közel 800 Fresh Corner működik, a cél pedig az, hogy 2021-re 1250-re nőjön a számuk. Magyarországon szeretnénk megduplázni az egységek számát, ezekből jelenleg több mint 130 van.

Bankból a kiskerbe

Orosz András, a Mol Magyarország kiskereskedelmi igazgatója jogi és közgazdász végzettséggel rendelkezik. Karrierjét a pénzügyi szektorban kezdte, ahol üzleti területeken, elsősorban a retail (kiskereskedelmi) üzletágban töltött be vezetői pozíciókat. Ezen belül közel 12 évet a K&H-csoportban dolgozott, ahol a Retail Marketing területet irányította. 2013-tól a kiskereskedelmi szektorban folytatta, a Tesco marketingvezetője volt. 2016-ban csatlakozott a Molhoz, azóta az olajcég kiskereskedelmi üzletágát vezeti.

- Korábban a Fresh Cornerekben voltak alapélelmiszerek, liszt, cukor, felvágottak, de az utóbbi időszakban ezek eltűntek a polcokról, és inkább a büféjelleg felé mozdultak el a boltok. Ennek mi az oka?

A multiláncokkal versenyeznek

- A vasárnapi boltzár idején szerepeltek az említett termékek az üzletek kínálatában, ez a korlátozás már megszűnt, és a vásárlók a tapasztalataink szerint nem ezért jönnek a Fresh Cornerekbe, hanem a minőségi kávéért, finom ételekért, kényelmi szolgáltatásokért. Bár évek óta vannak Fresh Cornerek, további jelentős bővülés és fejlesztés áll még előttünk, hisz sok a versenytárs, ha gasztronómiáról beszélünk.

- Például kik a versenytársak?

- Szinte mindenki, akikhez betérhetnek enni, inni az autósok vagy akár a gyalogosok. Vagyis az OMV-, a Lukoil- és a Shell-kutak üzletei mellett a McDonald's, a Starbucks, a KFC és a Costa Coffee is rivális, hisz az úton lévőket célozzuk.

- Az utóbbiak elég nagy falatnak tűnnek.

- Magyarországon a Molé a legnagyobb kávézólánc és jelentősen növekszik a forgalmunk is, ami a koncepció sikerét mutatja. Fontos cél, hogy a vásárlók ne csak a legnagyobbat, hanem a legjobbat lássák bennünk.

- Mennyit költ egy vásárló átlagosan egy alkalommal?

Még több kút nélküli üzlet lesz

- Erre konkrét összeget nem mondhatok, mert üzleti titok. Azt azonban elárulhatom, hogy a Mol-hálózat növekedésének motorját a Fresh Corner-töltőállomások jelentik, amelyeknek forgalombővülése kétszer akkora volt, mint a hálózat többi részének éves összevetésben. Visszatérve a kutakra és a Fresh Cornerekre, a Mol 2030-as stratégiájának legfontosabb eleme, hogy kiépítse a későbbi növekedés pilléreit, amelyek egyike a kiskereskedelmi ágazat. Olyan üzleteket nyitottunk a töltőállomásokon, ahol kellemes környezetben, kibővült áruválasztékkal, kávéval, friss szendvicsekkel, pékáruval várjuk a vásárlókat. A budapesti belvárosban található Fresh Corner kávézó megnyitásával pedig kiléptünk a töltőállomások kereteiből is. Itt a közelben megtalálhatóak a már említett konkurensek egységei, de a mi kávézónk felvette velük a verseny, jól működik. Erre alapozva a jövőben további "önálló" Fresh Cornerek nyitása is szerepel a tervekben.

- A Mol kiskereskedelmi ágazatának fejlődésében az online kereskedelem is részt kaphat a jövőben? Például a Mol-kutakon kapható termékeket házhoz szállítaná a cég? Vagy éppen az automata kutaknál a sofőr már odafelé menet megadhatja az okostelefonján, hogy mennyit szeretne tankolni és ki is fizeti az applikáción keresztül?

- A cég minden lehetőséget számba vesz, amelyekkel fejlesztheti a szolgáltatásait, növeli a fogyasztók kényelmét, amelyekre igény mutatkozik. Ami a digitális megoldásokat illeti, nagyon sok fejlesztés van folyamatban, például a Mol Go applikáció is lépésről lépésre fejlődik és a jövőben még több funkciót kap.