Nem elég magyarosch a 400 milliós brókerfilm

Angelusz Iván producert negyedik filmje, az Overnight kapcsán kérdeztük a hazai filmfinanszírozás helyzetéről.
Pápai Csaba, 2007. október 20. szombat, 13:47
Fotó:

Angelusz Ivánt 2006-ban a Magyar Filmszemle produceri díjjal jutalmazta a Hajdu Szabolcs rendezte Fehér tenyér kapcsán. A film mind külföldön, mind itthon sikeresnek és jól eladhatónak bizonyult, hazánkban mintegy 60 ezer nézőt vonzott a mozikba.

Angelusz műhelye, a 2002 októberében alapított Katapult Film a SchmidtzKatze Filmkollektiv hallei produkciós irodával közösen legutóbb azonban olyan új mozi készítésénél bábáskodott, amelynek külföldi eladhatósága épp attól válik kérdésessé, hogy az elvárásokkal ellentétben kevésbé magyar, mint amennyire globális - mind a problémafelvetése, mind ábrázolásmódja tekintetében. Angelusz szerint a német partner kevesli a magyar sztereotípiákat az Overnightban, ami egy stilizált tőzsdei spekuláción, egy overnight ügyleten keresztül viszi filmre a 21. századi ember létkérdését: kő, papír, vagy olló?

A Török Ferenc rendezte Overnight személyes húrokat is pendít a filmrendezői ambíciókkal megáldott Angelusz Ivánnál, aki a kilencvenes évek során vagyonkezelési - privatizációs - kárpótlási jegyek hasznosításával, később pedig magánbefektetőként értékpapír-kereskedelemmel foglalkozott. Angelusz elmondása szerint már régóta fontolgatta egy magyar tőzsdefilm elkészítésének gondolatát, a magyar "tőzsde aranykorának" és a mögötte meghúzódó agresszív valóságnak - a brókerek mindennapjainak - filmre vitelét, amikor találkozott a filmiparba őt bevezető Török Ferenccel.

A Katapult Film közfinanszírozásért felelős ügyvezetőjét a film kapcsán a magyar filmipar finanszírozási rendszeréről is kérdeztük. Mint elmondta, a magyar nagyjátékfilm folyamatosan kinő a finanszírozás keretei közül. Míg az Overnight kicsit több, mint 400 millió forintból készült el, Hajdu Szabolcs jelenleg munkálatok alatt lévő új filmjének, a Bibliotheque Pascalnak alapköltségvetése már 5-600 millió forint, de a közfinanszírozás lehetőségei nem nőnek arányosan a filmgyártás költségeinek emelkedésével.

Magyarország még mindig olcsónak számít a filmkészítők szemében, annak ellenére is, hogy éppen a kedvező áraink miatt beáramló megrendelések új igényeket támasztanak, és egyúttal folyamatosan felfelé nyomják a szervizmunka költségeit. Angelusz meglátása szerint a magyar filmgyártóknak szükségük van a külföldi partnerek bevonására. Az Overnight, amennyiben teljes egészében Magyarországon gyártják le - mondta a producer - elkészíthető lett volna 270-300 millió forintból, ám ennyi pénzt nem lehetett volna idehaza összeszedni. Így a berlini és hallei központú SchmidtzKatze Filmkollektiv bevonásával, és a hang-utómunka Németországba telepítésével oldották meg a feladatot, sőt a film zeneszerzői - Denis Moritz és Eike Hosenfeld - is németek voltak.

Az Overnight kapcsán sokáig kérdéses volt, hogy az overnight-ügylet távol-keleti helyszíne hol legyen. Angeluszéknak megállapodásuk volt egy szingapúri produkciós irodával, ám a partner bebukott, így Indiát, pontosabban a Bollywoodnak - Ázsia legnagyobb filmes központjának, a kelet Hollywoodjának - is otthont adó Mumbait (Bombay) választották. A helyszín több szempontból is tökéletesnek bizonyult. Egyrészt olcsó infrastruktúrával rendelkezett - a külföldi forgatás költségei mindössze 30 millió forintot tettek ki -, másrészt rendkívül látványosra sikeredtek az indiai szervizcég közreműködésével felvett mumbai jelenetek.

HOZZÁSZÓLÁSOK