Lecserélték a decembert a magyar vásárlók

A november versenyre hívta a decembert a kiskereskedelemben - mondta Várkonyi Balázs, az Extreme Digital alapító ügyvezetője. Beszélt a sufniboltosokról, a "mennyiségi" vásárlásról, a magyarok tudatosságáról, valamint a Penny Market-szintű árbevételi célról is.
Csernátony Csaba, 2019. november 10. vasárnap, 14:52
Fotó: Napi.hu - Várkonyi Balázs, az Extreme Digital ügyvezető igazgatója a november 6-i sajtótájékoztatón beszél a cég eredményeiről

Az online kereskedelem évek óta masszív növekedés mutat. Ha csak a KSH statisztikáit nézzük, az internetes és csomagküldéses vásárlások forgalma 2015 óta évente több mint 30 százalékkal növekedett, vagyis az egyre magasabb bázis ellenére is megmaradt a lendületes bővülés.

Fordulat

Várkonyi Balázs, az eMAG online áruházzal egyesülő Extreme Digital alapító ügyvezető igazgatója a Bukszának, a Napi.hu szerkesztőségi blogjánk azt mondta, az online kereskedelem térnyerése átírja a kereskedelmi naptárat.

Eddig a december volt a karácsonyi vásárlások főszezonja a hazai e-kereskedelemben, mostanra azonban már rengetegen novemberben megveszik az ajándékokat, az Extreme Digitalnál pedig már meg is történt a fordulat, azaz a novemberi forgalom meghaladja a decemberit.

Mennyiségre mennek

Várkonyi azt is elmondta, hogy a magyar vásárlók között vannak, akik a magasabb minőséget, a kedvezőbb ár-érték arányú termékeket keresik, de a legtöbben még mindig a "mennyiségre" mennek. Ez elektronikai, háztartási cikkeknél azt jelenti, hogy rászánnak egy adott összeget a termékre, mondjuk egy hűtőgépre 100-120 ezer forintot, vagy egy mosógépre 80-100 ezer forintot, esetleg egy tévére 130-140 ezer forintot.

Az adott intervallumban eső termékek közül a legnagyobbat veszik meg, tehát a legnagyobb hűtőtérrel rendelkező hűtőt, a legnagyobb kapacitású mosógépet vagy a legnagyobb képátmérőjű tévét. Még akkor is, ha esetleg akkora méretű gépre nincs is szükségük, azaz elég lenne egy kisebb, magasabb minőségű termék. Ezen a téren egyébként változás jöhet hosszabb távon, azaz az ár-érték arány fontosabbá válhat Várkonyi szerint.

Sufniboltos tényező

"Az is tény, hogy még mindig rengeteg sufniboltosnak van netes üzlete, amelyek néha irreálisan alacsony áron kínálnak termékeket, de kétséges garanciális, logisztikai háttérrel teszik ezt. Sajnos még őket is sokan választják pusztán az ár miatt, de sokan pórul járnak. A vásárlói tudatosságot tekintve abban viszont egyértelműen látható a változás, hogy egyre több vevő tisztában van a jogaival és lényegesnek tartják például az interneten rendelt termékeknél a visszaküldési lehetőséget. Emellett a kapcsolódó szolgáltatásokat, a kiszállítás minőségét, gyorsaságát" - mondta Várkonyi.

Az Extreme Digital például azért hozott létre saját futárszolgálatot, mert a korábbi partnerek nem tudták garantálni a cég által elvárt szolgáltatási minőséget. Példaként azt mondta: "Ha egy vásárlónak a termékkel ugyan nem volt semmi baja, de elégedetlen volt a kiszállítással, akkor a mi cégünket hibáztatta, nem a futárcéget, pedig nekünk erre nem volt befolyásunk".

300 milliárdos terv

Az Extreme Digital és az eMAG fúziójáról annyit mondott, hogy az október közepén megérkezett GVH-jóváhagyással a legfontosabb lépésen túl vannak. Most jön a tranzakció technikai és jogi zárása: a jövőben a két áruház külön brand alatt fut, de a szolgáltatásokat, logisztikai megoldásokat optimalizálni fogják.

Az fúzióval egy összesen 80 milliárd forintos forgalmú cég jön létre és Várkonyi szerint pár éven belül 300 milliárd forintra növekedhet a bevétel. A 300 milliárd forintos tervezett bevétel a legnagyobb, elsősorban élelmiszereket árusító boltláncok közül a Penny Market szintje, utóbbi boltlánc az országszerte 200 üzletével a Trade Magazin listája szerint 2018-ban 292 milliárd forintos bevételre tett szert, ezzel pedig a nyolcadik legnagyobb kiskereskedelmi cég volt a magyar piacon. Várkonyi szerint a következő időszakban az elektronikai, műszaki cikkek iránti kereslet megmarad, de az Extreme Digital - eMAG várható növekedésben egyre nagyobb szerepet kapnak majd a mindennapos szépségápolási cikkek és tisztítószerek, amelyek a hagyományos boltláncokban megtalálhatóak.

HOZZÁSZÓLÁSOK