Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Egy régi, nem megvalósult üzletet melegített fel a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). A tárca ugyanis egy új magyar nemzeti légitársaság alapításáról tárgyal az orosz Szuhoj repülőgépgyártó képviselőjével.

Bár az "új-Malév" létrehozásáról már két éve szó van - akkor maga a miniszterelnök is szólt ennek szükségességéről -, ám eddig konkrétum nem látott napvilágot. A most megszellőztetett konstrukció szerint az orosz repülőgépgyártó hat új repülőgépet és pénzt is adna a légitársaság létrehozásához. Jevgenyij Andrasnyikov, a Szuhoj polgári repülőgépek gyártásáért felelős vezérigazgató-helyettese szerint a cégnek és Superjet 100-as gépüknek kiváló ugródeszka lenne a magyar nemzeti légitársaság, ugyanakkor megbízható partnerek lennének, nem csak az új vállalat sikereit, hanem a kockázatait is vállalnák.

Nem túl kelendő portéka

A főleg vadászrepülőiről ismert Szuhoj 2000-ben kezdte el tervezni az olasz Alenia Aermacchival közösen a Superjet 100-as regionális, sugárhajtású gépét.  A repülő főbb részegységeit amerikai, német és olasz cégek gyártják, a párizsi légi szalonon mutatták  be  és ott született szándéknyilatkozat 10 darab megvételéről. A megállapodást a Malév utolsó vezérigazgatója, Martin Gauss írta alá (ő ma az Air Baltic egyes számú vezetője.)

A 78-98 utas szállítására alkalmas új típus  2011-ben mutatkozott be az  orosz Armavia flottájában, a korábbi hírek szerint állítólag 368-at adtak el, elsősorban orosz légitársaságoknak. Ez vélhetően tévedés,mert az orosz cég saját adatai szerint 2015 végéig összesen 79 gépet szereltek össze és értékesítettek e típusból.  A orosz gyártó tavaly mindössze 17 darabot adott el és idén is ennyi gyártását tervezi - miközben a gyártókapacitása évi 50 darab.

A Szuhoj Superjet 100-as listaára értesüléseink szerint 25-27 millió dollár, ami kifejezetten vonzó a fejlődő országoknak. A gép egyik példánya Indonéziában egy bemutató repülés közben lezuhant, fedélzetén több tucat turisztikai szakértővel.  Oroszországon kívül csak Mexikóban, az Interjet felségjele alatt repül ez a típus.

Mire lenne jó egy új Malév?

A Napi.hu által megkérdezett szakértők megosztottak a nemzeti légitársaság kérdésében. Déri Tamás, a Malév korábbi vezérigazgatója szerint volna létjogosultsága egy nemzeti légitársaságnak. Elsősorban olyan célpontokba kellene repülnie, ahová a "nagyok" nem: Szentpétervár, a lengyel nagyvárosok és a balkáni régió ideális lehetőség volna. Úgy véli nem az az érdekes, hogy milyen típusú gépekkel kezd üzemelni egy légitársaság, hanem az, hogy a típus gazdaságos legyen. Hosszú távra azonban már mintegy 200 személyes gépek beszerzésében kell gondolkodni. A regionális forgalomban jelenleg a 50-100 személyes gépek az alkalmasak, erre tökéletes az orosz gép.

Elhibázottnak és gazdaságilag is  megkérdőjelezhetőnek tartja az ötletet Turi Ferenc légi közlekedési szakértő. Véleménye szerint az új nemzeti légitársaság mindig a Malév-csőd évfordulóján jelenik meg, ám a megvalósítás realitása magántulajdonban levő és profitorientált cég esetén nulla. Más kérdés, ha az indulásban politikai szempontok is közrejátszanak. Turi szerint ma már nincs olyan piaci rés, amit a Malév 2012 februári csődje után a versenytársak be nem töltöttek volna.

A NFM szerint az orosz repülőgépgyártó által tavaly késő ősszel kezdeményezett egyeztetések kimenetele előre meg nem jósolható. Az együttműködési lehetőségeket a tárca kész megvizsgálni. Konkrétumokról még nem esett szó. Egy új vállalat megalapítása teljes egészében állami forrásokból nem finanszírozható, ahhoz megbízható pénzügyi vagy szakmai befektetőt kell találni.