Jó évet zártak a Budapesti Közlekedési Központ által minősített taxitársaságok, már ami a bevételnövekedést illeti. Több cég két számjegyű bővülést tudhat magáénak.

A profitlabilitásról azonban nem lehet ezt elmondani: a piac messze legnagyobb szereplője a Főtaxi és az Uber-utódként Budapestre érkező Taxify kivételével a cégek bevételét szinte teljes egészében felemésztették az anyag-és személyi jellegű kiadások.

Az 545,3 millió forintos bevételű City Taxi Fuvarszervező Szövetkezetnek például 10,7 milliója maradt adózás után, amely kevesebb mint 2 százalékos arány. Csak az 54 dolgozó bére felemésztett 300 millió forintot.

A City Taxi eredménye (forint)
20162017változás forintban
változás százalékban
Értékesítésből származó bevétel505 450 000545 289 00039 839 000
7,88%
Személyi jellegű ráfordítások271 696 000299 449 00027 753 000
10,21%
üzemi eredmény4 780 00011 644 0006 864 000
143,60%
Adózás előtti eredmény4 417 00011 788 0007 371 000
166,88%
Társasági adó1 068 0001 051 000-17 000
-1,59%
Adózott eredmény3 349 00010 737 0007 388 000
220,60%
Árbevétel-arányos jövedelmezőség0,66%1,97%
Forrás: Beszámolók

Fontos tudni, hogy a taxicégek dolgozói nem a taxisok, hanem a központ alkalmazottai (diszpécserek, ügyintézők, vezetőség, stb.) A City Taxi kiegészítő mellékletéből például kiderül, hogy a tagok (taxisok) száma 426, ők azonban saját vagy kifejezetten erre szakosodott cégeknél vannak bejelentve.

Visszatérve a jövedelmezőségre, a 6X6 taxi 426,2 milliós nettó bevétel mellett mindössze 2 milliós adózás utáni nyereséget termelt. A 39 dolgozó költsége 104 millió forint volt, a maradék anyagjellegű ráfordításokra, nagyrészt szolgáltatások igénybevételére ment el.

A 6x6 Taxi eredménye (forint)
20162017változás forintbanváltozás százalékban
Értékesítésből származó bevétel390 378 000461 246 00070 868 00018,15%
Személyi jellegű ráfordítások76 540 000104 293 00027 753 00036,26%
üzemi eredmény42 616 0001 942 000-40 674 000-95,44%
Adózás előtti eredmény44 286 0003 193 000-41 093 000-92,79%
Társasági adó4 799 0001 120 000-3 679 000-76,66%
Adózott eredmény39 487 0002 073 000-37 414 000-94,75%
Árbevétel-arányos jövedelmezőség10,12%0,45%
Forrás: Beszámolók

A Taxi 4 közel 280 milliós forgalmából 5,6 milliós profitot termelt, amely 2 százalékos arány. A 24 dolgozó járandóságai 65,3 millió forintot vittek el, a többit pedig az anyagjellegű ráfordítások.

A Taxi 4 eredménye (forint)
20162017változás forintbanváltozás százalékban
Értékesítésből származó bevétel255 808 000279 430 00023 622 0009,23%
Személyi jellegű ráfordítások56 518 00065 335 0008 817 00015,60%
üzemi eredmény6 632 0007 936 0001 304 00019,66%
Adózás előtti eredmény2 074 0005 926 0003 852 000185,73%
Társasági adó516 000276 000-240 000-46,51%
Adózott eredmény1 558 0005 650 0004 092 000262,64%
Forrás: Beszámolók

A családi tulajdonban lévő Taxi 4-el kapcsolatban álló Tele 5 Taxi Hungary Kft. jóval kisebb szereplője a budapesti piacnak. Tavaly 37 milliós bevételből, mindössze 356 ezres profitot tudtak termelni. A 2016-os évet ennél is rosszabb profitrátával zárták, korábban pedig veszteségesek voltak. A cég 9 embert foglalkoztat a friss beszámoló szerint.

A Tele 5 Taxi eredménye (forint)

20162017változás forintbanváltozás százalékban
Értékesítésből származó bevétel33 109 00037 076 0003 967 00011,98%
Személyi jellegű ráfordítások9 074 0006 991 000-2 083 000-22,96%
üzemi eredmény94 000443 000349 000371,28%
Adózás előtti eredmény95 000424 000329 000346,32%
Társasági adó66 00068 0002 0003,03%
Adózott eredmény29 000356 000327 0001127,59%
Forrás: Beszámolók

Az MB Elite 150 milliós értékesítési bevétele is elolvadt tavaly, nyeresége mindössze 240 ezer forint lett. Érdekesség, hogy a cég főtevékenysége nem a személyszállítás, hanem a PR és kommunikáció, amelyből - a beszámoló szerint - bevételük zöme származott. A cég egyébként a bevételéhez képest kevés embert foglalkoztat, átlagos létszámuk 11 fő volt. A bevétel a közel 100 milliós anyagjellegű ráfordításokra ment el.

Az MB Elite eredménye (forint)

20162017változás forintbanváltozás százalékban
Értékesítésből származó bevétel131 787 000149 826 00018 039 00013,69%
Személyi jellegű ráfordítások28 952 00035 338 0006 386 00022,06%
üzemi eredmény545 000468 000-77 000-14,13%
Adózás előtti eredmény553 000512 000-41 000-7,41%
Társasági adó266 000272 0006 0002,26%
Adózott eredmény287 000240 000-47 000-16,38%
Forrás: Beszámolók

Az egyik kivétel a Főtaxi, amely messze a legnagyobb szereplő a piacon a maga 2,2 milliárdos bevételével. A Főtaxi öt év alatt megduplázta bevételét, adózott eredménye pedig még látványosabban nőtt: a 2013-as 5 millió és a 2014-es 50 millió forint után tavaly és 2016-ban is a 400 milliót súrolták. Ez 2016-ban 21, tavaly pedig 17,5 százalékos profitabilitást eredményezett. A cégnél átlagosan 79-en dolgoztak. Saját tőkéje 2017 végén elérte a 2 milliárd forintot.

A Főtaxi eredménye (forint)(forint)

20162017változás forintbanváltozás százalékban
Értékesítésből származó bevétel1 889 208 0002 184 858 000295 650 00015,65%
Személyi jellegű ráfordítások318 033 000418 411 000100 378 00031,56%
üzemi eredmény404 194 000389 540 000-14 654 000-3,63%
Adózás előtti eredmény421 409 000401 824 000-19 585 000-4,65%
Társasági adó24 981 00018 181 000-6 800 000-27,22%
Adózott eredmény396 428 000383 648 000-12 780 000-3,22%
Forrás: Beszámolók

Meglepően jól teljesített az Uber utódjának nevezett Taxify Hungary Kft. A 2016 júliusában indult cég az első csonka évben még 32,6 milliós bevételt és 6,2 milliós veszteséget ért el, tavaly azonban már 161,6 milliós bevételhez 65,1 milliós nyereség társult, amely messze a legjobb arány - több mint 40 százalék - a cégek között. A vállalatnál csak 10 ember dolgozik.

A Taxify eredménye (forint)
20162017változás forintbanváltozás százalékban
Értékesítésből származó bevétel32 662 000161 682 000129 020 000395,02%
Személyi jellegű ráfordítások14 082 000*
üzemi eredmény-6 311 00065 159 00071 470 000-1132,47%
Adózás előtti eredmény-6 232 00065 116 00071 348 000-1144,87%
Társasági adó0
268 000268 000
Adózott eredmény-6 23264 848 00064 854 232-1040664,83%
Forrás: Beszámolók
* a cég 2017-től a KIVA alanya

Koncentrálódik a piac

A Főtaxi nemrég jelentette be, hogy megveszi a Budapest Taxit, május 7-től pedig a cég nevére került az MB Elite Luxury Kft. is. Ez utóbbinak inkább csak adminisztratív jelentősége van, hiszen az MB Elite korábbi tulajdonosa - a Stelius Zrt.-n keresztül - az a Nagy Elek, aki két cégén keresztül a Főtaxi felét is birtokolja.

Persze nem csak a Főtaxi kezdett felvásárlásba, nemrég a 6x6 taxi és a Taxiplus is összeolvadt, utóbbi 2017 márciusa óta TaxiPlus World Kft. néven működik.

A Taxiplus is leadott már beszámolót a 2017-es évről, de csak március elejétől számítva. A cég 109,5 milliós bevételből 3 milliós veszteséget termelt. Jogelődje a Taxiplus Europe Kft. 2016-ban 308 milliós bevétellel és 44 milliós nyereséggel zárt, azt megelőzően 298 millió aránylott a 7,1-hez.

A minősített taxitársaságok között van a 7X7 Taxi, amely 2017 kezdett bevételt termelni, igaz ez mindössze 571 ezer forint lett 2,7 milliós veszteség mellett. A 7x7 taxi tulajdonosa egyébként az a Kraft Invest Kft, amelynek a Budapest Taxiban is volt érdekeltsége, mielőtt a Főtaxi megvásárolta volna.

A Budapest Taxi egyelőre nem tett közzé 2017-es beszámolót.

A kép forrása: Shutterstock.