Nem jött be a kormány számítása - várni kell a Mercedesre

A Mercedes új kecskeméti gyárának termelése még nem sokat lendített a tavalyi GDP-adatokon, idén ugyan növekszik a magyarországi autógyárak összteljesítménye, de érdemi hatásuk csak 2014-től lehet a makrogazdasági mutatókra.
Diószegi József, 2013. március 11. hétfő, 17:29
Fotó: Napi.hu

A Napi Gazdaság hétfői számának cikke

Egyes szakmai és kormányzati körökben többen arra számítottak, hogy az autóiparnak, főleg a Mercedes tavaly átadott kecskeméti gyárának jelentős szerepe lehet a GDP-zsugorodás mérséklésében. A várakozások azonban túlzóak, megalapozatlanok voltak, és ezeket már az évközi számok is alátámasztották. Azért sem lehetett nagy reményeket fűzni az autóiparhoz, mert a kecskeméti üzemben csak márciusban kezdték el a termelést, ami fokozatosan épült fel, s bár így is a tervezettnél több, de "mindössze" körülbelül negyvenezer B-osztályú modell készült el az új gyárban. Az Audi és a Suzuki autógyártása eközben stagnált 2012-ben, így ez a néhány tízeres plusz nem tudta kompenzálni az ipar egyéb területein bekövetkezett csökkenést.

Az elmúlt évben tehát még csak a termelés kezdeténél tartottak az üzemben, aminek azonban újabb lendületet adott, hogy 2013 januárjában megkezdődött a második magyar Mercedes, a CLA sorzagyártása. Azt egyelőre nem tudni, hogy idén pontosan hány autó készülhet az évi 100−120 ezres kapacitással rendelkező üzemben, de az új modellnek köszönhetően minden bizonnyal több, mint 2012-ben, aminek hatása viszont más erőteljesebb lehet az idei GDP-re. Ráadásul a CLA modell gyártásának beindulásával 17-ről 25-re növekedett az üzem magyarországi beszállítóinak száma, ami szintén javíthatja a makrogazdasági mutatókat.

A Mercedes kecskeméti gyára tehát idén valamelyest már erősebb hatással lehet a GDP-adatokra, míg az Audi új győri gyárának termelése még kevésbé, hisz itt is töredék évvel indul az új gyár termelése. Győrben, az Audi Hungaria Motor Kft.-nél eddig a növekvő motorgyártás mellett az oda szállított autóalkatrészeket szerelték össze, az elmúlt évben összesen több mint 33 ezer autó hagyta el a szalagot. Az új gyár megépítésével nemcsak jármű-összeszerelési kapacitását növeli az Audi Hungaria Motor Kft., hanem az új prés- és karosszériaüzem, valamint a lakkozó megvalósításának köszönhetően teljes gyártási folyamatot lefedő járműgyárrá bővül. Az új járműgyár megvalósításának utolsó simításait végzik, hogy az A3-as új változatának sorozatgyártását az ütemtervnek megfelelően − információink szerint az év második felében − megkezdhessék. A járműgyártó kapacitás 2013-tól évi 125 ezer egységre nő, ez a beszállítói volumen bővülését eredményezheti, hiszen az eddigiekhez képest a jövőben több autó készülhet Győrben. (A VW konszern tavalyi magyarországi beszerzése meghaladta az 1,5 milliárd eurót. Az Audi Hungariának félszáz magyarországi cég szállít be alkatrészeket a győri sorozatgyártáshoz.) Idén várhatóan tehát még csak néhány ezerrel vagy tízezerrel több Audi készül majd Győrben, mint az elmúlt évben, aminek tehát nem lesz számottevő hatása az idei GDP-adatokra, érezhető eredmények csak 2014-től várhatók.

Hullámzó volt a tavalyi termelés a Magyar Suzuki Zrt. esztergomi gyárában, ahol az év utolsó hónapjaiban kettő helyett egy műszakban dolgoztak. Idén azonban visszaálltak a régi termelési rendre és Esztergomban is új modellel állnak elő, aminek köszönhetően idén itt is növekszik valamelyest a termelés. Tavaly 155 ezer autót készítettek a Suzuki gyárban, 2013-ban pedig − az év második felében bevezetendő új középkategóriás modellnek is köszönhetően − összesen 180 ezer autó gyártását tervezik. A 25 ezres növekedés azonban szintén nem lesz jelentős hatással az idei GDP-re, ez is csak egy évvel később éreztetheti majd hatását.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

v69zsolt, 2013.03.11 20:53

Lám, lám Gyurcsány és Bajnai lábában kapaszkodik az Orbán/Matolcsy gazdaság politika!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

ezusthaju, 2013.03.11 19:57

A német cégek hozzák a válság előtti szintet. A Mercedesnél nem lehet tudni mert ő akkor még nem termelt, de most a GDP 7-7,5%át adja. A tisztán magyar ipar (nem beszállító és nem is export) hát az jelenleg 0 egy jó nagy nulla.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Kotkodus, 2013.03.11 19:44

@troll: az első két kérdésed teljesen releváns! 25-re nőtt a magyar beszállítók száma, ez önmagában pont semmit nem árul el. kiadnak ilyen adatokat a gyárak?

a harmadik kérdésedre pedig egyszerű a válasz: inkább örülj annak, hogy valami működik ebben az országban! halleluja! guten tag mercedes!

volna esetleg valami alternatív gazdasági javaslatod, amellyel egycsapásra megnövekedne az általános jólét az országban? fel tudnád röviden vázolni? biztos nem te hiszel a csodákban?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

troll, 2013.03.11 18:36

a mercedes jelentős bevételéből hány % a magyar hozzáadott érték?

ez hány %-a a gdp-nek?

miért várunk csodákat?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html