Parkolási káosz jöhet

Előre kódolható káosz várható az új budapesti mobilparkolási rendszer indulásától. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. szolgáltatásának kezdete előtt egy nappal ugyanis tengernyi bizonytalansági tényező várható. Arról nem is beszélve, hogy perek és uniós kötelezettségszegési eljárás is folyik az új, monopolhelyzetre törekvő mobilfizetési rendszer miatt.
Szakonyi Péter, 2014. június 30. hétfő, 15:45
Fotó: Napi.hu

Évi félmilliárd forintot vesztenek az önkormányzatok az új mobilfizetési rendszer beindulásával. A július 1-jén startoló Nemzeti Mobilfizetési Zrt. (NM) beiktatásával ugyanis alaposan megcsappannak bevételeik. Az új, immár nemzeti mobilfizetési társaság ugyanis nagyobb jutalékot von el tőlük, így nem csoda, ha a budapesti önkormányzatok egy jelentős része még nem kötött szerződést az NM-mel. A cég - amelyet 2011-ben gründoltak, de csak most indítja rendszerét - ráadásul napok óta azt kommunikálja, hogy július 1. után csak a céghez tartozó mobilszámon lehet parkolást indítani mobiltelefonról.

Ezt érthetően nehezményezi az új rendszer első számú kárvallottja, az Első Mobilfizetési Elszámoló Szolgáltató (EME) Zrt. A cég sajtótájékoztatóján Varga Zoltán, a tulajdonos Centrál-csoport vezetője elmondta, hogy az EME az állami cég belépése után is folytatja majd tevékenységét és hívószámuk sem változik. Szerinte nem igaz az NM által  hangoztatott tény: vagyis, hogy az eddigi szolgáltatók helyett csak az NM számairól lehet parkolást indítani vagy leállítani. Varga Zoltán szerint az új rendszer belépését követően a parkolásban, üzemeltetésben és a fizetésben is komoly zavarok várhatók. Megítélése szerint az NM rendszerét csak rövid ideig tesztelték és a mobilparkoláshoz szükséges szerződések egy része is hiányzik.

Csak két mobilszolbáltatóval kötöttek szerződést

Az EME Zrt. a napi 60-70 ezer mobilparkolási tranzakcióval piacvezetőnek számított - eddig. Az évi 13 millió mobilparkolási tranzakcióból az önkormányzatok bevétele 5 milliárd forint.
A  cég 40 százalékát 2011 tavaszán az állami Magyar Fejlesztési Banktól a Centrál-Fund vette meg, de alig fél évre rá megszületett az a törvény, amely újra szabályozta és állami monopóliummá tette az ilyen fajta fizetési rendszert, így gyakorlatilat kihúzta a piacot a befektetés alól.
Ma már a parkolások 60 százalékát indítják mobiltelefonról. Az EME által fogadott évi 12-13 millió tranzakció európai viszonylatban is csúcs (összehasonlításként: a második legjelentősebb európai szolgáltató hat országban összesen 6 millió tranzakciót bonyolít le).

A három mobiltelefonhszolgáltató közül csak kettővel kötöttek szerződést, így aki véletlenül a harmadik szolgáltatónál próbál parkolást indítani nem jár sikerrel.

Az is aggodalomra ad okot, hogy nem tudni, az eddig megszokott számokon indított parkolás érvényesnek számít-e vagy sem - vagyis hogy büntetik-e az autóst, ha az eddigi mobilszámon indít parolást vagy sem. Varga Zoltán megítélése szerint az EME szerződései továbbra is érvényben vannak, így a 810-es előhívó számú hívások érvényesnek számítanak. Az EME szerint egyébként tovább kell működnie az EME 810-es hívószámának is a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. 763-as száma mellett.

Kérdésre válaszolva a sajtótájékoztatón elhangzott, viszonteladói lennének az új állami társaságnak, ha lenne terméke. Ehhez a társaságnak be kellene mutatnia mind a három mobilszolgáltatóval, valamint legalább a meghatározó önkormányzatokkal kötött szerződéseket, amit nem tett meg, és az EME tudomása szerint csak egy önkormányzattal kötött eddig szerződést a megcélzott hetvenből.

Iváncsics Pál, az EME Holding Kft.-nek az ügyvezetője szerint a párhuzamos működés megjelenik az ellenőröknél is. Az önkormányzati társaságok ellenőrei ma is több mobilfizetési társaság rendszerében ellenőrzik a fizetést, a rendszerbe most pluszként bekerül a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. is. Véleménye szerint az ellenőr csak akkor bírságolhat, ha parancsba kapta, hogy az EME-nél fizetett autóst büntesse meg.

Más a helyzet a saját számlás ügyfelekkel, akikkel külön szerződést kötött az EME és a 810-es szám helyett a 8098-as számot használják. Ezeket az üzleti ügyfeleket változatlanul és jogszerűen szolgálja ki az EME - mondta Varga Zoltán.

Nemzetközi fórumokon is felléptek

A parkolási káosz eredője egy 2011-es törvény, amely a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-nek adott kiváltságot a mobilparkolások területére. Az EME Zrt. ez erről rendelkező  törvényt alkotmányellenesnek és törvénysértőnek tartja és nemzetközi fórumokon is fellépett ez ellen.

Miután a cég kötelezettségszegési eljárást kezdeményezett az Európai Bizottságnál a magyar állam ellen a mobilfizetési piac kisajátításáért, a párhuzamos működést tartják elfogadhatónak - mondta Iváncsics Pál, az EME másik tulajdonosának, az EME Holding Kft.-nek az ügyvezetője.

A kötelezettségszegési eljárás lezárása jövőre várható. Kérdés, hogy addig mi történik a hazai piacon, és hogy a magyar autósoknak hány pert kell indítaniuk vagy elszenvedniük az új  rendszer miatt.

Az EME nem ilyen -  figyelmeztet az NFM

A Nemzeti Mobilfizetési Rendszerhez nem csatlakozott szolgáltatók - ilyen például az EME Zrt. - a törvényi szabályozás szerint a továbbiakban nem nyújthatnak közterületi mobilparkolási szolgáltatást. Szerződött és regisztrált ügyfeleiknek ezért még időben érdemes másik mobilparkolási szolgáltató partnert választaniuk - írta hétfői közleményében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). A szaktárca szerint a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. az ország 70 önkormányzati parkolási társaságával lefolytatta és lezárta a műszaki, pénzügyi és jogi szerződéses tárgyalásokat, e körből minden közszolgáltató csatlakozott a Nemzeti Mobil Fizetési Rendszerhez.

A minisztérium szerint a korábbi rendszer a számos különálló magánjogi szerződés miatt nem volt hatékony, a szolgáltatások minősége igen eltérő volt. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. az egységes közterületi mobilparkoláshoz kapcsolódó fejlesztés kiépítése során áthidalta a korábbi szigetszerű működésből származó anomáliákat - véli a tárca.

A népszerű, mobilegyenleg terhére történő, sms- és telefonhívás alapú, úgynevezett ad hoc mobilparkolás közös behívószáma 763-ra változik. A 810-es számon próbálkozó autósok sms-ben kapnak értesítést arról, hogy a szolgáltatás ott már nem érhető el, és az ad hoc mobilparkolást a 20/30/70 763 xxxx (változatlan parkolási zóna szám) számon indíthatják el.

A rendszer éles indulásáig az ország mintegy 13 ezer, főképp a parkolóautomatákra kihelyezett tájékoztató matricáját kicserélik, az új feliratokon minden mobilparkolási szolgáltató elérhetősége megtalálható lesz - közölte az NFM.

 

Telenor hálózatáról lehet majd parkolni
Július 1-jétől a törvényi szabályozás szerint a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-n és szerződött partnerein keresztül - így a Telenor hálózatán is - lehet igénybe venni az országban már 70 helyen elérhető közterületi mobilparkolási szolgáltatást. A Telenor ügyfelei az ország valamennyi fizetős parkoló övezetében igénybe vehetik a szolgáltatást MobilVásárlás szolgáltatással - közölte a mobilszolgáltató közleményében.

A Telenor közleményében felhívja a figyelmet arra is, hogy július 1-től új telefonszámon keresztül indítható el és állítható le sms-sel és hanghívással a Nemzeti MobilParkolás. A szolgáltató körzetszáma (+36 20) után a 763 behívó szám következik, ezután pedig a négyjegyű azonosító szám (zónakód). A közterületen parkoló ügyfélnek tehát az autó rendszámát (pl. "ABC123") kell sms-ben elküldenie a parkoló automatákon is megtalálható, a szolgáltató körzetszáma szerinti, 763-mal kezdődő telefonszámra ("+36 20-763-XXXX" - ahol XXXX a négyjegyű parkolási zónakódot jelöli). Az új rendszerre történő átállás miatt, az ügyfelek a július 1-jére és azután érvényes parkolásokat csak július 1-jén 0 órától kezdve indíthatják el az új telefonszámon. A közterületi parkolás csak akkor indul el és lesz érvényes, ha a visszaigazoló sms megérkezik a parkolást indító telefonszámra, így az ügyfélnek azt minden esetben meg kell várnia. A parkolás ellenértéke - a szolgáltatáshoz tartozó kényelmi díjjal, valamint az sms, illetve a hívás díjával együtt - ezután is a mobilszolgáltatónál vezetett egyenleg terhére számlázzák ki. A Telenor ügyfelei a közterületi parkoláshoz - az sms és a hívás mellett - az új rendszerben is használhatják a MyTelenor alkalmazáson belüli parkolás funkciót.

A mobilszolgáltatók ügyfelei a mobilvásárlás keretében autópálya-használati jogosultságot, azaz matricát is vásárolhatnak, amelynek értékesítését július 1-jétől szintén a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. biztosítja. Az ügyfelek a heti és havi autópálya-matricákat továbbra is az eddigi feltételekkel fizethetik mobiltelefonjukkal, és az autópályákat a megszokott módokon vehetik igénybe - teszi hozzá a cég közleménye.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK