Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A hatósági engedélyezési eljárás elhúzódása miatt nem kezdhette meg az utasok szállítását a Sólyom Hungarian Airways. Vágó József a Napi.hu-nak elmondta, hogy bár az első három gép lefestve, útra készen áll egy angliai légi bázison, továbbra is bizonytalan, hogy mikor érkeznek Budapestre.

A magyar magánlégitársaság vezetője szerint az engedélyezéshez szükséges iratokat és dokumentumokat már jó ideje beadták és az illetékeket is befizették, de a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalától eddig semmilyen értesítést nem kaptak arról, hogy mikor kerülhet sor a hatósági átvételre, a lajstromozásra, ezzel együtt pedig a Boeingek Budapestre repülésére. A Sólyom egyébként hetente egy gépet tudna átvenni és üzembe állítani Vágó József szerint.

A késedelem okát tudakolva küldünk írásbeli kérdést Farkas Andrásnak a Légügyi Hivatal vezetőjének. Nevében egy   főosztályvezető írt vissza, választ ígérve, de mindezidáig nem érkezett meg. Szakmai körökben úgy tudják, hogy a hivatal "gáncsoskodásának" igen egyszerű oka van: néhány alapvetően fontos dokumentum hiánya illetve hiányossága. Ezek közül a leglényegesebbnek a légitársaság finanszírozására szóló biztosítékok hiánya tűnik. Két héttel ezelőtt Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke úgy nyilatkozott, hogy nem látni, mikor tudják kiadni a működési engedélyt. A légitársaság május végén nyújtotta be az ehhez szükséges első dokumentumot, de az érdemi engedélyeztetés csak július közepén kezdődött el. A hatóságnak - normál esetben - kilencven napja van arra, hogy kiadja az engedélyt, itt azonban rendre hiánypótlást kell kérniük, s ma már szinte napi kapcsolatban vannak a céggel.

Nem tudni, hogy az első gépet mikor követik a többiek.
Kép: MTI

A cég első embere augusztus végén a Napi.hu-nak még azt mondta, hogy az első charterjárat szeptember közepén indul, s az erre szóló jegyeket már eladták. (A közelekedési hatóság elnöke úgy véli, a Sólyom időnként előrerohant a kommunikációjával.) A cég júliusi, nemzetközi sajtótájékoztatója után az Európai Bizottság rendre tájékoztatást kér a hatóságtól a Sólyom kapcsán. A cég kommunikációja nincs teljesen összhangban a befektetőkkel kapcsolatban sem, pontosabban azzal, amit a hatóság tud erről. Ekkor kifejtette azt is, hogy az online jegyértékesítési rendszer elkészült és bevetésre vár - mindezidáig azonban ez sem működik vagy legalábbis nem érhető el. A menetrendszerű járatok beindítását szintén az ősz első hónapjára ígérték, eddig azonban semmi jele ennek, azaz ezek a tervek bukni llátszanak.

Ugyanakkor a cég pilótáinak és utaskísérőinek képzése itthon és Angliában is folyik, ami arra utal, hogy előbb vagy utóbb mégis beindulhat a cég. Repülésügyben tapasztalt szakértők szerint ugyanakkor az idő múlásával egyre kisebb a remény, hogy erre még az idén sor kerül. Az őszi-téli szezon ugyanis kifejezetten kedvezőtlen járatok indítására.

Vágó József kérdésünkre elmondta, hogy a Sólyom légitársaság jelenleg 100 százalékban magyar tulajdonban van - ez a korábban bejelentett hat gép üzembe állítására és működtetésére vonatkozik. A tervekben szereplő 50 gépes flottához ománi és dubaji pénzügyi források állnak rendelkezésre, hitel vagy tulajdonrész-vásárlás formájában. Ezeket eddig nem hívták le - erősítette meg Vágó.