A Napi Gazdaság hétfői számának cikke

Egyes szakmai és kormányzati körökben többen arra számítottak, hogy az autóiparnak, főleg a Mercedes tavaly átadott kecskeméti gyárának jelentős szerepe lehet a GDP-zsugorodás mérséklésében. A várakozások azonban túlzóak, megalapozatlanok voltak, és ezeket már az évközi számok is alátámasztották. Azért sem lehetett nagy reményeket fűzni az autóiparhoz, mert a kecskeméti üzemben csak márciusban kezdték el a termelést, ami fokozatosan épült fel, s bár így is a tervezettnél több, de "mindössze" körülbelül negyvenezer B-osztályú modell készült el az új gyárban. Az Audi és a Suzuki autógyártása eközben stagnált 2012-ben, így ez a néhány tízeres plusz nem tudta kompenzálni az ipar egyéb területein bekövetkezett csökkenést.

Az elmúlt évben tehát még csak a termelés kezdeténél tartottak az üzemben, aminek azonban újabb lendületet adott, hogy 2013 januárjában megkezdődött a második magyar Mercedes, a CLA sorzagyártása. Azt egyelőre nem tudni, hogy idén pontosan hány autó készülhet az évi 100−120 ezres kapacitással rendelkező üzemben, de az új modellnek köszönhetően minden bizonnyal több, mint 2012-ben, aminek hatása viszont más erőteljesebb lehet az idei GDP-re. Ráadásul a CLA modell gyártásának beindulásával 17-ről 25-re növekedett az üzem magyarországi beszállítóinak száma, ami szintén javíthatja a makrogazdasági mutatókat.

A Mercedes kecskeméti gyára tehát idén valamelyest már erősebb hatással lehet a GDP-adatokra, míg az Audi új győri gyárának termelése még kevésbé, hisz itt is töredék évvel indul az új gyár termelése. Győrben, az Audi Hungaria Motor Kft.-nél eddig a növekvő motorgyártás mellett az oda szállított autóalkatrészeket szerelték össze, az elmúlt évben összesen több mint 33 ezer autó hagyta el a szalagot. Az új gyár megépítésével nemcsak jármű-összeszerelési kapacitását növeli az Audi Hungaria Motor Kft., hanem az új prés- és karosszériaüzem, valamint a lakkozó megvalósításának köszönhetően teljes gyártási folyamatot lefedő járműgyárrá bővül. Az új járműgyár megvalósításának utolsó simításait végzik, hogy az A3-as új változatának sorozatgyártását az ütemtervnek megfelelően − információink szerint az év második felében − megkezdhessék. A járműgyártó kapacitás 2013-tól évi 125 ezer egységre nő, ez a beszállítói volumen bővülését eredményezheti, hiszen az eddigiekhez képest a jövőben több autó készülhet Győrben. (A VW konszern tavalyi magyarországi beszerzése meghaladta az 1,5 milliárd eurót. Az Audi Hungariának félszáz magyarországi cég szállít be alkatrészeket a győri sorozatgyártáshoz.) Idén várhatóan tehát még csak néhány ezerrel vagy tízezerrel több Audi készül majd Győrben, mint az elmúlt évben, aminek tehát nem lesz számottevő hatása az idei GDP-adatokra, érezhető eredmények csak 2014-től várhatók.

Hullámzó volt a tavalyi termelés a Magyar Suzuki Zrt. esztergomi gyárában, ahol az év utolsó hónapjaiban kettő helyett egy műszakban dolgoztak. Idén azonban visszaálltak a régi termelési rendre és Esztergomban is új modellel állnak elő, aminek köszönhetően idén itt is növekszik valamelyest a termelés. Tavaly 155 ezer autót készítettek a Suzuki gyárban, 2013-ban pedig − az év második felében bevezetendő új középkategóriás modellnek is köszönhetően − összesen 180 ezer autó gyártását tervezik. A 25 ezres növekedés azonban szintén nem lesz jelentős hatással az idei GDP-re, ez is csak egy évvel később éreztetheti majd hatását.