Nagyjából 2011 nyara óta - amióta a hagyományos üzemanyagok ismét jelentős drágulásnak indultak, a különböző, átalakítást végző műhelyek forgalma irgalmatlanul megnőtt, esetenként több hónapos várólisták alakultak ki - fogalmazott lapunk kérdésére Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke. (Az MGKKE tagja az Európai gázautó egyesületnek, az NGVA-Europe-nak.)

Idén is folytatódott az emelkedő trend, és bár még nem történt meg a valódi áttörés, az árkülönbség egyértelműen érezteti hatását - közölte Szirmai Zoltán, a piacvezető Prímagáz Zrt. vezérigazgatója. A korábbi csökkenés után 2010-ben állt be fordulat a piacon, ebben az évben hat, 2011-ben pedig nyolc százalékkal növekedett az autógáz forgalma a társaság korábbi közlése szerint. A kőolaj lepárlásából keletkező lpg (cseppfolyós propángáz, avagy pb) mellett a cng (compressed natural gas - sűrített földgáz) használata is terjed, noha még mindig nem áll rendelkezésre elegendő nyilvános töltőállomás, szép számmal akadnak viszont privát használatban üzemelő kutak - tette hozzá Domanovszky.

Az autógáz fokozódó népszerűségét egyértelműen a benzinhez, gázolajhoz viszonyítva alacsony árszint magyarázza. Míg a 95-ös benzin és a gázolaj ára még a többszöri csökkentés után is közelíti a 420 forintot, addig az lpg literjét - amelyből többet is fogyaszt az autó - körülbelül 230 és 260 forint között tankolhatjuk az ország több mint 600 kútján. A járművek gázüzeművé alakítására fordított 200-250 ezer forintos összeg úgy 20-25 ezer kilométer megtétele után, akár már egy-két év alatt is megtérülhet Szirmai Zoltán szerint. A "gázosítási kedvet" fokozzák a közelmúltban enyhült jogszabályok is, amelyek alapján a pb-gázzal működő korszerű autókat már nem korlátozzák a parkolóházakba hajtásban.

Merre mehet az ár, jön-e adóemelés?

Az autógázárakat három fő tényező alakítja: a világpiaci árak mellett a dollár/forint árfolyam, illetve a piaci verseny befolyásolja leginkább, hogy az autósoknak mennyit kell fizetniük a töltőállomásokon - fogalmaz Szirmai. Az árak egyébként nagyjából együtt mozognak a benzin- és dízel áraival, bár a piac sajátságai miatt azoknál ritkábban, jellemzően havonta módosulnak, így kisebb késéssel követik a trendet. Ennek megfelelően a legutóbbi alkalommal 6-8 forinttal olcsóbb lett az autógáz is. Igaz, a benzinhez hasonlóan itt is 20-30 forintos különbség lehet az egyes kutak kínálata között.

Az Európai Unión belül a hazai lpg-árak közepesen magasnak számítanak, a tagországok többségében azonban alacsonyabbak a tarifák. Nagy-Britanniában, vagy Írországban például 300 forint fölött alakulnak az átszámított átlagos árak, míg Lettországban és Spanyolországban 200 forint alatt is tankolhatunk autógázt.

Nem szabad megfeledkezni egy további faktorról, mégpedig a jövedéki adóról sem. A cng-re jelenleg nulla százalékos jövedékiadó-kulcs vonatkozik, miután az EU-elvekhez igazodva a magyar állam is szeretné jobban elterjeszteni ezt az üzemanyagtípust, amihez a kapcsolódó, kiterjedt infrastruktúra fejlesztése is elengedhetetlen. Ezt a célt a cng dízelhez viszonyított hatalmas emissziós, azaz környezetvédelmi előnye is motiválja, de az európai olajfüggés mérséklése is létszükséglet. A közlekedésben mintegy 90 százalékos arányt képviselnek a kőolajtermékek, ami életveszélyes helyzet, hiszen az európai közlekedés megállhat az olajellátás szünetelésével - fogalmazott a közlekedésmérnök. (Magyarország viszont mind kőolaj, mind földgáz tekintetében is külső forrástól függ, mindkét energiahordozót alapvetően Oroszországból szerezzük be. A szerk.)

Az lpg-re vonatkozó jövedékiadó-terhelés mértéke 180 euró tonnánként, ami kilogrammonként körülbelül 50 forintot jelent. A következő években, 2018-ig nem kell emelni a terhelést, de arra is van esély, hogy ezután 2030-ig hatályban marad a kedvezményes kulcs. Tavaly áprilisban az Európai Bizottság még azt javasolta, hogy 2018-ig jelentősen, az akkor érvényes szint négyszeresére emeljék gáznemű hajtóanyagok minimális jövedékiadó-tartalmát, az lpg esetében 500 euró/tonnára, a földgáz esetében pedig 10,7 euró/GJ-ra.

Amint arról beszámoltunk, egy tavaly őszi kormányrendelet szerint a cng hajtóanyag kedvezményes jövedéki adó kulcsát (0 százalék) a jövőben is fenn kell tartani, ám a jóval elterjedtebb lpg ügyében nem született ilyen elhatározás. A bioetanol közelmúltbeli jövedékiadó-emelése kapcsán ezért azt kérdeztük a fejlesztési tárcától, hogy tudomásuk szerint az lpg esetén számíthatunk-e hasonló lépésre. Cikkünk kiadásáig nem kaptunk választ.

Többen beszállnának az üzletbe

A piacon verseny van, és az utóbbi időben valami pezsgés is megindult; több nemzetközi töltőállomás-üzemeltető is fontolgatja, hogy növeli az autógázt is értékesítő kutak számát. A Prímagáz is igyekszik szélesíteni partnerei körét, emellett újabb gáztöltőállomások nyitását is tervezi.

A gépkocsik kettős (benzin-gáz) üzeművé történő átalakításával kapcsolatban beszéltünk az egyik nagyobb műhely vezetőjével, aki elmondta, hogy az első félévben tavalyhoz képest lényegében megkétszereződött az átalakítások száma. Tapasztalatai alapján a gázautózás térnyerését leginkább az fékezi, hogy az emberek bizonytalanok a jelenlegi kedvező árarányok tartós megmaradását illetően.

Az átalakítás iránti érdeklődés meredeken, mintegy 50-100 százalékkal megugrott az elmúlt évben az autósok körében - tudtuk meg Falk Zsigmondtól, az Eco-Jet Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. autógáz szerviz ügyvezetőjétől, aki más műhelyeknek is intézi az átalakítások engedélyezését, így van rálátása a területre. Korábban a szervizek olykor jelentős akciókat voltak kénytelenek bevetni az ügyfelek figyelmének felkeltése érdekében. Az érdeklődők köre nagyrészt magánszemélyekből áll, a céges ügyfelek száma enyhén emelkedett. Az autógáz növekvő népszerűségét kihasználandó számos olyan műhely is felvette szolgáltatásai közé a gázüzeművé alakítást, amely korábban nem foglalkozott ezzel. A benzinárak idei áprilisi tetőzését követő csökkenésnek köszönhetően májusban megtorpant az átalakítások számának növekedése, majd a nyári holtszezonban korábbinak mintegy harmadára esett vissza. A szakember szerint részben azért is, mert ilyenkor inkább nyaralásra megy a háztartások pénze; várakozásai szerint ősszel valamelyest ismét élénkülhet a forgalom.

Csökkent az új autók széndioxid-kibocsátása az EU-ban. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség friss adatai szerint a 2011-ben a közösség határain belül forgalomba állított 12,8 millió új személygépkocsi egyenként átlagosan 135,7 gramm szén-dioxidot bocsátott ki kilométerenként, ami 3,3 százalékkal elmarad a 2010-ben regisztrált új autók emissziójától.