Hivatalos levélben kért pontos kimutatást a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) a cég vezérigazgatójától, Bolla Tibortól, hogy melyik ágazatban, mennyi túlórát használtak már fel a dolgozók a törvényes éves 300-as keretből.

A szakszervezetnél ugyanis megtudták, hogy egyre több sofőrnek emelkedett hirtelen 200 fölé a túlórája. A szakszervezeti elnök szerint erősen aggályos, hogy még csak nyár közepe van, s a járművezetők jelentős része már most elhasználta az éves kerete nagyobb részét. A munkáltató akkor sem engedélyezhet ésszerűtlenül sok túlórát, ha azt a munkavállaló a plusz pénz reményében maga kéri, hiszen nemcsak az alkalmazottak, hanem az utasok biztonságára is figyelni kell. Márpedig agyonhajszolt járművezetőket kockázatos forgalomba küldeni - idézi az EKSZ közleménye Nemes Gábor elnököt.

Mint ismert, a fővárosi közlekedési cégnél is egyre nagyobb a munkaerőhiány, s mivel újak nem jelentkeznek tömegével, a cégvezetés a régiek túlóráztatásával igyekszik betömni a szolgáltatásban egyre több helyen keletkező lyukat.

Nemes szerint a járművezetők egy része nem maga kéri, hanem mindössze vállalja a felkínált plusz órákat, de félő, hogy a létszámhiány miatt egyre többször kényszerül majd a vezetőség utasítani - "vezényelni" - túlmunkára a sofőröket.

A járművezetők a cégnél azonban nemcsak fáradtak, de elkeseredettek is, mert még csak reményt sem látnak arra, hogy belátható időn belül javulhatnak a körülmények, s megbízhatóan emelkedhetnek a bérek - jegyezte meg az elnök.

Semmi előrelépés?

Eközben a cég a 3-as metró felújítása miatti pótlás előtt is áll, amit az egyre fogyatkozó BKV-s járművezetőkkel képtelen lesz megoldani - véli az elnök. Igaz, egyfajta belső ösztönzőnek meghirdették a cégnél, hogy egyszeri, néhány tízezer forintos "fejpénzt" fizetnek annak, aki új embert hoz. A BKV-nál uralkodó állapotokat azonban senki sem ajánlja jó szívvel az ismerőseinek, így ez az akció egészen biztosan nem fogja megoldani a lassan kritikussá váló helyzetet Nemes szerint.

A szakszervezeti vezető attól tart, hogy a létszámhiány megszüntetésére a BKV vezetésének nincs komoly stratégiája, s olyan helyi tűzoltással próbálkozik, amibe beletörhet a bicskája. Ilyen lehet például a törvénytelenül sok túlóra. Az EKSZ egyelőre várja a tényszerű kimutatást a cégvezetőtől, s az adatoktól teszi függővé a további lépéseket.