Pénzt követel az MNB a Buda-Cash-ügyfelektől - mutatjuk, ki jár jól a botránnyal

A Buda-Cash svájci frankra spekuláló ügyfeleinek keddig kell befizetniük az árfolyamküszöb eltörlése utáni árfolyamemelkedésen elszenvedett veszteségeiket. A bankok ügyfeleket nyerhetnek azzal, hogy megingott a brókercégek iránti bizalom.
MTI-Eco, Napi.hu, 2015. március 10. kedd, 08:03
Fotó: Reuters

A jegybank által kirendelt felügyeleti biztos keddig adott időt a Buda-Cash ügyfeleinek arra, hogy befizessék a svájci frank árfolyamváltozásán elszenvedett veszteségüket - számol be a Világgazdaság. A lap szerint az MNB felügyeleti biztosa március 4-i dátummal kiküldött levelében arra szólította fel az érintett ügyfeleket, hogy fizessenek be esetenként több tíz- vagy százmillió forintot a számláikra, hatnapos fizetési határidőt hagyva meg.

Azoktól a kliensektől kérik eredeti megtakarításuk sokszorosát, akik január 15-én a svájci frank árfolyamának stagnálására vagy enyhe gyengülésére fogadtak. Az ügyfelek állítják, ők abban a tudatban kereskedtek a Buda-Cash automatikus online rendszerén - amely valójában egy, a Saxo Bank által kifejlesztett és működtetett platform volt -, hogy ott biztonságban vannak.

Ezen elvileg automatikus stopok és likvidálási szintek vannak beállítva, amelyek megvédték volna a pénzüket az esetleges túlzott veszteségektől. Annak ellenére azonban, hogy az úgynevezett stop-lossok elvileg be voltak állítva, és ezt a szerződésekben is rögzítették, aznap végül lényegesen rosszabbul zárták az ügyfelek pozícióit, körülbelül tízszer annyi pénzzel tartoztak, mint amennyi az eredeti megtakarításuk volt - írja a lap.

A Napi Gazdaság szerint a bankok kifejezetten jól járnak azzal, hogy a befektetőknek egyik napról a másikra elszállt a bizalmuk a brókercégek iránt: a hitelintézetek óriási érdeklődést tapasztalnak a számlanyitások iránt.

A Raiffeisen Banknál máris milliárdos nagyságrendekben tárgyalnak és az első utalások már be is érkeztek hozzájuk. A CIB-nél is az igények további felfutását várják a brókercégekkel kapcsolatban álló ügyfelektől, amint egyre többen elveszítik bizalmukat a kockázatosabb befektetési termékekben. A prémium ügyfélkörben százmilliós nagyságrendről számolt be az FHB Bank is. Az FHB várakozásai szerint a tényleges ügyféligények akkor realizálódhatnak, ha az ügyfeleknek megtérül a káruk, és elkezdenek új szolgáltató, illetve új befektetések után nézni. Szintén kivárásról számolt be a K&H, ahol az ügyfelek eddig a számlanyitásra koncentráltak, hiszen még várják a kifizetést. Más bankoknál ugyan nem feltétlenül a brókerbotránnyal magyarázzák, de egyöntetűen az érdeklődők és számlanyitók számának megugrásáról számoltak be az OTP-nél, az AXA Banknál és a Gránit Banknál is.

HOZZÁSZÓLÁSOK