Manapság a legtöbb vállalatnál több pénz van munkaerőben, mint eszközökben. Ebből azt következne, hogy a humán tőke menedzselésének fontosabbnak kellene lennie, mint bármi másnak. Csakhogy a valóság még nem ezt tükrözi - mondta Kotsis Ádám, a BCG szenior hr-szakértője.

A jelenlegi munkaerő-piaci helyzetben a munkaerő felvétele és megtartása már túlmutat a hr hatáskörén. A sikeres toborzás alapfeltétele a vonzó vállalat, ami nem lehet csak egy jól összerakott munkáltatói márkaépítő kampány, hanem a vállalatnak valóban eszerint kell működnie.

Profession.hu egyik 2018-as reprezentatív kutatásának tanulsága szerint a magyar munkavállalók 44 százaléka nem azon a területen dolgozik, amelyben a legmagasabb végzettségét szerezte. Éppen ezért a munkavállaló minőségét többé nem feltétlenül az akadémikus tudás vagy a végzettség határozza meg, hanem az a potenciál és személyes tulajdonságok megléte, amelybe érdemes invesztálni. A pályaelhagyásból is következő készséghiányok áthidalása éppen ezért egy fontos terület, amire érdemes a cégeknek fókuszálni, így a munka melletti folyamatos képzés és átképzés a vállalatok számára meghatározó tevékenységgé és kritikus sikertényezővé fog válni a jövőben.

Az elvárt képzettséget tekintve ezért érdemes flexibilisebbnek lennie a cégeknek, mivel a hagyományos karrierutakat követők helyett ma már egyre gyakoribbak a pályaelhagyók. Az ő esetükben az eredeti végzettség helyett nagyobb súllyal kell figyelembe venni a tapasztalatot, a személyes készségeket és tulajdonságokat. Az átképzésük talán költségesebbnek tűnik rövid távon, mégis érdemes felvételüket megfontolni, ugyanis gyakran motiváltabbak, így a megfelelő készségek megléte esetén sem a megfeleléssel, sem pedig a megtérüléssel nem lesz gond - mondta Martis István, a Profession.hu ügyvezető igazgatója.

Képezni, képezni, képezni - nem csak az újonnan belépőket, hanem a menedzsmentet, az egész szervezetet, mert a régi rutinok már nem alkalmasak a jelenlegi helyzet kezelésére. Az informatikai és technológiai gyorsulás alapjaiban változtatja meg a munka és a szervezetek világát. A vállalatok a jövőben csak akkor lehetnek sikeresek, ha az emberi erőforrás menedzsmentjük az adatokra épül, ha a tehetségek megszerzése és megtartása az egész vezetőség feladatává válik, és ha az üzleti és a hr-stratégia között szoros és állandó kapcsolat jön létre - állítja a tanulmány.