Nagy kérdőjelek előtt a magyar sikerágazat

Alaposan átírhatja a Groupon Inc. (kedvezményeket kínáló cég) gyenge tőzsdei szereplése a teljes kuponos piacot.
Hőnyi Gyula, 2012. augusztus 15. szerda, 13:22
Fotó: Napi.hu

A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

A társaság gyorsjelentésére reagálva Faluvégi Balázs, az Altera Vagyonkezelő Zrt. befektetési stratégiáért felelős igazgatósági tagja elemzésében megjegyzi: a kuponos közösségi vásárlás mint üzleti modell nem teljesen elvetendő, de hosszú távon jóval kisebb gazdasági értéket teremt a tulajdonosok és a kiskereskedelmi partnerek részére, mint azt a befektetők hinni akarták.

Az amerikai piac természetesen nem egyenlő az európai vagy a magyar piaccal, ám hosszabb távon itthon is érdemes újragondolni a kedvezményszolgáltatás jövőjét − ha az amerikai lufi kipukkad, az ide is gyorsan begyűrűzik. A magyar piacon vezető társaság (Bónusz Brigád) messze nagyobb forgalmat produkál, mint a versenytársak. Itthon a piac koncentráltabb, de a mogulok mellett számtalan kis cég igyekszik egy-egy területen (utazás, éttermi szolgáltatás, szuvenír) kategóriagyilkos lenni. Ez a növekvő piacon nem okoz a nagyoknak fejtörést. Ám Faluvégi szerint a magyar piac is elég fejlett, ahhoz, hogy további növekedést lehessen elérni, új vásárlók tömegeit kellene körön belülre hozni (Itthon a kedvezményvadászat szubkultúra, de valódi tömeggé is képes válni, lásd torkos csütörtök fejlődése).

A piac impulzív és erősen telített, így a megszerezhető nyereség pillanatnyilag sokfelé oszlik. Koncentráció nélkül vélhetően aligha fenntartható (a magyar piacot is beleértve) a kedvezménykínálók jelenlegi struktúrája. Ám a piaci elemzések szerint a költségek lefaragásával (sales, call center) sem lehet a piaci túlértékeltséget igazoló nyereséget kigazdálkodni, Faluvégi szerint sokat kell költeni a forgalom újratermelésére.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK