Nagy a tét - súlyosan veszteséges a kormány stratégiai partnere

Komoly veszteséget termelt az elmúlt üzleti évében a leginkább a légzsákbotrányról ismert japán Takata magyar leányvállalata. A cég a kormány ötvenedik stratégiai partnere.
Szász Péter, 2016. szeptember 27. kedd, 07:07
Fotó: Napi.hu

Masszív mínusszal zárta a 2015 áprilisától 2016. március végéig tartó pénzügyi évét a Takata Safety Systems Hungary Kft.- derül ki a Céginfo.hu adatbázis adataiból.

A közel 14 milliárd forint nettó árbevétel - és egymilliárdos céltartalék feloldás - mellé 16,2 milliárd forint anyagjellegű ráfordítás és 2,8 milliárd forint személyi költség társult. Emellett 1,4 milliárd forint értékcsökkenést is elszámoltak, illetve egyéb ráfordításaik 1,9 milliárd forintra rúgtak. Pénzügyeik sem voltak éppen kedvezőek, ugyanis a devizaárfolyam alakulása miatt több mint egymilliárdos veszteséget könyveltek el. Így a pénzügyi évet 7,3 milliárd forintos mínusszal zárták.

A cég ráadásul tőkehiányát is csak egy több mint 8 milliárd forintos tőkeemeléssel tudta ellensúlyozni, miközben a pénzügyi év zárása előtt két nappal felvettek 20 millió euró (mintegy hatmilliárd forint) hitelt a Takata Europe GmbH-tól. A Takata követelésállománya március végén 4,2 milliárd forint volt, míg a hosszú- és rövidtávú kötelezettségek 35 milliárd forintra rúgtak.

Felfutási időszak

A cég beszámolója szerint a veszteség oka, hogy termelést még csak most futtatják fel, számos beruházást hajtottak végre, illetve bővítik a dolgozók számát. Ez utóbbi látható is a cégadatokban, tavaly áprilisban még 400 embert foglalkoztattak, egy évvel később már 773 főt. A lendület azóta sem tört meg, a Céginfo.hu adatai szerint augusztusban már 864-en dolgoztak a cégnél, míg a beszámolóban azt ígérik, hogy idén ősszel elérik az ezer főt. A vállalat biztosra mehet, ugyanis az elmúlt években a miskolci déli ipari parkban felhúztak egy 60 ezer négyzetméteres csarnokrendszert, 68,3 millió euróból (mintegy 20 milliárd forint).

A miskolci Takata egyébként most tért át a márciustól márciusig tartó elszámolásra. Korábbi beszámolójuk 2015 első három hónapjára vonatkozott, amikor szintén veszteséget termeltek. Akkor közel 4 milliárdos bevétel mellett mínusz 386 milliós mérleg szerinti eredményt produkáltak.

A miskolci Takata legfrissebb eredménye
Milliárd forint
Nettó árbevétel13,9
Egyéb bevételek1,3
Anyagjellegű ráfordítások16,2
Személyi jellegű ráfordítások2,8
Egyéb ráfordítások1,9
Üzemi eredmény-6,5
Pénzügyi műveletek eredménye-1,1
Vállalkozási eredmény-7,6
Adózás előtti eredmény-7,3
Adófizetési kötelezettség0
Mérleg szerinti eredmény-7,3
Forrás: Céginfo.hu

A 2014-es évben (a cégalapítást követő első teljes elszámolási időszakban) 1,1 milliárdos bevétel mellett 1,8 milliárdos veszteséget termeltek, amely végképp betudható a felfutási időszaknak.

Mi lesz a botrány után?

A kérdés ugyanakkor az, hogy miként fogja érinteni a magyar kormány stratégiai partnerét a világ egyik legnagyobb autó-visszahívási botránya. Az elmúlt években ugyanis folyamatosan érkeztek hírek az újabb és újabb visszahívási akciókról, amelyeket a Takata légzsákjainak instabil robbanótöltetei miatt kellett elrendelni.

A légzsákokkal az a probléma, hogy olyan erővel fújódnak fel ütközés közben, hogy gyakorlatilag szétrobbantják a légzsák körüli tároló rekeszeket, és a törmeléket az utastérbe lövik. A hiba miatt eddig 15 ember halt meg és több tíz millió autót kellett visszarendelni.

Eddig már több nagy autógyár - a Ford, a Honda, a Toyota és a Nissan - jelezte, hogy jövőbeni modelljeiben nem használják a Takata inflátorait. Ráadásul éppen múlt héten röppent fel a hír, hogy a vállalatot megvásárolnák és csődeljárást indítanának a cég ellen. A vételi ajánlattevők azért fontolgatják az eljárás megindítását, mert azt remélik, így mérsékelhetik a hibás légzsákok miatt kifizetendő kártérítések összegét. Az Autonews.com hírportál szerint a visszahívás mintegy 10 milliárd dollárjába kerülhet majd a Takatának, amely részvénypiaci értéke 2014. óta 90 százalékot esett.

Lapunk megkérdezte a cég magyar leányvállalatát, hogy módosítják-e üzleti tervüket, illetve mi a garancia arra, hogy a tartósan nyereségesen tudnak működni itthon. A Takata magyar leányvállalata helyett végül a cég európai kommunikációs ügynöksége válaszolt, akik nem szerették volna kommentálni egyik üzemük eredményeit sem. A Takata nyilatkozatából azonban kiderül, hogy próbálják megnyugtatni a piacokat, valamint befektetőiket és létrehoztak egy bizottságot a helyzet kezelésére.

A cég aktivitásából úgy tűnik, hogy nagyon bíznak a magyarországi működésben, az viszont már jó kérdés, hogy ez az optimizmus meddig tart, ha a megrendelők kihátrálnak az anyacég mögül.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

HauserArnold, 2016.09.27 08:56

Tönkremenés - rossz, veszélyes termék miatt az autógyártók elfordulnak a cégtől.
Ezt a vállalatot nem lehet itthon "megmenteni"...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html