A Napi Gazdaság cikke

Tavaly csökkent a középkategóriás, 100-200 ezer forintos utak iránti kereslet - mondta a Napinak Komora Zoltán, az IBUSZ turisztikai igazgatója. Kevésbé esett vissza a magasabb árfekvésű utak iránti kereslet, miközben erőteljesen nőtt a 100 ezer forintnál olcsóbb termékeké.

Idén 10 százalékkal nő a buszos utak száma, de Komora szerint ez nem a repülős utak forgalmát csökkenti. Mára nagyon lerövidült az utazásokkal kapcsolatos döntési idő: sokan csak az utolsó pillanatban határoznak, hogy és hova indulnak. A korábban kedvelt 10-11 nap helyett egyre inkább a 8 nap 7 éjszakás programok iránt növekedett meg a kereslet.

Az IBUSZ csökkentette járatai számát, például törölte kínálatából a debreceni indulást. Így a tavalyi heti 18 helyett idén nyáron 14 járatot indít, a korábbinál több férőhellyel. Idén először hirdettek úgynevezett first minute előfoglalási kedvezményt, az április 30-ig tartó akciónál 20-30 százalékos árelőnyt érhetnek el az előre foglalók, akik a garantált ár miatt az árfolyamkockázatot is kivédik.

Zám Tibor, a Best Reisen cégvezetője szerint tavaly némi növekedést sikerült elérniük, idén pedig a szinten tartás - esetleg némi növekedés - a cél. A piacon ugyanis még nem kezdődött érdemi konszolidáció, rengeteg az instabil, likviditási gondokkal küzdő iroda, utazásszervező és -közvetítő. Óriási a túlkínálat, irreális a lekötött charterek száma. A legnagyobb charteres utazásszervezőkre ugyanakkor a visszafogott, óvatos tervezés jellemző: e körben megindult az együttműködés. Irodájuk az idei szezonban heti húsz saját charterjáratot tervez - köztük a legnépszerűbb helyekre debreceni indulással is.

A szakember szerint néhány régi tendencia folytatódik: gyengülő elő- és utószezon, csökkenő nyereségtartalom, romló likviditási helyzet, piaci túlkínálat, irreálisan nyomott árak. Csakhogy a first minute típusú utaknál a touroperátorok egy része reális alatti árral jelent meg: az utasok elcsábulnak, az értékesítők jó része pedig nem hívja a figyelmüket a veszélyre. Ezzel együtt a Best Reisen nem számol nagymértékű árfolyam-ingadozással, aggasztónak tartják viszont az üzemanyagárak és az erre is ható dollárárfolyam tartós emelkedését, miközben a tervezést nehezíti, hogy a választások eredménye is várhatóan kihat majd a pénzpiacokra.

Tavaly az utasszám 30 százalékkal csökkent, az idén viszont enyhe növekedést várok - mondta Gyerő Krisztina, a Magyar TUI cégvezetője. Véleménye szerint néhány, agresszív növekedést előirányzó iroda kivételével mindenki óvatosan tervez és nagyjából a tavalyi forgalommal számol. A TUI 14 desztinációba repül; jellemzően nem saját gépekkel, hanem más járatokon vásárolt helyekkel biztosítják az árualapot.

Az árgaranciát hirdető iroda cégvezetője szerint egyre kisebb azok száma, akik továbbra is vevők az előfoglalási akciókra, mert sokan nem tudnak vagy mernek előre tervezni. A last minute ajánlatokból azonban nem lesz túlkínálat, mert az irodák nem növelték jelentősen a kapacitásokat. Az úticélok közül Antalya továbbra is sláger, Bulgária és Tunézia is nagyon vonzó, miközben Andalúziában a Costa Del Solon egyedi ajánlattal jelentek meg.

A január-februári foglalások alapján a piac lassú növekedésére számít Tarnóczi Barna, a Tensi ügyvezetője, az iroda minden szegmensben két számjegyű növekedési célt tűzött ki maga elé. A tengeri hajós utaknál az átlagnál is jóval nagyobb a bővülés. Miközben nő az előfoglalások aránya, az üzemeltetés stabilitása miatt a Tensi nem alkalmaz last minute akciókat. Ennek szellemében a charterpiacon is ésszerűsítette kínálatát, miközben új termékek bevezetésébe kezdett. A szakember szerint a forint árfolyama most megfelelő a kiutaztatók számára, miközben a stabil külföldi partnereknél érezhető árengedményt lehetett elérni a nyári szezonra.

Szintén optimista Gyarmati Ferenc, az Aeroviva ügyvezető igazgatója, aki szerint a kellő odafigyeléssel megszervezett, korrekt minőségű utak a válságban is jól fogynak, manapság elsősorban akciós áron. Az Aeroviva néhány héttel ezelőtt indította be firstminute-kampányát, amely nem várt sikert hozott. Az Aeroviva átvállalja az árfolyamváltozás kockázatát is.

A 2004 óta kiutazással foglalkozó Green Travel tavaly minden mutatóban rekordot ért el - mondta a Napinak Kormány Péter értékesítési vezető. Mindezt úgy, hogy közben átlagáraik emelkedtek, elérve a 170 ezer forintot. A Törökországra specializálódott iroda prémium utaskört tudott magához vonzani azzal, hogy meglátta azt a piaci rést, ahol a rendkívül széles kínálat még a drágább, de minőségi hotelkínálattal is újabb utasok számára jelentett vonzerőt. Újdonságként Debrecenből is indítanak járatokat és a kereslet növekedése okán 10-11 éjszakás utakat is hirdetnek.

Pálinkás Tamara, a Vista üzletfejlesztési vezetője óvatos derűlátással várja az idei szezont. Tavaly, aki csak tehette, a nehéz gazdasági körülmények ellenére is ragaszkodott az évi egy nyaraláshoz, a "második" útról viszont már sokan kénytelenek voltak lemondani. Az úti céloknál a hangsúly Európára került. A klasszikus nyaralódesztinációk továbbra is népszerűek, a Vistánál egy ideje igen kedvelt Ausztria is, nemcsak télen. Az iroda 2009-ben is jelentősen növelni tudta értékesített tengeri hajóútjainak számát. Az utazók bármilyen kedvezménynek örülnek - mondta Pálinkás. Sokan az utolsó pillanatban foglalnak, nemcsak a last minute kedvezmények miatt. Szilveszteri útjaikra például még december 28-án is nagy volt az érdeklődés.

Tavaly a charterpiac mintegy 30 százalékkal zsugorodott - tudtuk meg Szvoboda Jánostól, a Neckermann cégvezetőjétől. Emiatt idén az utazásszervezők többsége megfontoltabban tervezi kapacitásait. Irodájuk a Budapestről induló majdnem minden charterdesztináción jelen van - vagy önálló lánccal vagy más irodákkal közösen bérelt járatokon. Több touroperátor kiesése után ugyanis az irodák törekednek az együttműködésre. Szvoboda szerint utasaik, főleg törzsutasaik, szeretik a first minute kedvezményeket. Eközben a last minute szegmensben utazók száma a bizonytalanság miatt növekedett.

Meichl Zoltán