A dízelbotrány és német szövetségi közigazgatási bíróság - az öreg dízelek nagyvárosokból való kitiltásának lehetőségét biztosító - döntése nyomán nagymértékű árcsökkenés indulhat meg az európai használtautó-piacon.

Mivel Magyarországra tavaly is több mint 150 ezer átlagosan 12 éves kocsi érkezett Nyugat-Európából, borítékolható, hogy az árcsökkenés további lendületet ad majd az importnak.

A hazai újautópiac növekedése ellenére még mindig nem sikerült megállítani az autópark öregedést és az meghaladta a 14 évet.

A helyzet még rosszabb lehet, ha például Németországban az öreg dízelek tulajdonosai gyorsan meg szeretnének szabadulni autóiktól. Az MGE szerint használt import a jelenleg forgalmazott új gépjárművekhez képest szálló porban ötvenszeres, nitrogénoxidban háromszoros károsanyag kibocsátást produkál.

A szakmai szervezet úgy véli, hogy legfőbb ideje határozott szabályozási lépéseket tenni annak érdekében, hogy az emberek a kisebb kibocsátású asutókat részesítsék előnyben, a behozatalnál. Félő, hogy a dízeldömping felkészületlenül éri majd Magyarországot.

Az MGE szerint a gépjárműadót úgy kéne átalakítani, hogy a kisebb kibocsátású járműveket részesítse előnyben, ne pedig fordítva.

Ma egy 150 lóerős autó után, ha azt 2002-ben gyártották, 15 540 forintot kell fizetni. Ha az autó 2008-as, akkor az adó már 25 530 forint, ha pedig 2016-os évjáratú, akkor 38 295 forintot kell utána fizetni.

Az MGE úgy gondolja, hogy a magyaroknak pontosan ugyanolyan egészségügyi és környezetvédelmi érdekei és jogai vannak, mint bármely más ország polgárának.

A szaktárca hallgat

Az ügyben már több hete kerestük az illetékes szaktárcát, azt tudakolva, hogy tesznek-e lépéseket a behozatal adminisztratív visszaszorítása érdekében, de a mai napig nem kaptunk választ.

A kép forrása: Shutterstock.