Romba dönti a magyar álmot a Suzuki?

A korábban jelzett érdemi növekedés helyett gyakorlatilag termelésének stagnálásával számol az idén a Magyar Suzuki Zrt. Ennek kapcsán annak jártunk utána, hogy ez miként érintheti a hazai ipari termelés, illetve az ipar motorjának számító autószektor 2014-es összteljesítményét.
Ádám Viktor, 2014. március 28. péntek, 07:17
Fotó: Napi.hu

Jelentősen csökkentette idei termelési terveit a Magyar Suzuki Zrt. Hiszasi Takeucsi vezérigazgató szerint a tavalyi 161 ezer után - az aktuális megrendelésállomány alapján - 162 ezer autó készülhet Esztergomban. Ez ahhoz képest meglepetés, hogy tavaly még 170-175 ezer volt a terv, idén pedig Urbán László vezérigazgató-helyettes 200 ezres darabszámról beszélt. Ez azt jelenti, hogy az ipari termelés idei növekedéséhez az esztergomi gyár a jelenlegi prognózis szerint mégsem tud érdemben hozzájárulni, ami a beszállítók számára is rossz hír. (Az nem publikus információ, hogy az egyes modellekben mekkora a hazai beszállítóktól származó egységek aránya.) A társaság tájékoztatása szerint mindez a foglalkoztatást nem érinti, azaz továbbra is 3,1 ezer dolgozónak adnak munkát.

A jó hír az, hogy hazai ipari termelés idénre várt tempós növekedési kilátásait a Suzuki stagnálása szabad szemmel alig látható mértékben befolyásolja csak. Ennek jórészt az az oka, hogy bár a közúti járműgyártás adta tavaly a magyarországi ipari termelés értékének közel negyedét, a konkrét autógyártás részesedése - beszállítók, háttéripar, motorgyártás, stb. nélkül - viszonylag szerény, mintegy 6 százalék. (A legfrissebb, idén januári adatok már a közútijármű-gyártás 26 százalékos részesedését mutatták az egy évvel korábbi 20,6 százalékkal.)

Az Audié a főszerep

Az is minimalizálja a negatív Suzuki-hatást, hogy a hazai autóipar idénre várt bővülésének oroszlánrészét az Audi Motor Hungaria Kft. adja. Győrben a tavalyi közel 43 ezerről az idén 125 ezerre nőhet a legyártott autók darabszáma, ami egyes elemzések szerint a teljes magyar ipartól az idei év egészére várt, akár 6 százalék feletti növekedés több mint felét adhatja, a beszállítóknál jelentkező termelésbővüléssel együtt. A társaság ráadásul arról tájékoztatta a Napi.hu-t, hogy az idén a tavalyi 1,93 millió motornál több gyártásával számolnak.


Szintén mérsékli a kedvezőtlen hatást, hogy a Suzuki olcsóbb autókat gyárt, mint az Audi és a Mercedes, vagyis egységnyi elő nem állított kocsi kisebb kiesést jelent.

A Napi.hu számításai szerint a 2012-es adatok alapján egy átlagos esztergomi Suzuki nettó értéke 9 ezer euró volt, szemben egy átlagos kecskeméti Mercedes 23 ezer eurós értékével. (Az Audinál nem tudtunk ilyen számításokat végezni az árbevétel és a legyártott autók darabszáma alapján, mert Győrben még 1,9 millió motor is készült, nem beszélve a szerszámokról, a társaság részletes adatokat pedig - a másik két céghez hasonlóan - nem publikál.)


Így húz a járműipar
2013-ban a három hazai autógyár - a beszállítók teljesítménye és a konkrét járműgyártáson kívül eső tevékenységek nélkül - 4,9 milliárd euró értékben állított elő autókat a Napi.hu számításai szerint. Ez - 296,54 forintos éves átlagos euróárfolyammal számolva - 1453 milliárd forintnak felel meg, ami a teljes hazai közúti járműipar teljesítményének közel negyedét, a teljes ipari kibocsátás 6 százalékát jelenti.



Ha az idénre várt, legalább 6,5 milliárd eurós termelési érték már tavaly megvalósult volna, akkor bő egyharmados, illetve 8 százalék feletti arányról beszélhetnénk, amit a magasabb euróárfolyam még feljebb srófol.

Így lehet nagyobb a termelés

A fenti átlagértékekkel számolva - illetve a Győrben készülő autók átlagárát valamivel a Mercedesek alá, 22 ezer euróra becsülve - az idén a három autógyártó összesen közel 6,5 milliárd euró értékben állíthat elő járműveket a Napi.hu számításai szerint.

Ez az összeg akár magasabb is lehet. Részben azért, mert bár a Mercedes az idén hivatalosan 100 ezer autó legyártásával számol, amit már tavalyi tényadat (109 ezer) is felülmúlt, ráadásul májustól a nagy keresletre hivatkozva bevezetik a 3. műszakot, azaz a nap 24 órájában termelni fognak, 3 ezerről 3,5 ezerre emelt dolgozói létszám mellett. Az pedig kevéssé valószínű, hogy a csökkenő termeléshez vennének fel plusz ötszáz munkást.

A Suzuki számait az európai autópiac élénkülése mellett az javíthatja, ha nő az eladásokon belül a drágább S-Cross modellek részaránya, illetve év közben mégis javul az esztergomi autók iránti kereslet. Az év mindenesetre jól indult, a márka európai eladásai (beleértve a Japánból importált járműveket is) a múlt hónapban közel 31, január-februárban pedig 20 százalékkal múlták felül az egy évvel korábbit. Két hónap alatt így 25,6 ezer, döntően esztergomi autó kelt el. (A társaság a Napi.hu-t arról tájékoztatta, hogy akár havi szinten is módosul a gyártási terv, a piaci igényeknek megfelelően.)

Az Audi esetében pedig a jelenleg gyártott A3-asoknál szintén drágább TT sportkocsik 3. generációjának nyári gyártásba állítása hozhat még magasabb bevételt.

Visszatérve a láthatóan konzervatív 6,5 milliárd eurós becsléshez, az a 2013-ra kalkulált értékhez (lásd a keretes írást) képest 33 százalékos többletet jelent, amihez jön még az Audi motorgyártásának várható kismértékű bővülése, illetve a beszállítók termelésének növekedése, valamint az egyéb autóalkatrész-gyártó cégek új beruházásai.

Utóbbiak szerepe rendkívül fontos, ők adják ugyanis - ahogyan az a fenti kördiagramból is látszik - a hazai közútijármű-ipar termelési értékének túlnyomó többségét.

A gyenge forint is segíthet

A forintban számított statisztikát az is javíthatja, hogy egyelőre jóval drágább az euró a tavalyi átlagnál. Igaz, egy évközi MNB-kamatemelés még erősítheti a hazai devizát, de nem tűnik a valóságtól elrugaszkodott feltételezésnek, ha 2014-re a tavalyinál közel 10 forinttal magasabb, 305 forintos éves átlagos euróárfolyammal számolunk. Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője mindenesetre azzal kalkulál, hogy a teljes autószektor kibocsátása 40-60 százalékkal is meghaladhatja a 2013-ast.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

rk-koma, 2014.03.29 11:18

Ja, persze, tegnap meg hűvös volt az idő. Ez is Orbán/Mesterházy/Vona miatt van. Ízlés és érzelmi felindultság szerint kéretik a megfelelő nevet kiválasztani :)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Zodiakus, 2014.03.28 15:43

Ami mondjuk németben,franciában,stb középosztály,az már nálunk a felsőosztály alja,közepe.(a társadalomban is az autóknál is.)
A Suzuki megpróbálta fentebb pozicionálni új modeljeit,de ezt a piac nem fogadta el.Annyiért vagy nem sokkal többért (itt jön a preztis,ami sajnos a Suzukinak nincs)jobb autókat lehet venni.
Nálunk meg újat venni kicsit pénzkidobás.Pont az a réteg a legvégnyabb akinek a Suzukit gyártják.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2014.03.28 10:20

@andras_h: Igazad van. A Suzuki a Swiftek 2005-ös típusváltásakor kiírta magát a népautó kategóriából: magasabb ár, gyengébb minőség.

Ismerek olyan swiftest, aki még nem ment 200 000 kilométert sem, de már kétszer esett szét a sebváltója és többször kellett már kerékcsapágyakat is cseréltetnie.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

henker, 2014.03.28 09:40

@troll:

Magyaro-on meg fordítva van (mert ez unortodox!): a középrétegekböl milliónyian csúsznak lefele a szegény rétegekbe
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

RonaGyuri, 2014.03.28 08:32

@andras_h:
Eddig! De majd jön Őfenesége, tudod aki telerondította bárgyú fényképével a várost, s tesz róla, hogy Suzukit akarj venni, bármennyibe is kerül! =))
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html