Pannon: 16 milliós GVH-büntetés a 0 forintos akcióért (bővített)

A GVH 16 millió forintra büntette a Pannont, mert a mobilcég elhallgatta, hogy egy nulla forintos akciója két éves hűségszerződéssel jár. Eddig a T-Mobile kapta a legtöbb büntetést a Versenyhivataltól.
NAPI Online, 2006. november 10. péntek, 11:55
Fotó:

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2006. november 9-i tárgyalásán hozott határozatában megállapította, hogy a Pannon GSM Távközlési Zrt. a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, amikor 2006 első negyedévében egyes reklámjaiban elhallgatta, hogy a fogyasztó új számlás előfizetés vásárlásakor csak két éves hűségnyilatkozat megtétele esetén vehetett részt az adatkártyát 0 forintért kínáló akcióban.

A Pannon GSM Távközlési Zrt. jogsértő magatartásáért 16 millió forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére köteles a testület döntése szerint.

És akkor a részletek annak, aki kíváncsi rá.

A Pannon GSM 2006. január 16. és március 17. között akciót tartott, amelynek keretében 2006. március 17-ig 0 forintos áron kínált egyes, a hordozható számítógépekbe helyezve internethozzáférést biztosító adatkártyákat.

Az akció kapcsán alkalmazott rádióreklámok, nyomtatott sajtóban megjelent reklámok, beltéri reklámok, vásárláshelyi poszterek és szórólapok azt közölték a fogyasztókkal, hogy az adatkártya-akcióban kétféle módon lehet részt venni, azaz kétféle módon lehet 0 forintért a kütyühez hozzájutni: 2006. március 17-ig új számlás előfizetést kell vásárolni vagy 1 éves Mobile Data 500 vagy 1000 csomagot kell megrendelni.

A reklámok tájékoztatása a GVH szerint egyértelmű volt: ha a fogyasztók e két feltétel valamelyikét teljesítik, 0 forintért juthatnak hozzá az adatkártyához. A Pannon GSM azonban elhallgatta az akcióban való részvétel egyik, a reklámokban közöltekhez képest korlátozó jellegű feltételét: ha a fogyasztó új számlás előfizetést vásárol, akkor két éves hűségnyilatkozatot kell tennie.

A GVH nem tudta elfogadni azt a védekezést, hogy a vállalkozás azért nem tett említést reklámjaiban a hűségnyilatkozatról, mert a fogyasztók ismerik a piaci gyakorlatot. A GVH nem vitatta, hogy a kedvezményes árú mobiltelefonkészülékek esetében a szolgáltatók széles köre kér hűségnyilatkozatot, azonban az általánosnak tekinthető fogyasztói tapasztalatok szerint a két éves hűségnyilatkozat nem önmagában a számlás előfizetéshez kapcsolódik, hanem egy új, kedvezményes árú mobiltelefonkészülék megvásárlásához. A vizsgált, a "teljesség látszatát keltő" reklámokból a fogyasztó nem következtethetett arra, hogy ha új számlás előfizetés révén akar hozzájutni nulla forintért egy adatkártyához, akkor ehhez egy két évre szóló hűségnyilatkozatot is kell tennie.

A GVH szerint az a körülmény sem volt mellőzhető, hogy egy kialakulóban lévő részpiacról van szó, ahol még nem lehet a vállalkozások által általánosan követett és a fogyasztók által is általánosan ismert gyakorlatról beszélni. Az adatkártyák akció keretében történő értékesítésével kapcsolatban pedig nyilvánvalóan nem lehet gyakorlatról beszélni, hiszen hasonló akciót korábban nem tartott a Pannon GSM.
A GVH figyelembe vette, hogy az adott reklámokban gond nélkül közzé lehetett volna tenni a pontos információkat, amint azt a vállalkozás nem is mulasztotta el az internetes honlapján megjelentetett tájékoztatás esetében.

HOZZÁSZÓLÁSOK