A Stadler-csoport jelenlegi megrendelései a következő két évben jól lekötik a meglévő gyártókapacitásukat, ezért a vasúti járműgyártó piac kedvező alakulása esetén további bővítésre lesz szükség, és ebben Magyarországnak is szerepe lehet - nyilatkozta Peter Spuhler, a svájci cégcsoport tulajdonos vezérigazgatója az MTI-nek.

Elmondta, hogy az előzetes adatok alapján 2011-ben rekord árbevételt érnek el, forgalmuk meghaladja az 1,4 milliárd svájci frankot, és a meglévő megrendelések alapján jövőre ez 2,5 milliárd svájci frankra emelkedhet.

A cégcsoport idei tevékenységére rányomta a bélyegét az erős svájci frank, és céljuk, hogy Svájcon kívüli gyártó kapacitást építsenek ki, új beszerzési források után nézzenek.

Peter Spuhler elmondta: előrehaladott állapotban van a Szolnokon lévő alumínium kocsiszekrényeket hegesztő üzemük bővítése, erről korábban szándéknyilatkozatot is aláírtak a polgármesterrel. Szolnokon olyan klaszter kiépítését is támogatja a Stadler, amelynek tagjai a vonataik összeszerelésében beszállítóként vennének részt. Ezen kívül a térség szóba kerülhet akkor is, amikor a cégcsoport által gyártott járművek forgóvázainak felújításához keresnek helyszínt.
"Ha kedvezően alakul a piac, akkor Magyarországon az eddigi beruházásoknak megfelelő összeget, azaz 20-25 millió eurót is befektetnének, és ez további 200-250 új munkahelyet is jelentene" - hangsúlyozta Peter Spuhler.
A Stadler tulajdonosa elégedetten nyilatkozott a pusztaszabolcsi karbantartóbázis munkájáról, ahol a Flirt vonatok mellett a Bombardier cég által gyártott Talent motorvonatok karbantartását végzik október eleje óta. Mint mondta biztosítani tudják a Talent motorvonatok szerződés szerinti rendelkezésre állását.
A vezérigazgató elmondta: büszkék a pusztaszabolcsi járműjavító bázisukra, amely európai referencia központtá nőtte ki magát, legutóbb a Westbahn linzi karbantartó műhelyének létrehozásakor szolgált alapul.
Peter Spuhler reményét fejezte ki, hogy a már kiírt GYSEV jármű-közbeszerzés mellett hamarosan megjelennek azok a jármű-tenderek Magyarországon, amelyeken indulni tudnak. Példaként említette, hogy a Flirt motorvonatok mellett ajánlatot tudnának tenni egy budapesti villamos beszerzési tenderen, ezenkívül érdeklődnek a budapesti kisföldalatti szerelvények, illetve fogaskerekű járművek, HÉV-kocsik szállítása iránt is.
A svájci központú vasúti gépjárműgyártó Stadler Rail-csoport 4 ezer munkavállalót alkalmaz a nyolc országban.
A Stadler a magyar piacon 2005 óta van jelen három leányvállalatán keresztül.
A MÁV tenderén 30+30 Flirt típusú motorvonat szállítását és karbantartását nyerte el, a szerződést 2006-ban kötötték meg. Az első járművek 2007-ban érkeztek az utolsó szerelvényt 2010-ben szállították le. Azóta a magyar vasúton 94 százalékos rendelkezésre állással üzemelnek.
A Stadler-csoport több mint 9 milliárd forintot fektetett be eddig Magyarországon. Pusztaszabolcson 2007-ben kezdte meg a működését a Flirt motorvonatok karbantartási munkáinak végzéséhez szükséges üzem 2,7 milliárd forint beruházás révén, 2009-ben Szolnokon alumínium kocsiszekrény hegesztő üzemet hozott létre 6,7 milliárd forint fejlesztés után, az üzem bővítéséről az idén júniusban szándéknyilatkozatot írtak alá a várossal. Jelenleg Magyarországon a Stadler cég 300 munkavállalónak ad munkát három - Stadler Trains Magyarország Kft.-, a Stadler Magyarország Vasúti Karbantartó Kft. és a Stadler Szolnok Járműgyártó Kft. - leányvállalatán keresztül.