A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

Évek óta tervezik az érintettek a behajtás szabályozását, ám most esély nyílik arra, hogy eredmény is legyen. A követeléskezelők szövetsége szerint a megnövekedett követelést a piac sem tudná kezelni.

Két hónapon belül elkészülhet az a törvénytervezet, amely a behajtás szabályozását célozza − tudtuk meg a Magyar Követeléskezelők és Üzleti Információ Szolgáltatók Szövetsége (Makisz) elnökétől, Thummerer Pétertől. A szakma már két évvel ezelőtt belefogott ebbe a munkába, de bár minden szabályozó hatóság örömmel fogadta a kezdeményezést, végül nem lett az egészből semmi. Most azonban Thummerer szerint érzékelhetően nagyobb a fogadókészség.

A megfelelő keretek felállítására talán minden eddiginél nagyobb szükség van, hiszen a kilakoltatási moratórium feloldását követően ugrásszerűen növekedhet az igény a behajtások iránt is. A Makisz tagjainak forgalmi adatai alapján tavaly az előző évihez képest leginkább a banki megbízásoknál volt növekedés. A megvásárolt követeléseknél értékben és darabszám szerint is 88 százalék körüli volt az éves ugrás − miközben például az értékesített közüzemi hátralék tíz százalékkal sem bővült.

Ha ez az igény hirtelen rázúdulna a piacra, azt nem bírnák kapacitással az itt tevékenykedő cégek − hangsúlyozta az elnök. A válság a tevékenységen kívüli szolgáltatók intenzív növekedését hozta. Ezekhez a kisebb, hirtelen alakult és esetleg el is tűnő cégekhez köthetőek leginkább Thummerer szerint azok a botrányok, amelyek sokszor bejárják a médiát.

Éppen ezért lenne kívánatos, hogy a behajtást engedélyhez kössék, kidolgozva az itt tevékenykedő cégek jogait és kötelességeit. A szabályozás kitérhetne a technikai követelményekre, esetleg a szükséges képzettség, szakmai háttér előírására. Bármilyen szabályozás jobb, mint a semmilyen − nyomatékosította az elnök.