Ráerősít a kommunikációra a kormány - másfélmilliárd az ár

A kormány a kormányzati kommunikáció hatékonyságának növelése érdekében egységes szemléletű szakpolitikai és kommunikációs stratégiaalkotást, valamint egységes médiafigyelési és -elemzési rendszert vezet be. A feladatok ellátására közbeszerzési eljárásokat írt ki a fejlesztési tárca, a keret 1,5 milliárd forint.
Domokos Erika, 2011. szeptember 16. péntek, 15:02
Fotó: Napi.hu

A kormányzati döntés-előkészítést megalapozó közvéleménykutatások és tanulmányok készítésére, tanácsadásra, valamint egységes kormányzati médiamonitor létrehozására írt ki két közbeszerzési eljárást a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). A feladatok ellátására az idei költségvetésben 1,5 milliárd forintot különítettek el.

A kormány április 27-én hozott határozatában rendelkezett arról, hogy a Miniszterelnökség fejezetéből csoportosítsák át az összeget az NFM-hez, illetve arról, hogy a tárca írja ki a közbeszerzéseket. A feladatok finanszírozását 2014-ig az éves költségvetésekben kell betervezni.

Mennyit költenek kommunikációra?
Az idei büdzsében a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium fejezetében lakossági tájékoztatásra 730 millió, kormányzati kommunikációra 500 millió és a nemzeti ünnepek lebonyolítására egymilliárd forintot terveztek költeni.
A kommunikációs kiadások közé sorolhatók még idén az általános tartalékból elköltött pénzek is, a szociális konzultáció lebonyolítására 789 millió, míg a nemzeti konzultációra 810 millió forintot fordítottak.

Az NFM a központi közbeszerzés ellenőrzéséért és felügyeletéért felelős tárcaként, lebonyolítóként írta ki az összes minisztériumot érintő közbeszerzéseket, a téma felelőse azonban a Kormányszóvivő Iroda. A jelenlegi közbeszerzési kiírások a kormányzati munka hatásfokának növelése érdekében a bemeneti és kimeneti oldalon egyaránt javítják a kormányzat működését - közölte portálunkkal a szóvivői iroda. A gyors intézkedéseket érdemben megalapozó döntés-előkészítő anyagok és a döntések visszhangját bemutató egységes média-monitoring rendszer kiadásait a kormányzat tervezhető módon alakítja, a vonatkozó költségeket pedig a nemzetgazdasági prioritásokhoz mérten megfelelően alacsony szinten tartja - írta a közbeszerzésekkel kapcsolatos kérdéseinkre a Kormányszóvivői Iroda.

A közbeszerzések nyerteseivel 2011 novemberétől 2014 végéig hatályos szerződéseket kötnek.

A döntések társadalmi elfogadottságát növelnék

A kormány a meghozott szakpolitikai döntések minőségét és társadalmi elfogadottságát növelné azzal, ha mögötte egységes szemléletű szakpolitikai és kommunikációs stratégia húzódna - áll a közbeszerzés pályázati dokumentációjában. A szakpolitikai stratégia-alkotás során figyelembe kell venni a nemzetközi tapasztalatokat, a makrogazdasági adatokat, az adózási statisztikákat, a szabályozási megoldások várható hatását, valamint a stratégia-alkotáshoz kapcsolódó tanácsadó tevékenység során a tervezett intézkedések várható társadalmi hatását, illetve lakossági megítélését. Ezt a célt szolgálják a közvéleménykutatások, mint ahogy a kommunikációs stratégia alakításának is ezek az alapjai.

A közvéleménykutatások elkészítésére és tanácsadásra azok a cégek adhatnak be ajánlatot, amelyek rendelkeznek az előző két évben összesen nettó 300 millió forintos árbevétellel. Fel kell tudni mutatni a kormány, a kormányzó pártok tevékenységével vagy a kormányzati munkával kapcsolatos közvéleménykutatások lebonyolítására, valamint szakpolitikai tanulmányok (a honvédelem és biztonságpolitika, oktatáspolitika, rendvédelem, makrogazdaság területek közül legalább kettőt érintve) elkészítésére vonatkozó referenciákat is.

Az ajánlattételi határidő október 24-én jár le, az ajánlat részeként a szakpolitikákra vonatkozó mintatanulmányokat is be kell nyújtani. Az eredményhirdetést november 7-re tervezik. Az ajánlattevőnek az ajánlatban be kell mutatnia, hogy rendelkezik makrogazdasági elemzések elkészítéséhez szükséges modellel, amely alkalmas rövidtávú előrejelzés készítésére a főbb makrováltozók tekintetében, feltételes előrejelzés készítésére, potenciális GDP becslésre, hatástanulmányok készítésére és szcenárióelemzésre.

Egységes és költséghatékony médiafigyelést akarnak

Az új kormányzati médiamonitoring kialakítását célzó közbeszerzési kiírás célja, hogy az eddig széttöredezetten működő, esetleges szempontokat érvényesítő médiafigyelések helyett egy olyan egységes rendszer jöjjön létre, amely a megjelölt szempontok szerint, a kormányzati munka gördülékeny elvégzéséhez szükséges, költséghatékony szolgáltatást nyújt a kormányzati döntés-előkészítés érdekében - közölte a Kormányszóvivői Iroda. A kormányzati médiamonitoring rendszer szolgáltatásait nem csak a Miniszterelnökség és a minisztériumok, hanem a kormánybiztosok, a kormányhivatalok és a külképviseletek is igénybe vehetik.

Az ajánlatok elbírálásakor fontos szempont, hogy a nyertes ajánlattevő ne a saját márkaneve alatt működtesse majd a kormányzati médiamonitort, hanem a kabinet arculatával. A munkára pályázóknak rendelkezniük kell az elmúlt két évben összesen nettó 400 millió forintot, vagy a médiafigyelésből és -elemzésből évi 40 milliós, a médiahatás-vizsgálati szolgáltatásból (közvélemény-kutatás) 40 milliós bevétellel. Igazolni kell az előző három évben legalább egy, nettó 1,5 millió forint értékű munkáról referenciát, amelynek része volt a kormány számára végzett médiafigyelés, nemzetközi sajtófigyelés és hírösszefoglaló készítése. A nyílt eljárás ajánlattételi határideje október 27-én jár le, az eredményhirdetést november végére tervezik.

A Médianézővel és az Observerrel szerződtek
A minisztériumok honlapján közzétett szerződésekből kiderül, hogy 2010-2011-ben a Médianéző Kft.-vel és az Observer Budapest Médiafigyelő Kft.-vel kötöttek néhány hónapos szerződéseket, amelyek értéke egyenként 1-3 millió forint körül alakult. Az NFM például 2010. szeptember és december között kétmillió forintért kötött megállapodást a Médianézővel sajtófigyelésre, 2011 márciusától júliusig pedig 1,25 millióért sajtókörkép készítésére. Az Observer tavaly júliustól decemberig 2,25 millióért végzett sajtófigyelést és médiaelemzést a tárcának, míg idén júniustól december végéig 3 millió forintért végezhet hírfigyelést.
A Médianézőt 2010 májusában alapította médiafigyelésre a Nézőpont Intézet Elemző és Kutató Zrt.., a cég honlapján refrenciái között az MFB és a MÁV is szerepel. A Médianéző alapító ügyvezetője és 2010 júniusában a Nézőpont Intézet cégvezetője Navracsics Tibor unokaöccse, Schütz Dániel volt - írta korábban a Népszabadság.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK