Néhány év után feltámadt egy híres magyar élelmiszermárka

Hat éve még a létért küzdött a gyulai húsipar, 2018-ban azonban már hatmilliárd forintot meghaladó árbevételt ért el a város tulajdonában lévő Gyulahús Kft., amely a felszámolás sorsára jutott húskombinát termelését élesztette újjá. A 2013-as indulása óta nyereséges cég jelentős forgalomnövekedéssel tudta megünnepelni a gyulai kolbászkészítés 150. évfordulóját, és újabb beruházásokra készül.
K. Kiss Gergely, 2019. január 11. péntek, 13:07
Fotó: Napi.hu

A Gyulahús az egyik legnagyobb múltra visszatekintő hazai húsüzem, az itt gyártott Gyulai kolbász pedig az egyik legrégebbi, ma is létező magyar márka. Néhány évvel ezelőtt azonban nem sok hiányzott ahhoz, hogy a Gyulait gyártó üzem ne érje meg a 150. születésnapját. 2012-ben felszámolás sorsára jutott a húskombinát - emlékeztet közleményében a társaság.

A Gyulai megmentésére a város létrehozta a Gyulahús Kft.-t, a kormány 1,8 milliárd forintos támogatásából megvásárolta az üzemet, a berendezéseket, valamint a márkát, majd az új cég keretei között újra felfuttatta a termelést.

A Gyulahús a kezdetektől nyereségesen működik, meg tudta őrizni a dolgozók munkahelyét, jelenleg 320-330 munkatársat foglalkoztat. Az első év 3,8 milliárd forintos árbevételét 2017-re 5,7 milliárdra növelte, és az előzetes adatok szerint 2018-at várhatóan hatmilliárd forintot meghaladó forgalommal zárta. Ez azt jelenti, hogy a felszámolásból megmentett gyár hat év alatt több mint 50 százalékkal tudta növelni az árbevételét.

A forgalom nagyobb részét adó belföldi értékesítés a piaci átlag fölött nőtt, az export korábbi években stabilan 900 millió forint körüli összegét pedig 20 százalékkal tudták emelni. A kivitel legnagyobb része Nagy-Britanniába és Csehországba kerül, de egyre jobban teljesít a német piac is - idézik Daka Zsolt ügyvezető igazgatót, aki megalakulása óta irányítja a Gyulahúst. Külföldön a 2013-ban a hungarikumok közé választott Gyulai kolbász, valamint a szalámi a legnépszerűbb termékük, míg belföldön ezeken felül például a Gyulai májas is kiemelkedően népszerű a fogyasztók körében.

A kolbász- és szalámigyártás ma is az eredeti, Stéberl-féle üzemben történik hagyományos technológiák alkalmazásával, míg a májas, a virsli és a felvágottak a 2010-ben átalakított másik gyulai gyárban készülnek. Mindkét üzemben folyamatos a termékfejlesztés, fontos szempont, hogy az új termékek is beilleszthetők legyenek a táplálékallergiában szenvedők étrendjébe - értékelnek.

A húsiparba a termelés, a munkahelyek és a tradíció megmentése érdekében beszálló Gyulai Önkormányzat hosszú távú befektetésként tekint a Gyulahúsra, amit az is mutat, hogy a képződő nyereségnek (2017-ben 305 millió forintnak) a jelenetős részét évről-évre visszaforgatja a cégbe, így a vállalat az elmúlt időszakban folyamatosan korszerűsíteni tudta a gyártását.

A Gyulahús termékeinek számos hazai elismerése mellett a Gyulai Kézműves Vékony Kolbász két aranycsillagot kapott a világ egyik legelismertebb minősítő szervezete, a brüsszeli székhelyű The International Taste & Quality Institute (iTQi) tesztjén.

A Gyulahús Kft. számokban (millió forint)
Megnevezés20132017
nettó árbevétel33875740
adózott eredménye27274
jegyzett tőke830853
saját tőke8572285
Forrás: Cégközlés

HOZZÁSZÓLÁSOK