Rohamos vesztik el EU-n kívüli piacaikat a közúti fuvarozók

A magyar közúti fuvarozók évente több tízmilliárd forint fuvardíj-bevételtől esnek el a jogsértő módon dolgozó konkurensek miatt - mondta Somogyi Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára.
Szepesi Anita, 2017. május 17. szerda, 12:01

A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban (NFM) létrehozott, és néhány hete már működő speciális közúti ellenőrzési csoport hatékony, szigorú ellenőrzésétől a jogkövető vállalkozások versenyhelyzetének javulását, bevételeik növekedését várják - írta az MTI.

Az MKFE évek óta szorgalmazta a hatékonyabb hatósági fellépést a jogosulatlanul fuvarozó vállalkozásokkal szemben, 2015-ben kormányhatározat született a magyar közúti fuvarozás versenyképességének növeléséről, amelynek hangsúlyos része a piacvédelem. Tavaly ugyancsak kormányhatározat rendelkezett a speciális, tematikus ellenőrzést végző csoport létrehozásáról. A 130 alkalmazottból 60 már képesítést kapott az ellenőrzés végzéséhez, és eddig 28 millió forint bírságot szabtak ki. Az ellenőrzések a fuvarvégzéshez szükséges okmányok megléte mellett kiterjednek a tengelysúly mérésre is. A létszám feltöltése után a személyszállítást, illetve az útdíjfizetést is vizsgálják - ismertette az MKFE főtitkára.

Kovács Kornél, az MKFE árufuvarozási tanácsának titkára elmondta, hogy miközben az utóbbi öt évben a magyar vállalkozások árutonna kilométerben mért nemzetközi közúti fuvarozási teljesítménye 12 százalékkal nőtt, addig az engedélyköteles, az Európai Unión kívüli piacon felgyorsult a magyar vállalkozások piacvesztése. Az engedély nélküli fuvarozás és az eltérő gazdasági környezet ugyanis jogosulatlan előnyöket biztosít az illegálisan fuvarozóknak - fejtette ki.

Az MKFE számítása szerint 2011-hez képest 2016-ban legalább 50 milliárd forint árbevételtől estek el a magyar vállalkozások az EU-n kívüli, engedélyhez kötött piacon - mondta Kovács Kornél.

HOZZÁSZÓLÁSOK