Nem kapott elszámolást?

A forint és deviza hitel- vagy lízingszerződéssel rendelkező fogyasztók akkor is kérhetnek részletes elszámolást pénzügyi intézményüktől, ha tőlük korábban nem vontak el tisztességtelenül költségeket, s így nem kaptak elszámolási értesítőt szeptember végéig, mert szolgáltatójuk e kötelezettségét közlemény közzététele útján teljesítette - adta hírül az MNB.
Napi.hu, 2015. november 16. hétfő, 10:40
Fotó: Napi.hu

Több fogyasztói megkeresés is érkezett az MNB-hez és a Pénzügyi Békéltető Testülethez már konkrét kérelem formájában arra vonatkozóan, hogy azon forint és deviza hitelesek kérhetnek-e részletes elszámolást, akiknél pénzügyi intézményük nem emelte meg tisztességtelenül a kamatot, díjat vagy a költséget és ezáltal nem keletkezett tisztességtelenül elvont összeg. Nekik ugyanis emiatt az elszámolási szabályok szerint (58/2015 MNB rendelet) sem visszajáró összeget, sem elszámolási értesítőt nem kellett kapniuk postai úton az elszámolás 2015. szeptember 30-ig tartó teljesítése során.

Az MNB-rendelet értelmében azoknál a korábban már szerződésszerű teljesítéssel megszűnt - jellemzően rövid futamidejű, fix költségű - fogyasztói kölcsönszerződéseknél, ahol semmiféle kötelezettség nem maradt fenn és a szerződés ideje alatt tisztességtelen kamat-, díj-, költségemelés sem volt, nem kell külön értesítő levelet küldeni. E szerződéseknél a pénzügyi intézmények az elszámolásról a honlapjukon, illetve ügyfélszolgálati helységeikben közzétett közleményben tájékoztathatják az ügyfeleket.

A jegybank álláspontja szerint azonban az elszámolás ily módon történő teljesítése a fogyasztók jogait nem csorbíthatja. Ennek megfelelően az érintett ügyfelek - amennyiben igénylik - ez esetben is kérhetik a részletes elszámolást és annak birtokában és ismeretében tehetnek írásbeli panaszt az elszámolás kapcsán, majd akár jogorvoslatot is kérhetnek a Pénzügyi Békéltető Testületnél.

A pénzügyi intézmények az elszámolásról készített részletes kimutatást az ügyfél kérésére - és választása szerint - elektronikus úton vagy nyomtatott formában 5 munkanapon belül ugyanúgy kötelesek díjmentesen rendelkezésre bocsátani, mint minden más esetben.

Elektronikus formában történő adatszolgáltatás választása esetén a pénzügyi intézmények úgy is eleget tehetnek kötelezettségének, hogy saját (vagy adatvédelmi szempontból megfelelő egyéb) internetes felületen teszik elérhetővé a részletes kimutatást. Ha a fogyasztó nyomtatott formában és postán kéri az elszámolási részletes kimutatását, azt a pénzügyi intézménynek 5 munkanapon belül postáznia is kell.

Az MNB a részletes elszámolás megküldésével kapcsolatos kötelezettséget illetően hivatalos álláspontjáról írásban tájékoztatta a Magyar Bankszövetséget is - írta a jegybank.

HOZZÁSZÓLÁSOK