A kormány feltámasztja a börgöndi repülőteret

Az Alba Airport Repülőtér sport- és üzleti célú nyilvános polgári kisrepülőtér fejlesztéshez szükséges részletes megvalósíthatósági tanulmány készítéséhez 750 millió forintot hagyott jóvá a kormány. A pápai repülőtér kifutó pályájának a meghosszabbításához pedig 2,5 milliárd a költségvetési hozzájárulás.
Németh Géza, 2020. november 13. péntek, 15:56
Fotó: Getty Images

A Székesfehérvár mellett, Börgönd határában lévő repülőtérnek most folyósítandó - és a Magyar Közlönyben megjelent - 750 millió forint az idei költségvetést terheli.

A Napi.hu nyomon követte a börgöndi repülőtér körüli fejleményeket. Legutóbb idén márciusban hívta fel a kormány az innovációért és technológiáért felelős minisztert, a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli minisztert és a miniszterelnök kabinetfőnökét, hogy a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. bevonásával készítsenek előterjesztést az Alba Airport nemzetközi kereskedelmi repülőtérré fejlesztéséről.

A volt katonai repülőtér Székesfehérvártól 10 kilométerre, Börgönd határában található. A Céginfo.hu adatai szerint a jelenlegi tulajdonosa a székesfehérvári és az abai önkormányzat. A repülést és a repülő sportokat 1995-től az Albatrosz Repülő Egyesület képviseli Börgöndön.

A repülőtér fejlesztésére nagy terv született 2008-ban. Akkor azt írtuk, hogy Budapest második nemzetközi reptere nyílhat meg két év múlva ott. A Székesfehérvár határában levő Alba Airport repülőtér fejlesztője ugyanis a létesítési engedély birtokában elindíthatja a beruházást. A mintegy 20-25 milliárd forintos fejlesztés eredményeként 2010 tavaszán egy két kilométer hosszú kifutópályával, ötezer négyzetméter alapterületű utasterminállal és kiegészítő létesítményekkel rendelkező légikikötő nyílt volna meg a hazai és külföldi utasok előtt.

Az Alba Airport fejlesztője, a Biggeorge's NV számításai szerint a reptér "hatósugarában", vagyis a 90 perc alatt elérhető városokban, 3,5 millió potenciális utas él, így a tervezett utasforgalom az első pár éves felfutási időszakot követően elérheti a gazdaságos üzemeltetéshez szükséges méretnagyságot. A ferihegyinél lényegesen kedvezőbb árazással számoltak.

A kormány megsegítette az önkormányzatot

A munka az ürgepopuláció átköltöztetésével el is kezdődött, de nem épült meg a betonos kifutópálya. Miután 2012 nyarára sem készült el a beruházás, Székesfehérvár visszakérte a börgöndi ingatlant a befektetőtől. A visszavétel is vajúdott egészen 2014 augusztusáig, amikor a kormány egyszeri, kétmilliárd forint támogatást nyújtott a székesfehérvári önkormányzatnak, amit a börgöndi repülőtér visszavásárlására fordíthatott.

Pápára is jut támogatás
A szerda esti Magyar Közlönyben megjelent egy másik határozat is, amely a Magyar Honvédség Pápa Bázisrepülőtér fejlesztése érdekében, az állami repülések céljára szolgáló pápai repülőtér futópályájának meghosszabbításához szükséges 2,5 milliárd forintról intézkedik. Ez is az idei büdzsét terheli. A kifutópálya hosszabbítása két vasútvonalat érint. A 2,5 milliárdból a 13-as számú vasútvonal Franciavágás és Veszprém közötti szakaszát kell újból forgalomba helyezni. A 13-as számú Pápa-Tatabánya vasútvonal érintett szakaszát pedig, a Honvédelmi Minisztérium költségvetésének terhére kell elbontani.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK