Évi félmilliárd forintot vesztenek az önkormányzatok az új mobilfizetési rendszer beindulásával. A július 1-jén startoló Nemzeti Mobilfizetési Zrt. (NM) beiktatásával ugyanis alaposan megcsappannak bevételeik. Az új, immár nemzeti mobilfizetési társaság ugyanis nagyobb jutalékot von el tőlük, így nem csoda, ha a budapesti önkormányzatok egy jelentős része még nem kötött szerződést az NM-mel. A cég - amelyet 2011-ben gründoltak, de csak most indítja rendszerét - ráadásul napok óta azt kommunikálja, hogy július 1. után csak a céghez tartozó mobilszámon lehet parkolást indítani mobiltelefonról.

Ezt érthetően nehezményezi az új rendszer első számú kárvallottja, az Első Mobilfizetési Elszámoló Szolgáltató (EME) Zrt. A cég sajtótájékoztatóján Varga Zoltán, a tulajdonos Centrál-csoport vezetője elmondta, hogy az EME az állami cég belépése után is folytatja majd tevékenységét és hívószámuk sem változik. Szerinte nem igaz az NM által  hangoztatott tény: vagyis, hogy az eddigi szolgáltatók helyett csak az NM számairól lehet parkolást indítani vagy leállítani. Varga Zoltán szerint az új rendszer belépését követően a parkolásban, üzemeltetésben és a fizetésben is komoly zavarok várhatók. Megítélése szerint az NM rendszerét csak rövid ideig tesztelték és a mobilparkoláshoz szükséges szerződések egy része is hiányzik.

Csak két mobilszolbáltatóval kötöttek szerződést

Telenor hálózatáról lehet majd parkolni

Július 1-jétől a törvényi szabályozás szerint a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-n és szerződött partnerein keresztül - így a Telenor hálózatán is - lehet igénybe venni az országban már 70 helyen elérhető közterületi mobilparkolási szolgáltatást. A Telenor ügyfelei az ország valamennyi fizetős parkoló övezetében igénybe vehetik a szolgáltatást MobilVásárlás szolgáltatással - közölte a mobilszolgáltató közleményében.

A Telenor közleményében felhívja a figyelmet arra is, hogy július 1-től új telefonszámon keresztül indítható el és állítható le sms-sel és hanghívással a Nemzeti MobilParkolás. A szolgáltató körzetszáma (+36 20) után a 763 behívó szám következik, ezután pedig a négyjegyű azonosító szám (zónakód). A közterületen parkoló ügyfélnek tehát az autó rendszámát (pl. "ABC123") kell sms-ben elküldenie a parkoló automatákon is megtalálható, a szolgáltató körzetszáma szerinti, 763-mal kezdődő telefonszámra ("+36 20-763-XXXX" - ahol XXXX a négyjegyű parkolási zónakódot jelöli). Az új rendszerre történő átállás miatt, az ügyfelek a július 1-jére és azután érvényes parkolásokat csak július 1-jén 0 órától kezdve indíthatják el az új telefonszámon. A közterületi parkolás csak akkor indul el és lesz érvényes, ha a visszaigazoló sms megérkezik a parkolást indító telefonszámra, így az ügyfélnek azt minden esetben meg kell várnia. A parkolás ellenértéke - a szolgáltatáshoz tartozó kényelmi díjjal, valamint az sms, illetve a hívás díjával együtt - ezután is a mobilszolgáltatónál vezetett egyenleg terhére számlázzák ki. A Telenor ügyfelei a közterületi parkoláshoz - az sms és a hívás mellett - az új rendszerben is használhatják a MyTelenor alkalmazáson belüli parkolás funkciót.

A mobilszolgáltatók ügyfelei a mobilvásárlás keretében autópálya-használati jogosultságot, azaz matricát is vásárolhatnak, amelynek értékesítését július 1-jétől szintén a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. biztosítja. Az ügyfelek a heti és havi autópálya-matricákat továbbra is az eddigi feltételekkel fizethetik mobiltelefonjukkal, és az autópályákat a megszokott módokon vehetik igénybe - teszi hozzá a cég közleménye.

A három mobiltelefonhszolgáltató közül csak kettővel kötöttek szerződést, így aki véletlenül a harmadik szolgáltatónál próbál parkolást indítani nem jár sikerrel.

Az is aggodalomra ad okot, hogy nem tudni, az eddig megszokott számokon indított parkolás érvényesnek számít-e vagy sem - vagyis hogy büntetik-e az autóst, ha az eddigi mobilszámon indít parolást vagy sem. Varga Zoltán megítélése szerint az EME szerződései továbbra is érvényben vannak, így a 810-es előhívó számú hívások érvényesnek számítanak. Az EME szerint egyébként tovább kell működnie az EME 810-es hívószámának is a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. 763-as száma mellett.

Kérdésre válaszolva a sajtótájékoztatón elhangzott, viszonteladói lennének az új állami társaságnak, ha lenne terméke. Ehhez a társaságnak be kellene mutatnia mind a három mobilszolgáltatóval, valamint legalább a meghatározó önkormányzatokkal kötött szerződéseket, amit nem tett meg, és az EME tudomása szerint csak egy önkormányzattal kötött eddig szerződést a megcélzott hetvenből.

Iváncsics Pál, az EME Holding Kft.-nek az ügyvezetője szerint a párhuzamos működés megjelenik az ellenőröknél is. Az önkormányzati társaságok ellenőrei ma is több mobilfizetési társaság rendszerében ellenőrzik a fizetést, a rendszerbe most pluszként bekerül a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. is. Véleménye szerint az ellenőr csak akkor bírságolhat, ha parancsba kapta, hogy az EME-nél fizetett autóst büntesse meg.

Más a helyzet a saját számlás ügyfelekkel, akikkel külön szerződést kötött az EME és a 810-es szám helyett a 8098-as számot használják. Ezeket az üzleti ügyfeleket változatlanul és jogszerűen szolgálja ki az EME - mondta Varga Zoltán.

Nemzetközi fórumokon is felléptek

A parkolási káosz eredője egy 2011-es törvény, amely a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-nek adott kiváltságot a mobilparkolások területére. Az EME Zrt. ez erről rendelkező  törvényt alkotmányellenesnek és törvénysértőnek tartja és nemzetközi fórumokon is fellépett ez ellen.

Miután a cég kötelezettségszegési eljárást kezdeményezett az Európai Bizottságnál a magyar állam ellen a mobilfizetési piac kisajátításáért, a párhuzamos működést tartják elfogadhatónak - mondta Iváncsics Pál, az EME másik tulajdonosának, az EME Holding Kft.-nek az ügyvezetője.

A kötelezettségszegési eljárás lezárása jövőre várható. Kérdés, hogy addig mi történik a hazai piacon, és hogy a magyar autósoknak hány pert kell indítaniuk vagy elszenvedniük az új  rendszer miatt.

Az EME nem ilyen -  figyelmeztet az NFM

A Nemzeti Mobilfizetési Rendszerhez nem csatlakozott szolgáltatók - ilyen például az EME Zrt. - a törvényi szabályozás szerint a továbbiakban nem nyújthatnak közterületi mobilparkolási szolgáltatást. Szerződött és regisztrált ügyfeleiknek ezért még időben érdemes másik mobilparkolási szolgáltató partnert választaniuk - írta hétfői közleményében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). A szaktárca szerint a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. az ország 70 önkormányzati parkolási társaságával lefolytatta és lezárta a műszaki, pénzügyi és jogi szerződéses tárgyalásokat, e körből minden közszolgáltató csatlakozott a Nemzeti Mobil Fizetési Rendszerhez.

A minisztérium szerint a korábbi rendszer a számos különálló magánjogi szerződés miatt nem volt hatékony, a szolgáltatások minősége igen eltérő volt. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. az egységes közterületi mobilparkoláshoz kapcsolódó fejlesztés kiépítése során áthidalta a korábbi szigetszerű működésből származó anomáliákat - véli a tárca.

A népszerű, mobilegyenleg terhére történő, sms- és telefonhívás alapú, úgynevezett ad hoc mobilparkolás közös behívószáma 763-ra változik. A 810-es számon próbálkozó autósok sms-ben kapnak értesítést arról, hogy a szolgáltatás ott már nem érhető el, és az ad hoc mobilparkolást a 20/30/70 763 xxxx (változatlan parkolási zóna szám) számon indíthatják el.

A rendszer éles indulásáig az ország mintegy 13 ezer, főképp a parkolóautomatákra kihelyezett tájékoztató matricáját kicserélik, az új feliratokon minden mobilparkolási szolgáltató elérhetősége megtalálható lesz - közölte az NFM.