Ez a program emailben elküldi a cikk címét és bevezetőjét, önnek csak a címzett e-mail címét kell megadnia. Pár soros megjegyzést is mellékelhet az üzenethez a "Megjegyzés" rovatban.
A múlt héten az épületgépészeti cég szakértője a napelemek költségeiről, megtérüléséről, támogatási lehetőségeiről, illetve a garanciáról adtak felvilágosítást. Ebben a részben azokra a technikai kérdésekre kaphatunk választ, amelyek felmerülhetnek a panelek felszerelésénél.
Talán a legtöbb kérdés a kihasználtsággal kapcsolatban merül fel: milyen a nyári és a téli termelés?
A napelemek teljesítményét három tényező határozza meg:
A gyártó úgy adja meg az adatlapon a teljesítményt, hogy 1000 W/m2 besugárzási értéken, 25 Celsius-fok hőmérsékleten és 1.5 AM (AirMass) légszennyezettségi értéket számol. Ezek folyamatosan változnak az évszakok és az időjárás miatt.
Kétféle szilíciumcellás napelem van:
A monokristályos jobban szereti a direkt fényt, ezért ezek inkább a délebbi országokban teljesítenek jobban. Nálunk inkább a polikristályos terjedt el. Olcsóbb és jobban szereti a felhős időt, a szórt fényt, így az éves hozama kedvezőbb - mondja Korda László.
Ami a telet illeti, ilyenkor is süt a nap, bár jóval kevesebbet és alacsonyabban is jár, de a termelés nem áll le. Ilyenkor hidegebb van, ez jó hatással van a modulokra. Egy átlagos panel télen hozza az egész éves termelés 9.1 százalékát, ezt egy júliusi hónap lefölözi.
A tetőn kívül hova érdemes tenni a napelemeket?
A napelemeket szinte bárhová fel lehet szerelni a megfelelő rögzítő szerkezetekkel. Lehet talajra, lapostetőre, mindenféle fedésű tetőre, oszlopokra, járművekre, műholdakra, de akár a tengerre is.
Egy napelem súlya 19-20 kilogramm között van és ez több mint 1,6 négyzetméter felületű. Ezt a tetők általában elbírják, ha azonban kétségeink támadnak, akkor kérjük ács, vagy statikus segítségét.
A társasházak problémája, hogy nincs elég felület ahhoz, hogy mindenki napenergiát használjon egyéni fogyasztása kielégítésére, de a közös költség csökkenthető.
A napelemes rendszereket mindig az éves fogyasztásra kell tervezni, akkor a leggazdaságosabb: ezt egy szaldós szerződéssel lehet megvalósítani, az ad-vesz órán keresztül. Az éves elszámolásnál megnézik, hogy mennyi a visszatáplált és mennyi a fogyasztott energia és a különbözet lesz a villanyszámla. Egy jól méretezett rendszernél csak a villanyóra havi - 200 forintnál is kevesebb - alapdíját kell fizetni, ezt ugyanis nem lehet elszámolni.
Fontos a tájolás?
A napelem bármilyen égtáj felé nézve működik, csak nem mindegy, hogy milyen hatásfokkal, a legjobb természetesen a déli tájolás.
Az ideális dőlésszög 30-35 fok, de ha ez nem megoldható 10 foknál akkor se legyen kisebb, mert akkor már nem tisztul megfelelően a modul.
A paneleket egyébként lehet mozgatni, akár költöztetni is, de a szakember szerint mivel ez integráns része lesz az ingatlannak, nem biztos, hogy megéri.
Milyen anyagból készülnek a panelek?
A gyártók a panelekhez igyekeznek olyan anyagokat használni, amelyeket később is újra tudnak hasznosítani. Ilyenek az alumínium, az üveg, a szilícium, a réz, és az újrahasznosítható műanyag. (2004-ben nyílt meg Freiburgban az első napelem újrahasznosítható üzem, ahol a napelemek 96 százalékát újra tudják hasznosítani. Az is figyelemre méltó, hogy egy ilyen újrahasznosított szilíciumcella előállítási energiája 30 százalékkal kevesebb, mint egy új celláé.). A napelemek árába be van építve egy termékdíj, ami már hozzájárul a leendő újrahasznosításhoz.
A napelemek olyan anyagból készülnek, hogy minél jobban ellenálljanak a körülményeknek. Ez az UV sugárzás, a jégeső, a madárürülék, a szél, a csapadék, a hideg és a meleg. Ezen a földrajzi szélességen előforduló jégesőknek ellenáll, de ha lenne egy szélsőséges időjárás alma nagyságú jéggel, azt már valószínűleg nem bírná ki.
A napelemekről és a hozzá kapcsolódó termékekről a Gépész Holding oldalán talál bővebb információt.
A cikk megjelenését a Gépész Holding támogatta.
Múlt hét szombaton, dél körül borult fel egy Mustang GT Nyíregyházán, a Hunyadi utcában - írja a szon.hu. A balesetről a mögötte közlekedő autós fedélzeti kamerája felvételt is...