Újra hullik az ingyenpénz a gazdag magyarokra

Amikor a magyar kormány bejelentette, hogy felső korlát nélkül minden hétüléses autóra maximum bruttó 2,5 millió forint támogatást ad, lehetett sejteni, hogy nem csak Dacia Lodgykat vesznek a nagycsaládosok.
Szász Péter, 2019. szeptember 13. péntek, 07:08
Fotó: Skoda

A magyar kormány családtámogatási rendszerének - legyen szó a csokról, a babaváró hitelről, vagy az autótámogatásról - az egyik jellemző kritikája, hogy nem feltétlenül a legrászorultabb réteget éri el.

A nagycsaládosok autóvásárlási támogatása eleve nem azokat célozza, akiknek csak pár százezres autóra telik, hiszen a legolcsóbb hétszemélyes Dacia Lodgy listaára is 3,85 millió forint, amelynek a felét állja az állam. Így 1,93 millió - esetleg némi kedvezménnyel 1,8 millió - alatt nemigen lehet megúszni a vásárlást. Ettől függetlenül vitathatatlan, hogy a támogatás jelentősen megnöveli a vásárlói kört és sokak számára tesz elérhetővé egy jól használható családi autót.

Mivel a kabinet nem határozott meg egy maximális összeget a támogatható autók listaárára, így borítékolható, hogy az adófizetők a jómódú nagycsaládosok luxusautó-vásárlásait - de legalábbis magasan a magyar átlag feletti járművekét - is megtolják 2,5 millió forinttal. A helyzet fonákságát mutatja egy Pest megyei család története, akik megosztották lapunkkal, hogy miként használják fel a támogatást.

A család már rendelkezett egy hét üléses egyterűvel és második autónak szerettek volna egy Toyota RAV4-est, amely esetében nem volt szempont az ülések száma. A nagycsaládos kedvezmény hatására azonban a Toyota helyett a Honda hasonló méretű SUV-ját, a CR-V-t választották 7 üléses kivitelben, hiszen így jobban jártak anyagilag.

Bérből és fizetésből élünk, rengeteg adót és járulékot fizetünk és fizettünk az elmúlt években is a magyar államnak, így nem gondolom, hogy rosszul kéne éreznem magam az autóvásárlás miatt

- mondta Napi.hu-nak a családfő.

Márkák

Az autógyártók közül senki sem próbál úgy tenni, mintha ez egy szociálpolitika intézkedés lenne. A Land Rover például Merjen nagyot venni szlogennel hirdeti Discovery terepjáróját, amelyet már 15,9 millió forintért (plusz 135 ezer forint regisztrációs adó) meg lehet vásárolni kedvezménnyel. Ez egy 240 lóerős, összkerekes, automata váltós dízel, amelyben a családnak az elektromos fűthető bőrülésekről sem kell lemondania.

A Land Rovereket is forgalmazó Auto Palace Buda Kft.-től megtudtuk, hogy bár jelentős az érdeklődés a modell iránt, Discoveryre egyelőre nem kötöttek szerződés. Nem úgy az olcsóbb Discovery Sportra, amelynek a nagycsaládos kampányát csak ebben a hónapban indították be, az első autókat pedig hamarosan át is adhatják az ügyfeleknek. E modell hirdetési ára a nagycsaládos támogatással bruttó 11 millió forint, amely egy 180 lóerős összkerekes automata dízelt jelent.

Land Rover Discovery Sport (Forrás: Land Rover)

A BMW-nél három modell érhető el hét üléssel: a 2-es Gran Tourer, az X5 és az X7. A német autógyár értelemszerűen az elsőre helyezi a hangsúly, amelyet 8,11 millió forint helyett 5,6 millióért kínál most. Ez 20 százalék befizetésével elvihető és 4 év alatt nulla százalékos thm (teljes hiteldíjmutató) mellett ki is lehet fizetni az egészet. Ez havi mintegy 82 ezer forintot jelent.

BMW 2-es Gran Tourer (Forrás: BMW)

Az X5 és X7 modellek 17,8, illetve 22,5 millió forinttól érhetőek el a támogatással, ezeknél azonban nem tapasztaltak extra érdeklődést.

Az Audinál csak a Q7 kapható hét üléssel, eddig egy szerződést kötöttek (egy átlagos felszereltségű 50 TDI-re), de ennek oka, hogy hamarosan modellfrissítés érkezik hatalmas SUV-ra - közölte lapunkkal a Porsche Hungaria Kft.

A Volkswagennél már több mint 400 autót adtak el nagycsaládos kedvezménnyel. Ezek 84 százaléka Touran egyterű TSI motorral, kézi váltóval, 13 százalékuk Tiguan Allspace SUV, amelynek alap listaára TSI motorral és kézi váltóval 9,4 millió forint, DSG automatával 10 millió, míg a dízelkínálat 10,3 és 11 millió forinttól indul, amelyből lejön a 2,5 milliós támogatás.

VW Tiguan Allspace (Forrás: VW)

A márkánál hatalmas az érdeklődés az előzőeknél lényegesen olcsóbb Caddy személyautók iránt: a korábbi eladások 4-5-szörösre nőttek a nagycsaládos program indulása óta. A legnépszerűbb a Caddy Maxi Trendline kivitel 130 LE-s TSI motorral, amelyet már 4 millió forintért el lehet hozni a 6,5 millió helyett. Sokkal enyhébb, de a Multivan, a T6 Kombi és Caravelle modellek esetén is van érdeklődés, és vásárlás is. (Ezek a modellek egyébként a magyar miniszterek kedvencei)

A Skodánál a Kodiakot kínálják 7 üléssel, amelyből már 500-nál is több szerződést kötöttek. Ezek zömmel 1.5 TSI motoros modellek Ambition felszereltséggel kézi és DSG váltóval vegyesen. A kocsi alap listaára 8,6 millió forint, de a Porsche Hungaria közlése szerint a legtöbb modellhez annyi extrát választanak, hogy azok ára átlépi a 10 millió forintot. Ebből jön le a 2,5 milliós támogatás. A márka még tud idei szállításra szerződést kötni, körülbelül 150 autóra. Nagyobb motorizáltságokból és gazdagabb felszereltségekből vannak készletes autók is az országban.

Skoda Kodiak (Forrás: Skoda)

A Seatnál már 68 darab Tarraco SUV-ot adtak el. Ebből 53-at 1.5 TSI, 8-at 2.0 TSI, 7-et pedig 2.0 TDI motorral. Ezeknek az autóknak a listaára kedvezmény nélkül 10-13 millió forint között szóródik. A cég eladott 17 darab Alhambra egyterűt is, amely 11,2 és 14,8 millió forint között érhető el, szintén kedvezmény nélkül.

Seat Tarraco (Forrás: Seat)

A Volvónál csak az XC90 érhető el hét üléssel. A Volvo Autó Hungária Kft. tájékoztatása szerint eddig 3 darabot adtak el a kereskedők, 4-5 előrehaladott tárgyalást folytatnak és 1-2 ügyfél a bankkal, illetve a hatósággal egyeztet. Ez alapján nagyjából 10 autó értékesítése valószínűsíthető az akció indulását követő hónapokban.

A legolcsóbb XC90 alapára 17,9 millió forint, de a felszereltségtől és motorizáltságtól függően bőven 20 millió feletti autókról beszélünk.

Volvo XC90 (forrás: Volvo)

A Toyota Central Europe Kft.-nél még nem összesítették, hogy pontosan hány modellt adtak el nagycsaládos kedvezménnyel, de az előzetes adatok szerint már biztos, hogy két szerződést kötöttek a kedvezmények nélkül 23 millió forintról induló Lexus RX L SUV-ra.

Lexus RX L (Forrás: Lexus)

Az akció óta pedig eladtak mintegy 20 darab Toyota Prius Plust, holott az "öregecske" modellből korábban havi 1-2 fogyott. Ez a modell felszereltségtől függően 10,4-12,5 millió forintba kerül kedvezmény nélkül. A cég később a Proace egyterűre vár tömeges megrendelést, amelynek listaára 9 millióról indul, így akár 6,5 millióért hozzá lehet jutni.

Toyota Prius+ (Forrás: Toyota)

Mit kell tudni a támogatásról?

A támogatás értéke 2,5 millió forint, de legfeljebb az autó bruttó vételárának fele. Az összeget az államkincstár folyósítja közvetlenül az autókereskedésnek, ha az igénylő minden feltételnek megfelel.

Az autót csak azután lehet megvásárolni, ha a jogosultságot megállapító határozat véglegessé vált, vagyis ha akár csak egy nappal előbb veszi meg valaki az autót, hiába felel meg minden kritériumnak, az államkincstár nem fog utalni. a pozitív döntést követően fél év áll rendelkezésre, hogy megkössék az adás-vételi szerződést.

A kincstár 15 napon belül utalja a pénzt közvetlenül a kereskedőnek. A támogatás adásvételi szerződés és pénzügyi lízingszerződés esetén is jár. A kérelem benyújtására 2019. július 1. és 2022. december 31. között van lehetőség.

A támogatást a magyar állampolgárok, az itt élő külföldiek és az uniós szabályok szerinti hontalan státusszal rendelkezők is igényelhetik.

A pénz csak nagycsaládosoknak jár, vagyis legalább három gyerek után vagyunk jogosultak családi pótlékra. De ide tartozik a vagy legalább két - ikrekkel való várandósság esetén egy - gyerek után családi pótlékra jogosult várandós nő, a terhesség 12. hete után.

A gyerekek számába nem számít be a ideiglenes hatállyal elhelyezett gyerek. A tartósan beteg vagy súlyosan fogyatékos, az igénylő saját háztartásában nevelt vagy gondozott személyt ugyanakkor életkorától és a családi pótlékra való jogosultságtól függetlenül kell figyelembe venni.

Szükség van egy B kategóriás jogosítványra, amely lehet az igénylőé vagy élettársáé is és természetesen nem állhatnak a kategória tekintetében eltiltás alatt.

A jogosultnak nem lehet köztartozása, nem lehet büntetett előéletű vagy a jogkövetkezmények alól már mentesült. Ezen kívül kell, hogy legyen magyarországi lakcíme.

Ha a nagycsaládos és a támogatással érintett személy házassága vagy élettársi kapcsolata megszűnt, és a megszűnést követően a szerzési támogatással megszerzett megfelelő befogadóképességű személygépkocsival
rendelkező személy korábbi házas- vagy élettársa továbbra is nagycsaládosnak minősül, a szerzési támogatást ismételten igényelheti.

Az autóra a kereskedőnek - saját költségén - el kell helyeznie egy "Családbarát Magyarország" logót, amelyet 3 évig nem lehet leszedni az autóról.

Az autót 3 évig eladni sem lehet és átalakítani sem, vagyis nem lehet például kevesebb személyre vizsgáztatni. Az eladás mellett az üzembentartói szerződést kötése is tilos.

Ha lejárt a három év, vagy a kocsi például totálkáros lett, akkor a kincstár a jogosult illetve örökösének kérelmére kezdeményezi az elidegenítési tilalomra vonatkozó bejegyzés törlését a jármű-nyilvántartásból, vagyis eladhatóvá válik az autó. Fontos, hogy a törzskönyvet is ekkor fogják kiadni vagy a jogosultnak, vagy a lízingcégnek.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

henker, 2019.09.16 10:02

Ide kell ám az állami pénz, nem pedig pl kórházakba WC öblítöre, hogy amikor anyád-apád bekerül ne a betegségükbe haljanak bele, hanem az állandó húgyszagba!
De akár meg is gyógyithatnák őket, ha az állam orvosok, nővérek képzésébe és rendes fizetésébe öntené a pénzt, nem pedig a luxus családok luxus autóiba hogy a gyerekeknek nehogy má luxus legyen gyalog elmenni az iskolába meg óvodába.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Suzywong, 2019.09.14 10:06

egy átlagos ilyen autónál a támogatás összege kevesebb ,mint az áfa, tehát valójában csak az áfa egy részét engedi el az állam, de még akkor is van regadó.

ehhez képest a legtöbb európai országban a cégek visszakapják az áfát a személyautók árából is, regadó pedig nincs, mint ahogy cégautóadó sem.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2019.09.13 19:37

@krix7: A márkakereskedők összedobták a lóvét. Ha csak eggyel több autót adnak el a cikk után, már megérte.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

krix7, 2019.09.13 11:33

Engem az érdekelne ki fizette ezt a cikket?
:D
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html